הממשלה והרשתות החברתיות יקימו צוות למאבק באנטישמיות

הצוות יכלול נציגים ממשרדי הממשלה הרלוונטיים, פייסבוק, טוויטר וגוגל, כדי "לייבש את ים ההודעות האנטישמיות ברשתות החברתיות" ● נציגי טיק טוק, שהוזמנו לדיון - לא הגיעו

האם ה-"מאבק" של הרשתות החברתיות באנטישמיות ברשת נעשה רק כדי לצאת ידי חובה? צילום אילוסטרציה: BigStock

פייסבוק, טוויטר, גוגל ומשרדי הממשלה הרלוונטיים יקימו צוות שיקבע קווים מנחים להסרת תכנים אנטישמיים, ובצורה אחידה ומהירה – כך הוחלט בישיבה שהתקיימה היום (ב') בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת, בהשתתפות נציגי הגורמים השונים. משרדי הממשלה שנציגיהם יהיו חברים בצוות הם המשרד לנושאים אסטרטגיים ומשרדי החוץ, המשפטים והתפוצות. בכנסת רצו שגם טיק טוק תצטרף ליוזמה, אולם ברשת החברתית בחרו שלא לשלוח נציגים לדיון.

יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), דרש כי הצוות יגבש מדיניות פעילה להגשת תלונות – ולא ימתין לפעולת הרשתות. הוא אמר כי "אין מנוס מעבודה פרטנית, מדוקדקת ואפילו טרחנית של הרשתות החברתיות והממשלה, כדי להסיר כל פוסט או ציוץ אנטישמיים ואנטי-ישראליים". הוא קרא לראש הממשלה ולשרי הביטחון והחוץ להתמיד בקביעת פגישה עם מנהלי הרשתות החברתיות, כדי להטמיע אצלם את ההכרח להסיר ולחסום תכנים כאלה.

חגי אליצור, סמנכ"ל משרד התפוצות, אמר כי "הצוות יעצב מדיניות שקופה, שניתן לאכוף אותה, כדי לייבש את ים ההודעות האנטישמיות ברשתות החברתיות". הוא ציין כי המשרד פיתח מערכת לניטור אנטישמיות ברשתות החברתיות, שפעילה מזה כשנתיים וחצי ומספקת תמונת מצב מתמשכת של ההסתה נגד יהודים ברשתות. המערכת, שפעילה בשש שפות, ניטרה מעל ל-130 מיליון פוסטים וזיהתה כחצי מיליון גולשים המעלים תכנים אנטישמיים.

שלושה צעדים למלחמה באנטישמיות ברשתות החברתיות

רונן מנליס, מנכ"ל המשרד לעניינים אסטרטגיים, הציג שורה של דרישות מהרשתות החברתיות, על מנת להביא להתמודדות אפקטיבית עם התופעה: הגדרת מדיניות ברורה לאיתור וזיהוי שיח דה-לגיטימציה ואנטישמיות, ניטור ייעודי, הגברת האכיפה והגברת השקיפות בכל הקשור לדיווח על פעולות בנושא.

מנליס פנה לנציגי פייסבוק וטוויטר, והציע להם לקדם שלושה צעדים פשוטים שיש ביכולתם להגביר את האמון הציבורי ברשתות, על רקע חוסר הטיפול בשיח הדה-לגיטימציה ברשת: הפנייה למקורות מידע מהימנים (כפי שהן עושות בנושא הקורונה), על מנת למנוע דה-לגיטימציה למדינת ישראל ופייק ניוז; מינוי גורמים מומחים בנושאי הדה-לגיטימציה והאנטישמיות לצוותי הניטור; ודיווח באופן שקוף על תכנים שהוסרו על רקע זה.

ג'ורדנה קטלר, נציגת פייסבוק, ציינה כי "בשנים האחרונות עשינו כברת דרך בהסרת תכנים אנטישמיים מהרשת שלנו. אנחנו משתמשים לצורך כך גם בבינה מלאכותית וגם בבני אדם. אנחנו מורידים 88% מדברי השנאה לפני שגולשים רואים אותם. כמו כן, אנחנו מפעילים שולחן עגול עם נציגי קהילות יהודית ברחבי העולם, כולל נציגי ארגונים כקונגרס העולמי היהודי, כדי לשמוע את חוויותיהם ולשפר את צעדינו".

קוטלר התייחסה לטענה שלפיה פייסבוק מפעילה יחס אחר באשר לפוסטים אנטישמיים לעומת פוסטיםאנטי-מוסלמיים או הומופוביים.

לפי נועה אלפנט לפלר, נציגת גוגל, "אצלנו מבחינים היא בין ביקורת לגיטימית על קיום מדינת ישראל, גם אם היא לא לרוחנו, לבין קריאה לפגיעה בישראלים. קריאה לפגיעה בישראלים היא הבעייתית בין השניים".

"ההתייחסות לנושא מאוד רצינית, פומבית ושקופה לחלוטין, גם בגוגל וגם ביוטיוב", אמרה. "בנושא דברי שנאה, יש ביוטיוב מדיניות שבנויה ממספר תחומים: הסרה תוכן המקדם שנאה, צמצום הפצה של תכנים בעייתיים שעוברים את הקו האדום ותגמול ליוצרים שהתכנים שלהם הם ראויים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים