מנהלי סטארט-אפים: "אנחנו על סף קריסה, הממשלה לא מסייעת"

בפגישה עם חברי סיעת ישראל ביתנו בכנסת הציגו מנהלי חברות קטנות ובינוניות את הבעיות של הענף, ובעיקר את הנזק של השמיים הסגורים, שלא מאפשרים להם לפגוש את לקוחותיהם ● ליברמן: "נתמוך בעובדי ההיי-טק"

מנהלי סטארט-אפים דורשים עזרה מהממשלה. מקור: BigStock

סיעת ישראל ביתנו ערכה אתמול (ב') דיון בנושא השפעת משבר הקורונה על ענף ההיי-טק, בהשתתפות מספר מנהלים בענף, לרבות מנהלי סטארט-אפים, וחברי הסיעה, בראשותו של ח"כ אביגדור ליברמן. המשתתפים העלו בפני חברי הסיעה, שנמצאת באופוזיציה, את הבעיות הבוערות של ענף ההיי-טק בכלל והסטארט-אפים בפרט נוכח המשבר, והתלוננו על כך שהממשלה לא נחלצת לסיוע.

ניר מקובסקי, שמלווה עסקים קטנים וסטארט-אפים, אמר כי "הדבר העצוב הוא שישראל, שנחשבת מדינת הסטארט-אפ, היא לא מדינת החברות הצומחות. עסקים בתחילת דרכם חשים ייאוש נוכח המשבר, הם מרגישים שאין להם עתיד ומנגד, המשקיעים אומרים שהם יחכו, כי יש תחושה של אי ודאות. התוצאה היא שהחברות שאמורות להיות הקטר של המשק לא מתקדמות ורבות מהן מורעבות תזרימית".

ניר מקובסקי. צילום: מיכאל לוריה

ניר מקובסקי. צילום: מיכאל לוריה

הוא הוסיף שהמצב קשה גם בחברות הביניים, שאמורות להצמיח את החברות הקטנות ולא מצליחות להתקדם, בהיעדר תזרים מזומנים מספיק. מקובסקי קרא לממשלה ליצור "תוכנית ארוכת טווח עם חזון אמיתי איך להפוך את מדינת ישראל לקטר עסקי מושתת טכנולוגיה וסטארט-אפים, ולגזור ממנה את הצעדים המידיים שדרוש לבצע אותם".

בדיון דיברו נציגים של חברות שונות, בעיקר חברות הזנק. יוסי אברהם, מנכ"ל וואי פליי, אמר כי "כחברת סטארט-אפ נפלנו בין הכיסאות בכל מיני מענקים שחילקה המדינה. המדינה יודעת לתת מענקים לעסקים שהיו להם הכנסות ב-2018, אבל אנחנו רק הוקמנו ב-2019. אנחנו מבינים שהקורונה נכפתה על כולנו, אך המדינה יכולה לסייע לחברות בסטטוס שלנו, ולהיי-טק בכלל". אברהם קבל גם על מדיניות השמיים הסגורים: "הלכה למעשה, המדינה לא מאפשרת להיפגש עם נציגי חברות אחרות בחו"ל שכן פועלות. בלי להיפגש עם אנשים אלה לא נצליח לפרוץ בחו"ל".

"עבודה מהבית בלתי אפשרית בתעשייה הביטחונית"

ילון בהט, מנכ"ל נט ליין, שעוסקת ביצוא ביטחוני, אמר בהקשר זה כי "אנחנו לא יכולים להיפגש עם לקוחות פנים מול פנים ולדבר על הנושאים הביטחוניים הרגישים שאנחנו עוסקים בהם. בשונה מבנקים ומחברות אחרות, שעובדיהן יכולים לעבוד מהבית, אנחנו, בתעשייה הביטחונית, לא יכולים לעשות זאת, וזה מאוד מקשה על העבודה".

ילון בהט, מנכ"ל נט ליין. צילום: מיכאל לוריה

ילון בהט, מנכ"ל נט ליין. צילום: מיכאל לוריה

לדברי עומר לביב, סמנכ"ל פיתוח עסקי בקבוצת מר, "20% מההכנסות שלנו מגיעות מחו"ל. מאז הקורונה יצאתי בטיסות פרטיות, שעלו לחברה הון, וכשחזרתי, הייתי פעמיים מחויב להיות בבידוד – שזה מקשה על העבודה".

"מהצד השני", ציין, "ישבתי באפריקה עם מנהיגי מדינות, הגענו לסגירה של 80% מהחוזה. כדי לסגור את 20 האחוזים הנותרים הם צריכים להגיע לארץ. ברגע שהם הבינו שהם צריכים להיות שבועיים בבידוד אף על פי שהם מגיעים במטוס פרטי – הם לא רצו להגיע".

ח"כ אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו. צילום: מיכאל לוריה

ח"כ אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו. צילום: מיכאל לוריה

ח"כ ליברמן אמר בתום הישיבה כי סיעתו תתמוך בעובדי ההיי-טק ותירתם לפתרון הבעיות שהועלו. עם זאת, הוא לא ציין באילו דרכים היא תעשה זאת.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רמי

    כמובן שכול מקרה לגופו, אבל חברות שמשלמות שכר של 40,000-50,000 ש"ח לחודש לעובדים שלהן ומחזיקות מיליונים בקופה לא יכולות לילל שלא עוזרים להן. תצמצמו את המשכורות, גם ככה חלק לא קטן מהסטארטאפים האלו דפק את כול התחום עם הרמת המשכורות לרמות שרק מי שמוציא כסף לא שלו או שהוא ענק בינלאומי יכול לעמוד בהן. לכולם קשה עכשיו, אין אפשרות לטוס, מה הם רוצים שכמו בחורי ישיבה מניו-יורק גם הם יהיו פטורים מבידוד כאשר הם חוזרים לארץ?

אירועים קרובים