הממשלה תעניק חצי מיליארד ש' לחברות היי-טק קטנות שנקלעו למשבר

האוצר אישר היום (ד') לרשות החדשנות סכום של 1.2 מיליארד שקלים, וזו תשתמש בחצי מיליארד מתוכן לתמיכה בחברות שיש להן פוטנציאל צמיחה אבל חסרים להן מזומנים

אהרון אהרון, מנכ''ל רשות החדשנות. צילום: פלי הנמר

משרד האוצר אישר היום (ד') העברה של 1.2 מיליארד שקלים לרשות החדשנות, לסיוע לענף ההיי-טק, בעקבות משבר הקורונה. חצי מיליארד שקלים מתוך סכום זה יוענקו לחברות קטנות ובינוניות בענף שנקלעו למשבר כלכלי, דרך ערוץ מהיר להגשת בקשות למענקים שהרשות משיקה.

ההשקעה תינתן במשותף עם משקיעי הון-סיכון בחברות עם סיכויי הצלחה גבוהים בטווח הארוך, אך בעלות משאבים כספיים מוגבלים וצורך מימון מידי. זאת, כדי להבטיח פעילות של חברות שיש להן פוטנציאל לסייע בהמשך למשק. ערוץ המענקים יפעל במסגרת מסלול קרן המו"פ, לחברות שזקוקות למזומנים נוספים על מנת לצלוח את תקופת המשבר. ברשות מבטיחים כי התשובות לפניות יינתנו בטווח זמן של עד ארבעה שבועות מיום קבלת הפנייה, ותינתן מקדמת מימון בשיעור של עד 50% מהמענק המאושר כנגד מימון משלים שתציג החברה.

הערוץ המהיר מיועד לתמיכה בתוכניות מו"פ חדשניות של חברות בתחילת שלבי הצמיחה ובשלבי פיתוח מתקדמים, שצברו נכסים מהותיים – קניין רוחני, גיוסים ושווי, אך בעלות "מסלול המראה" (Runway) הקצר משנה ויש להן צורך דחוף בכסף.

איך יבדקו?

חברות שיפנו לערוץ זה יתבקשו לספק במהלך קליטת בקשותיהן טפסים לבדיקה מקצועית ומסמכים מימוניים לצורך בדיקה פיננסית. בנוסף לבדיקה המקצועית (טכנולוגית-עסקית), הרשות תחשב את יתרת המזומנים של החברה, תנתח את מצבה הפיננסי ותבחן את יכולת השרידות שלה במהלך המשבר, כמו גם את הצעדים שהיא ביצעה לצורך כך. בחינת "מסלול ההמראה" ויכולות השרידות של החברה תצטרף להערכת הבקשות על פי אמות המידה של מסלול קרן המו"פ ברשות החדשנות.

דגש נוסף בהודעה הוא שחברות שמעוניינות לקבל מענק יוכלו לגשת לבדיקה מקוצרת גם אם אין להן בשלב ההגשה יכולת להציג מימון משלים. במקרה זה תינתן לחברה תקופת זמן של שלושה חודשים כדי למצוא את המימון המשלים. במידה שהיא תצליח בכך, יבוטל אישור המענק מהרשות. יצוין כי ניתן להגיש תכניות מו"פ בתקציב מצרפי של עד 15 מיליון שקלים.

"חשש שצינור החמצן של ההיי-טק ייפגע אנושות"

לדברי אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות, "הערוץ המהיר להגשת הבקשות למענק נועד על מנת לספק לחברות מצטיינות עם נכסים משמעותיים וסיכויי הצלחה גבוהים בטווח הארוך, אך בעלות יתרת מזומנים קצרה, ודאות וכסף, שיסייעו להן לצלוח את המשבר ולהוות מנוע לצמיחה כלכלית-משקית ביציאה ממנו".

אהרון הוסיף כי "תעשיית ההיי-טק נפגעה משמעותית מהמשבר וצפויה לחוות ירידה של כ-25% מהשקעות ההון הפרטי ושל כרבע מסך ההכנסות ממכירות. כתוצאה מכך, חברות רבות מקפיאות גיוסים, מוציאות עובדים לחל"ת ואף מתכננות פיטורים בהיקף רחב. תעשיית ההיי-טק תלויה, יותר מכל ענף אחר, במשקיעים גלובליים, שאחראים על מרבית ההון שמממן אותה. בתקופה הזו קיים חשש ממשי כי צינור החמצן של התעשייה ייפגע אנושות. מדיניות תמיכה מהירה, שקולה וחכמה של הממשלה תמנע פגיעה קריטית ביצוא, בתוצר, בהכנסתם של מאות אלפי האנשים העובדים בענף ההיי-טק ובעסקים התומכים בה. מדיניות זו תהווה עוגן מרכזי ביכולתה של כלכלת ישראל לצמוח חזרה עם שוך המשבר".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ישראל

    ממליץ לממשלה להנפיק בהיקף משמעותי אגח ל 5 שנים לעידוד הצמיחה בהייטק ולגייס כך את הכסף מהציבור בארץ.

אירועים קרובים