מבקר המדינה: "יש לבדוק האם הממשלה צריכה ריבוי מאגרים ביומטריים"

המבקר החדש, מתניהו אנגלמן, שמאז מינוי הועברה ביקורת עליו ועל שיטות עבודתו, פרש בכנס איגוד המבקרים הפנימיים את משנתו, כולל זו הטכנולוגית ● בין השאר, הוא אמר כי "יש חשיבות רבה לקידום הביקורת מבוססת ה-IT"

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.

המדינה מחזיקה כמה וכמה מאגרי מידע, חלקם הגדול ביומטריים. פרט למאגר הביומטרי, שנמצא בשנים האחרונות בכותרות, למדינה יש מאגרים על בעלי רישיונות הנהיגה ומחזיקי כרטיסי הרב קו. זאת, לצד מאגרים המסונפים למדינה בצורה זו או אחרת, בהם של צה"ל, המשטרה והרשויות המקומיות. לדברי מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, קיים צורך לבדוק האם המדינה צריכה ריבוי מאגר מידע. עם זאת, הוא לא ציין האם הוא מתכוון לפתוח בבדיקה כזאת – דבר שהוא יכול לעשות, מתוקף תפקידו.

"ישנם סיכוני סייבר. לאור ריבוי השימוש במערכות IT, אני רואה חשיבות בפיתוח התחום, גם בהיבט של שימוש בכלים ממוחשבים וביקורת מערכות מידע על מאגרי מידע", אמר המבקר. "כך, נגענו במאגרים הביומטריים. המדינה מחזיקה כמה מאגרי מידע: תעודות זהות, רישיונות נהיגה ורב קו. ראינו שברב קו יש מידע שחלקו הוא של קטינים. צריך לבחון איך המידע מוחזק, האם הוא מוחזק בצורה טובה ולא דולף. לא פחות מזה, יש לבחון שהחזקת המידע נעשית תוך ציות והלימה לרגולציות. יש לבדוק היבטי אבטחת מידע והתייעלות: האם אכן נדרש מאגר מידע אחד לתעודות זהות ומאגר נוסף לרישיונות נהיגה".

כמדי שנה, מבקר המדינה היה דובר המפתח בכנס המקצועי השנתי של הביקורת הפנימית. הייתה זו הופעתו הראשונה בכנס של רו"ח אנגלמן, שנבחר לתפקיד על ידי הכנסת לפני חודשים אחדים. האירוע, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ה') במרכז הכנסים אווניו שבקריית שדה התעופה, בהשתתפות מאות מבקרי פנים. את המליאה המרכזית הנחה רו"ח דורון רונן, משנה לנשיא IIA – איגוד המבקרים הפנימיים בישראל.

"אני רואה חשיבות רבה בקידום הביקורת באמצעים ממוחשבים ובהתאמתה לסיכונים הרלוונטיים", אמר אנגלמן. "דהיינו, סוגיות של מערכות מידע, סייבר וסיכונים נוספים שבפניהם הגופים המבוקרים עומדים. אשר על כן, מבקר הפנים נדרש לרכוש ידע בנושא הזה ולהוות גורם מקצועי מוביל, כדי לטייב את פעילות הביקורת ואת התנהלות הגוף המבוקר".

"הפרסומים על עבודת המבקר – מצג שווא"

לדברי מבקר המדינה, "נפוצו פרסומים אודות עבודת ביקורת המדינה, שמציגים מצג שווא, שפוגע בביקורת ובעצמאות המבקר שהוקנתה לו על פי חוק. מתיחת הביקורת כלפי המבקר פוגעת במקצועיות עובדי משרד מבקר המדינה – ואינה ראויה". אנגלמן לא ציין באילו פרסומים מדובר – האם אלה שציינו את הגישה הרכה שבה הוא נוקט, לדעת הכותבים, לעומת הגישה של המבקר הקודם, השופט בדימוס יוסף שפירא.

כך או כך, הוא ציין ש-"טיוטות דו"חות הביקורת הן טיוטות – את המבקר יש לשפוט לפי הדו"חות שמתפרסמים. שלשום (ג'), ב-31 בדצמבר, השלמנו 30 פרקים ב-25 דו"חות, שנגעו למשרדים כלכליים ולגופי ביטחון. הצגנו אותם לראש הממשלה. עד פברואר השנה נשלים 35 דו"חות נוספים, שיוגשו לאחר 10 שבועות, עם התייחסויות ראש הממשלה בשם המבוקרים".

"המבקר צריך להיות אפקטיבי ולהציע ביקורת בונה"

אנגלמן הציג את עיקרי חזון משרד מבקר המדינה, שגובש בחודשים אחרונים, בתיאום עם העובדים: "הביקורת צריכה להיות בונה, אובייקטיבית ומכבדת, המכוונת אל אתגרי העתיד. ביקורת שמגבירה את הנשיאה באחריות של הגופים המבוקרים, מטייבת את פעילותם, מקדמת את מילוי ייעודם ומניבה תועלת לציבור. הכובע השני של משרד המבקר הוא נציבות תלונות הציבור. זהו גוף אובייקטיבי, מקצועי, נגיש לבירור תלונות הציבור מכל איש, לשם הבטחת זכויותיו ולקידום שירות ציבורי יעיל".

צילום ועריכת וידיאו: ליטל רובינשטיין

"המבקר צריך להיות אפקטיבי ולהתמקד בסוגיות הליבה של הגופים המבוקרים", אמר. "עליו לבחון את הביקורת גם בפריזמה של הלימה ליעדים לאומיים וחברתיים, כגון קידום הפריפריה, טיפול באוכלוסיית הגיל השלישי מתוך ראייה מתכללת, מניעת אלימות במשפחה או טיפול בפשיעה במגזר הערבי. למשל, כאשר הביקורת בוחנת פעילות של תאגיד מים עירוני, יש לבחון גם כיצד התאגיד טיפל בתושבים שהוא ניתק להם את המים, האם זה נעשה ברגישות הראויה"?

"הביקורת צריכה להיות צופה פני עתיד. עליה לעסוק במגוון תחומי ביקורת, יש לנהל מעקב אחר תיקון ההערות, ולבדוק מינהל תקין וטוהר מידות", ציין אנגלמן.

"ביקורת המדינה צריכה להיות מעבר לביקורת ציות", הוסיף. "עלינו לגוון את סוגי הביקורת – פיננסית, תהליכית, IT או ביקורת אסטרטגית. יש לבחון האם הגוף המבוקר עומד במטרה המרכזית לשמה הוא הוקם".

המתכונת החדשה של דו"חות מבקר המדינה

אנגלמן ציין שמשרדו הסדיר את נהלי העבודה עם גורם אחר שנמצא בימים אלה בעין הסערה – היועץ המשפטי לממשלה. הוא הוסיף כי "על מנת להגדיל את אפקטיביות הביקורת שינינו את מבנה הדו"ח: במתכונתו החדשה הוא יכלול רקע תמציתי, עם נתוני מפתח, אינפוגרפיקה מספרית וטבלאות, ייצוג חזותי לפער וסיכום התמונה כוללת. נציג 10 ממצאים מרכזיים שעולים מהביקורת. חלק מהוגנות הביקורת היא שאם נמצא ממצא חיובי – יש לציין אותו. כמו כן, נמקד את ההמלצות העיקריות למבוקרים".

הוא מנה כמה פעילויות עתידיות של משרד המבקר: "נבחן את ההיערכות לשינויים בשוק העבודה העתידי, נתמקד בביקורת מערכתית צופה פני עתיד, נעשה ביקורת אתיקה למניעת מעילות ונבחן את השימוש של נבחרי ציבור ברשתות החברתיות".

אנגלמן התייס גם לממשק שבין מבקר המדינה למבקרי הפנים ואמר כי "אני רואה חשיבות רבה בקיומו. משרד מבקר המדינה צריך להיות הכתובת כשיש חוסר שיתוף פעולה בין הגופים המבוקרים למבקרי הפנים. נפעל לחיזוק מעמד מבקרי הפנים, כדי לטייב את פעילותם. מבקר המדינה יהווה סמן ימני, גוף מוביל לכל נושא הביקורת במדינה. אני רואה חשיבות לחיזוק גורמי הביקורת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים