רפורמה בשוק האינטרנט: ביטול ההפרדה המבנית בין שירותי תשתית לשירותי גישה החל מ-2022

משרד התקשורת פרסם אמש שימוע להערות הציבור לביטול ההפרדה המבנית בין שירותי תשתית לאינטרנט לבין אספקת גישה לאינטרנט של בזק והוט - שיאפשר להן למכור שירות אחוד, בכפוף לתנאים שימנעו מהן לנצל את כוחן המונופוליסטי

שר התקשורת, יועז הנדל

משרד התקשורת פרסם אמש (יום א') שימוע להערות הציבור לביטול ההפרדה המבנית בין שירותי תשתית לאינטרנט לבין אספקת גישה לאינטרנט (ISP). השינוי לא יחול על המגזר העסקי, כוון שמקטע הספקיות מייצר ערך ייחודי, ולהערכת המשרד לאבחנה זו קיימת תועלות במגזר זה.

מטרת הרפורמה היא להתאים את השוק להתפתחויות הטכנולוגיות ולצורכי האזרח, ולדברי המשרד, השינוי המתוכנן יביא לשיפור ניכר בשירות שיקבל צרכן הקצה בתחומי האינטרנט, באמצעות מתן אפשרות ליצירת "כתובת אחת" לשירותי הספק והתשתית. הרפורמה תטפל אחת ולתמיד בתופעת "זריקת האחריות" שהתאפשרה בגלל ההפרדה בין ספקית התשתית לספקית ה-ISP בנושאי תקלות, מה שיחייב את החברה שמספקת למנוי את השירותים לעמוד בסטנדרט שירות גבוה יותר. המנוי יוכל להשוות בצורה פשוטה וברורה בין השירותים הניתנים על ידי החברות השונות, מבלי להתעמק בהבדלים בין התשתיות והספקים, המקשים על תהליך הבחירה היום. בנוסף, הרפורמה תבטל אחת ולתמיד את תופעת המנויים הכפולים – המשך תשלום מיותר לחברה שננטשה המוערך בכ-50 מיליון שסקלים בשנה.

תהליך המעבר לאסדרה החדשה יהיה הדרגתי, וייכנס לתוקף ב-1.1.2022, במטרה לאפשר לספקיות ה-ISP להיערך לשינוי ולמנוע מחברות התשתית הגדולות (בזק והוט) לנצל את היתרונות המבניים שלהן ולהעביר צרכנים לשירות אחוד, מה שיפגע באופן משמעותי בספקיות ה-ISP הקטנות ובכלל, ויחזק את כוחן המונופוליסטי.

אחד הגורמים החשובים ביותר שמאפשר את הרפורמה הוא המעבר למדיניות של "שוק סיטונאי" בתקשורת נייחת בישראל, המאפשר לספקיות האינטרנט שאין להן תשתית לרכוש תשתית מחברות התשתית במחיר סיטונאי ולהציע ללקוחתיהן שירותים מלאים.

למרות הרפורמה, שמיועדת להיטיב עם הלקוחות, לדברי המשרד קיים חשש, כי ביטול ההפרדה בין שירותי התשתית לשירותי ה-ISP יפגע בתחרות בתחום התשתית הנייחת, אם כי מצומצם יחסית. על מנת להפיג במידה מסוימת את החששות התחרותיים ינקוט המשרד "הסדרים, אשר יתמרצו את ספקי ה-ISP להעביר את לקוחותיהם לשירות אינטרנט אחוד באמצעות השוק הסיטונאי. בכך יתאפשר לספקי ה-ISP שיהיו מעוניינים בכך לטפס במעלה סולם ההשקעות ולתרום לתחרות בשוק הנייח באופן משמעותי יותר מתרומתם המצומצמת כיום תחת ההסדר הנוהג".

בנייר העמדה שפרסם המשרד מוצעת המדיניות לביטול ההפרדה, לצד התנאים הנדרשים לקיומה, שרק בהתקיימם יתוקנו רישויונותיהם של בעלי התשתית, כך שהחל מהיום הקובע הם יהיו רשאים לספק ללקוחות קצה שירות אינטרנט אחוד של תשתי וספק.

שר התקשורת, חה"כ יועז הנדל, אמר, כי "הרפורמה נועדה לתקן את מבנה שוק האינטרנט שהיה נכון לשעתו. אחרי 20 שנה הגיע העת לשים סוף לפיצול בין ספק לתשתית ויצירת מוצר אחד שנקרא "אינטרנט" – כתובת אחת להתקנות ולפתרון תקלות, אחריות מקצה לקצה, ביטול תופעת המנויים כפולים".

לדברי מנכ"לית המשרד, לירן אבישר בן-חורין: "משרד התקשורת יוצא ברפורמה אשר תשנה באופן דרמטי את אופן צריכת שירותי האינטרנט במדינת ישראל ותקל על מעבר בין ספקיות האינטרנט. הפיצול בין ספק לתשתית מגלגל על הצרכן עלויות ומורכבויות תיפעוליות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים