האקרים פצחו בקמפיין שקרי נגד נאט"ו – תוך ניצול הקורונה

קבוצת סופרי הרפאים, שמריצה את הקמפיין, פרסמה שלל פייק ניוז, בהם שחיילים קנדים הם שהפיצו את נגיף הקורונה ● החוקרים לא הצליחו לקשור את הקמפיין לרוסיה, אם כי הוא עומד בהלימה לאינטרסים הגיאו-פוליטיים שלה

קמפיין פייק ניוז אנטי-נאט"ו

מתקפת דיסאינפורמציה נגד נאט"ו משתמשת בווירוס הקורונה כדי לעורר מתחים פוליטיים. הקמפיין, שנחשף באחרונה על ידי חוקרי פייראיי, רץ ברחבי מזרח אירופה ומנצל את מגפת הקורונה נגד מדינות שחברות בברית הצפון אטלנטית.

על פי החוקרים, הקבוצה שמריצה את הקמפיין מכונה Ghostwriter – סופרי הרפאים, והיא מתמקדת בהעצמת הנרטיבים האנטי-מערביים בפולין, לטביה וליטא – שלושתן חברות בנאט"ו. היא עושה זאת מאז 2017, אלא שבחודשים האחרונים, מאז פרוץ הקורונה, היא "השתכללה" במסרים שלה: פעילי הקבוצה שתלו מסמכים דיפלומטיים מפוברקים, שבהם ניסו להפיץ את הנרטיב השגוי שלפיו חיילים קנדים הם שהפיצו את הנגיף דרך לטביה, ואף העלו פייק ניוז באתרים שמפיצים מאמרים שנראים כלגיטימיים.

הקורונה לא הגיעה מצבא קנדה. חיילים קנדיים. צילום אילוסטרציה: BigStock

הקורונה לא הגיעה מצבא קנדה. חיילים קנדיים. צילום אילוסטרציה: BigStock

אמנם, החוקרים לא ייחסו את הקמפיין לממשלת רוסיה, אך הממצאים הללו הם התוספת האחרונה לקונצנזוס ההולך וגובר שלפיו גורמים פרו-רוסיים מנצלים את מגיפת הקורונה כדי להדגיש את המחלוקות הפוליטיות הקיימות. ה-GRU, סוכנות הביון הצבאית ברוסיה, משתמשת בשלושה אתרי אינטרנט כדי לנסות להפיץ מידע על התגובה האמריקנית לנגיף, כך אמרו גורמים בארצות הברית לסוכנות הידיעות AP. "אנחנו מאמינים שהנכסים והפעולות (של קבוצת ההאקרים – י"ה)… קשורים, בראשונה, יחדיו ובאופן קולקטיבי, והם מהווים להערכתנו חלק מקמפיין גדול יותר, מתואם ומתמשך", ציינו חוקרי פייראיי.

באחד המקרים, סופרי הרפאים ניסו להפיץ מכתב מפוברק, שנראה כאילו נכתב על ידי ‏ינס סטולטנברג, מזכ"ל נאט"ו, שלפיו ליטא מתכוונת לעזוב את ברית נאט"ו בזמן מגיפת הקורונה. הם גם זייפו ציטוטים שנלקחו, ככל הנראה, מראיון עם המפקד הכללי של צבא ארצות הברית באירופה, שבו הוא התלונן על מצב המיליציות הפולניות ומהמדינות הבלטיות.

במקרה אחר, חברי קבוצת סופרי הרפאים כתבו מכתב, שפורסם באתר האקדמיה הפולנית ללימודי מלחמה. המכתב, שלכאורה נשלח ממפקד האקדמיה, דחק בחיילים פולנים למרוד ב-"כוחות הכיבוש" האמריקניים המוצבים במדינה. גורמים רשמיים בפולין הוקיעו את המכתב וציינו כי מטרתו הייתה לחבל ביחסים עם ארצות הברית. במקרה אחר, הושתל באתר חדשות אמיתי בלטביה מאמר שקרי, שלפיו חיילים גרמניים חיללו קברים בבית קברות יהודי.

לפחות 14 פרסומי אינטרנט מזויפים

הקמפיין הסתמך על לפחות 14 פרסומי אינטרנט מזויפים שהיו מעורבים ב-15 הפצות של פייק ניוז, שראשיתן לפני שלוש שנים. לעתים קרובות, הפרסומים הגיעו מחשבונות הנחזים להיות שייכים לעיתונאים, עורכים או אזרחים במדינות שאליהן כוון הקמפיין. זאת, בניסיון לבסס אמינות מסוימת בסוגיות שבהן הם דנים. לאחר מכן, חלק מאותם חשבונות תומכים בעבודתם של עמיתיהם, מנסים לבנות מעורבות ולהגדיל את מספר הצפיות בפוסט נתון.

לדברי ג'ון הולטקוויסט, חוקר ריגול סייבר בפייראיי, "הטקטיקות של הקמפיין דומות מאוד לצורת העבודה של מבצע 'זיהום משני', שבו רוסיה נחשדה כי השתמשה ביותר מ-300 אתרי אינטרנט כדי להפיץ נושאי שיחה ודעות של הקרמלין בבלוגים מקומיים". הולטקוויסט ציין כי למרות הדמיון, החוקרים לא מצאו קשר בין "סופרי הרפאים" לקבוצת "זיהום משני". הם אמרו שהם לא הצליחו לקשר את הקבוצה לרוסיה, אף שהקמפיין עומד בהלימה מוחלטת לאינטרסים הגיאו-פוליטיים שלה. כך או כך, הם ציינו ש-"מדובר בקמפיין בעל השפעה נרחבת ביותר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים