כיצד לבצע את הטרנספורמציה הדיגיטלית בממשלה בשנה ללא תקציב?

"התקופה המאתגרת היא הזדמנות לפתוח את הראש ולאפשר תכנון של הטרנספורמציה הבאה במגזר הממשלתי", אמר אבנר שטראוס, מנכ"ל חברת הייעוץ האסטרטגי שטראוס ● הוא דיבר במפגש ההשקה של פורום המשפיעים החדש מבית אנשים ומחשבים

אבנר שטראוס, יו"ר משותף של שטראוס אסטרטגיה.

"דווקא בתקופה שבה משרדי הממשלה מתפקדים ללא תקציב – שהיא תקופה מאתגרת, כל חיסרון הוא יתרון. זו ההזדמנות לפתוח את הראש ולאפשר תכנון של הטרנספורמציה הבאה במגזר הממשלתי, כמו גם במגזר העסקי", כך אמר אבנר שטראוס, מנכ"ל חברת הייעוץ האסטרטגי שטראוס.

שטראוס היה המרצה המרכזי במפגש ההשקה של פורום המשפיעים החדש של אנשים ומחשבים, המאגד בתוכו מקבלי החלטות ומנהלים בסקטור הציבורי ממגזרים שונים – בריאות, ביטחון, תחבורה, חינוך ועוד. נושא הרצאתו היה "חדשנות פורצת דרך בארגונים בישראל". הפורום ייפגש שש פעמים בשנה, במטרה לשתף ידע ולדון באתגרים המשותפים לכל משרדי הממשלה.

את המפגש, שנערך ביס פלנט בירושלים, הנחה פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, והוביל אותו ליאור אשכנזי, מנהל אגף בכיר לטכנולוגיות דיגיטליות, מידע וסייבר במשרד לשירותי דת. המפגש עסק בשאלה כיצד בעלי תפקידים בממשלה, ובראשם המנמ"רים, פועלים בשנה שבגלל המצב הפוליטי, אין בה תקציב מאושר, אלא כזה המבוסס על התקציב של השנה שעברה, וכל הוצאה תקציבית דורשת אישור של ועדת חריגים בחשב הכללי באוצר.

פורום המשפיעים

פורום המשפיעים

בהרצאתו סקר שטראוס מגוון של מקרי לקוח בישראל, בהתבסס על ניסיון החברה בהובלת עשרות תהליכי טרנספורמציה דיגיטלית עבור הנהלות הארגונים הגדולים במשק – פרטיים וציבוריים. תהליכים אלה הביאו באותם הארגונים לפריצת דרך עסקית ולהגעת שירות חדשני ראשוני לשוק בזמן קצר. "הכלים והשיטות שהביאו להשגת חדשנות באותם ארגונים גדולים ומסורבלים הוכיחו שכנגד כל הסיכויים, ניתן להגיע להצלחה ברורה ומדידה ביישום טרנספורמציה דיגיטלית, תוך הבאת ערך עסקי רב ופיצוח האתגר של השתלבות חכמה עם המורכבות והמאפיינים של הארגון", אמר.

שטראוס הציג את התהליכים ואמר כי הם מתחילים בבחירת רעיון עסקי, בהתבסס על חשיבה עיצובית (Design Thinking), ממשיכים בשלבי העיצוב והתכנון, ועד לבניית MVP (מוצר עובד מינימלי), מבוסס ארכיטקטורה דיגיטלית, המספק ערך עסקי ממוקד, רובסטי ובר מדידה, שמאפשר לארגון ליצור יתרון תחרותי משמעותי.

הוא המחיש כיצד עבודה ממוקדת ומקיפה עם המובילים העסקיים והטכנולוגיים בארגון, והפיכתם לסוכני השינוי המרכזיים בו, נותנים מענה אפקטיבי להשגה וליישום של חדשנות ארגונית, בטווח של שבועות בודדים במקום חודשים – מרמת החזון ועד לפרקטיקה של היישום והעלייה לאוויר.

כיצד נתפס הדיגיטל בארגונים?

בתחילת ההרצאה עורר שטראוס דיון ער בהשתתפות הקהל סביב השאלה מהי המשמעות האמיתית של דיגיטל בארגונים וכיצד הוא נתפס. "הדיגיטל הוא תפיסה עסקית שמשנה את הדרך שבה ארגונים עושים עסקים. זה כולל תהליכים, חוויית לקוח, מודלים עסקיים, כלים וטכנולוגיה", אמר. אלא שלדבריו, על סמך הניסיון הרב שצבר בעבודה עם הנהלות ארגונים, טרנספורמציה דיגיטלית מתחילה בשינוי בתרבות הארגונית, ובראש ובראשונה החדרת ההבנה בקרב כלל העובדים והמנהלים שאין בארגון דבר שאסור לגעת בו.

לדברי שטראוס, כאשר פורשים את כל מרכיבי הדיגיטל, עלול להיווצר אצל ארגונים הרושם שזו משימה בלתי אפשרית, בעידן שבו התחרות קשה והאתגרים גדלים מיום ליום. "זה לא נכון", אמר. "לא חייבים להגיע מאפס ל-100 ולהיות אמזון ביום אחד. התהליך צריך להיות הדרגתי – בכל יום שלב חדש".

לסיכום אמר שטראוס כי "בסופו של דבר, אין ספר מתכונים שמסביר איך עושים דיגיטל. צריך להתאים את זה לכל ארגון, ליצור אתגרים ולהתגבר על חסמים, שתמיד יהיו".

ד''ר נחמן אורון, יועץ בכיר לתקשוב הממשלתי. צילום: ניב קנטור

ד"ר נחמן אורון, יועץ בכיר לתקשוב הממשלתי. צילום: ניב קנטור

ד"ר נחמן אורון, יועץ בכיר למחשוב הממשלתי, אמר בדברי ברכה בתחילת המפגש שמאז שהוקמה רשות התקשוב הממשלתי, המיצוב של המנמ"רים בממשלה והשיח ביניהם השתנו. "עד שהיא הוקמה, כל מנמ"ר היה לעצמו ולא מיהר לשתף עם האחרים. כיום השיח הרבה יותר פתוח, מפני שהממשלה יזמה שורה של פרויקטים ותהליכים שבהם האזרח הוא במוקד, וזה מחייב את כל המשרדים להיות פתוחים ולשתף מידע. זאת, כדי למנוע טרטור מאזרחים, ולאפשר להם לקבל שירותים ביעילות ובצורה שקופה", ציין.

"הפורום שמושק היום הוא מאוד רלוונטי, כי תפקידו הוא לא רק העשרה אלא גם מפגש בין מנהלים ממקומות שונים, על מנת לשתף וללמוד האחד מהשני", אמר.

ליאור אשכנזי, מנהל אגף בכיר לטכנולוגיות דיגיטליות, מידע וסייבר במשרד לשירותי דת. צילום: ניב קנטור

ליאור אשכנזי, מנהל אגף בכיר לטכנולוגיות דיגיטליות, מידע וסייבר במשרד לשירותי דת. צילום: ניב קנטור

אשכנזי קרא לכל אחד ממשתתפי המפגש "לעשות דבר אחד פשוט, שאולי ישנה את המציאות שבה הממשלה פועלת ללא תקציב: ללכת להצביע, ולקחת עוד חבר שמתלבט אם להצביע. כך אולי יהיה סיכוי שנוכל בכל זאת להגיע למצב שיהיה תקציב מאושר בקרוב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים