רוצים יותר שליטה על מידע שפייסבוק מלקטת אודותיכם באינטרנט?

לא בא לכם שפייסבוק תתייחס למעשיכם ברשת ותשלח בכם פרסום ממוקד הקשור לכך? מעכשיו תוכלו לראות ולשלוט על הנתונים שאפליקציות ואתרי אינטרנט משתפים עם פייסבוק, על ידי כלי המכונה Off-Facebook Activity

פייסבוק הודיעה אתמול (ג') כי כלי חדש, המאפשר למשתמשים ברשת החברתית שלה להציג ולמחוק נתונים שהיא אוספת מצדדים שלישיים, מתגלגל כעת לכשני מיליארד חבריה.

הפיצ'ר החדש, חלק ממאמץ מוגבר לשיפור נוהלי הפרטיות, מספק למשתמשים אפשרות לראות ולנקות פעילות מחוץ לפייסבוק וזה גם כינויו – Off-Facebook Activity.

כולנו מכירים את המצב שבו אחרי שהתחלנו לחפש מקום לינה לחופשה הבאה שלנו, לפתע צצות לנו שלל פרסומות למקומות שהתעניינו בהם. זה קורה משום שפייסבוק מקבלת נתונים על פעילות המשתמשים ברחבי האינטרנט, וכן מחברות שמפעילות אפליקציות כמו בוקינג, אגודה ו-Airbnb, בתחומי התיירות, ומעוד אפליקציות רבות אחרות מתחומים שונים ומגוונים.

האיסוף הזה של מידע על מעשי הגולש ברחבי האינטרנט, בזירות שכלל אינן קשורות לפייסבוק, משמש את הענקית ממאנלו פארק לצורך הפרסום הממוקד, והנושא עלה לכותרות פעם אחר פעם בשל היות הנוהל פולשני ומפר פרטיות, לפחות בפוטנציה.

נכון, בשלב כלשהו בהרשמה או בהגדרת השימוש בפייסבוק, המשתמשים מתבקשים לאשר את האיסוף המסוים, אך רבים – כמנהג כולנו – פשוט מאשרים את כל תנאי השירות בלי להתעכב על הכוכביות והאותיות הקטנות, כמו גם על המשמעות וההשלכות של כל סעיף וסעיף.

"רמה חדשה של שקיפות ושליטה"

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. צילום: Freisehamburg, מתוך ויקיפדיה

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. צילום: Freisehamburg, מתוך ויקיפדיה

מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, אמר כי הכלי מציע "רמה חדשה של שקיפות ושליטה" בעבור ההתנהלות של הרשת החברתית. "עבדנו על זה זמן מה כי היינו צריכים לבנות מחדש חלק מהמערכות שלנו בכדי לאפשר זאת", הבטיח. "נכון להיום, כלי הפעילות מחוץ לפייסבוק שלנו זמין לאנשים בפייסבוק בכל רחבי העולם", ציין צוקרברג בפוסט שעלה לבלוג החברה.

כזכור, בשנים האחרונות נחשפו פרטים מטרידים במיוחד על האופן שבו פייסבוק אוספת נתונים אודותינו ואז משתמשת בהם לטעמים שונים. ומשונים. כדי להבין עד כמה חמורה הייתה ההתנהלות מספיק לציין את פרשיית קיימברידג' אנליטיקה – שם הרשתה החברה לשאלון פסיכולוגיסטי בשם "אלו הם חייך", שיצר חוקר מאוניברסיטה, ללקט את התשובות שעשרות מיליוני משתמשים סיפקו בתוך השתתפות בו; ואז התירה לחברת המחקר להעביר את המידע למטה קמפיין הבחירות של דונלד טראמפ, כדי לשלח במשתמשים פרסום פוליטי ממוקד שיפרוט על נימי החששות והפחדים שהתגלו עקב ההשתתפות בשאלון.

אם כן, ה-Off-Facebook Activity עתיד להרים לפנינו מסך על כמה היבטים של נוהלי פייסבוק, כולל איסוף נתונים מאפליקציות של צד שלישי, לוג-אין לשירותים באמצעות פייסבוק, "לייקים" וטכניקות אחרות שאנחנו מבצעים באתרי ובשירותי צד שלישי, שקובעים למעשה אילו מודעות מוצגות בפני מי לבסוף.

לדברי צוקרברג, "עסקים אחרים שולחים לנו מידע על הפעילות שלך באתרים שלהם ואנחנו משתמשים במידע זה כדי להציג בפניכם מודעות שרלוונטיות עבורכם. עכשיו תוכלו לראות סיכום של מידע זה, ולנקות אותו מחשבונכם, אם תרצו בכך", התחייב הבוס של ענקית הרשתות החברתיות.

האם סופסוף יצליחו לצעוד יחדיו? פרטיות ופייסבוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

האם סופסוף יצליחו לצעוד יחדיו? פרטיות ופייסבוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

לפשפש במאות או יותר רשומות

הכלי החדש הוא חלק ממאמץ של פייסבוק לגדול את תדמיתה בעקבות סדרת שערוריות פרטיות, כולל חטיפת נתונים אישיים על מיליוני משתמשים על ידי יועץ בריטי שפיתח פרופילי בוחרים לקמפיין של דונלד טראמפ לשנת 2016.

מוקדם יותר החודש החברה גם הודיעה על שינויים חדשים בכלי בדיקת הפרטיות שלה (Privacy Checkup), כך שמשתמשים יכולים לערוך אפשרויות פרטיות לשיתוף תמונות, נתוני פרופיל ומידע אחר, ביתר קלות מבעבר. "אנחנו יודעים שהפרטיות היא אישית ושילבנו טיפים בנושא פרטיות שיעזרו לכם לקבל את החלטות הפרטיות הנכונות בעבורכם", כתבה פייסבוק בפוסט שבו בישרה על השינויים ושהעלתה לבלוג.

עוד קודם לכן, במרץ 2019 הבטיח צוקרברג כי "אחת המטרות העיקריות שלנו לעשור הבא היא לבנות הגנות פרטיות הרבה יותר חזקות לכולם בפייסבוק".

כעת המנכ"ל מוסיף וכותב כי "במהלך השבועות הקרובים אנו נראה כמעט לשני מיליארד אנשים ברחבי העולם קידום שיעודד אותם לבדוק את הגדרות הפרטיות שלהם".

אתר Recode עידכן עם זאת כי הגישה והשימוש בכלי הפעילות מחוץ לפייסבוק, בכדי לראות ולשלוט בכמה הענקית יודעת על חייכם מחוצה לה, אינם עניין כל כך פשוט – ניתן לגשת ישירות לכלי על ידי לחיצה כאן, אבל מי שמנסה למצוא אותו כשהוא נמצא בדף הפיד הראשי שלו יצטרך לעבור להגדרות, ללחוץ על 'המידע שלך בפייסבוק', אז הוא אמור לראות את הכלי Off-Facebook Activity. בהמשך יצטרך המשתמש לעבור אל המפורט בו לצפייה בכלל ההרשאות הקיימות. ניתן למחוק את כל ההיסטוריה הקיימת, שככל הנראה כבר נמצאת מזמן בידי החברה, אך אם רוצים להתייחס אל העתיד, הרי שבהמשך יהיה על המשתמש לפשפש במאות או יותר רשומות, כדי לעדכן את ההרשאות המסוימות. ייתכן עם זאת שהמאמץ שווה את הפרטיות שלכם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים