טים קוק, מנכ"ל אפל: "מונופולים אינם דבר רע בהכרח"

קוק אמר זאת בראיון נרחב שהעניק אתמול (ד') ל-Nikkei Asian Review ● לדבריו, "מונופול כשלעצמו אינו רע - אם לא ינוצל לרעה" ● במקביל הכחיש קוק את הרעיון שלאפל יש מונופול, בכל מגזר שהוא

טים קוק, מנכ"ל אפל.

טים קוק, מנכ"ל ענקית הטכנולוגיה אפל, העניק אתמול (ד') ראיון נרחב ל-Nikkei Asian Review – מגזין באנגלית שהמטה הראשי שלו שוכן ביפן – ובו אמר כי "מונופול בפני עצמו אינו רע – אם לא ינוצל לרעה".

השאלה האם אפל היא מונופול רודפת את החברה כבר שנים, אולם דברי המנכ"ל האחרונים הללו בעניין גורמים לשומע להרים גבה, וכנראה לא יעשו הרבה בכדי לשכנע את הציבור ולהרגיע את החששות מפני הדומיננטיות של אפל בתחומה.

ההערה של קוק הגיעה אחרי שבשיחה עם נייקי נשאל על דעותיו אודות מונופולים, והאם השירותים של אפל, כמו ה-App Store – חנות האפליקציות של החברה – פועלים כמונופולים.

המנכ"ל טען כי "השאלה עבור אותן חברות היא: האם הן מנצלות את זה (מעמדן כמונופול – ג"פ)? וזה מה שהרגולטורים צריכים להחליט, ולא אני".

מונופול זה רע? צילום אילוסטרציה: BigStock

מונופול זה רע? צילום אילוסטרציה: BigStock

עניין ההתייחסות אפל לאפליקציות המוצעות בחנות שלה זכה לפניות לרשויות במדינות ברחבי העולם, שנדרשו למעשה לשאלה האם במקרה של אפל מדובר במונופול – אם לאו. מבקרים אומרים כי חנות האפליקציות נשלטת באופן מלא על ידי אפל ונגישה רק בפלטפורמות של החברה. וחשוב יותר, בכדי לייצר הכנסות מה-App Store, מפתחים, שחלקם מתחרים של אפל, צריכים לחלוק את ההכנסות עם ענקית הטכנולוגיה. המפתחים מצידם הזהירו גם כי לאפל יש שליטה רבה מדי בתהליך אישור האפליקציות, וברצותה היא יכולה להסיר בקלות אפליקציות שאינן לרוחה, מכל סיבה שהיא, וכן – אף בגלל אינטרסים.

אפל לא מונופול? ספוטיפיי חושבת אחרת

גם בראיון האחרון קוק התעקש שאפל אינה מונופול – קו שהוא שמר לאורך כל כהונתו כמנכ"ל החברה, למרות שאפל התמודדה עם תלונות מרובות על התנהגות נוגדת תחרות מצד ספקי אפליקציות המתחרות בשירותיה.

כמובן שגם אפל טענה וטוענת, בכל הזדמנות, שהיא אינה פועלת כמונופול. החברה מציינת שלמשתמשי אנדרואיד יש שוק משלהם, כולל חנות Google Play וכן אמרה כי מפתחים יכולים לייצר הכנסות באפליקציות שלהם מחוץ לפלטפורמה של אפל, כפי שעושה נטפליקס כשהיא מאפשרת למשתמשים להירשם לשירות הסטרימינג שלה אונליין.

ספוטיפיי

ספוטיפיי

אולם יש הסבורים אחרת. חברת הסטרימינג המוזיקלית ספוטיפיי הגישה במרץ האחרון תלונה בנושא הגבלים עסקיים כנגד אפל לרגולטורים האירופיים. התלונה הוגשה לוועדת ההגבלים של האיחוד האירופי בגין המדיניות של ה-App Store שלה, שלטענת ספוטיפיי חורגת מכללי המסחר ההוגן, מכיוון שהחברה דורשת את מה שהיא מגדירה כמס של 30% עבור הרכישות המתבצעות בחנות האפליקציות שלה, כולל בעת שדרוג מהתכנית החינמית, המבוססת על השמעת מודעות, למנוי חודשי כספי. לטענתה של החברה שעומדת מאחורי אפליקציית הזרמת השירים, זהו סכום גדול מדי שבסופו של דבר יאלץ את ספוטיפיי להעלות מחירים.

מעבר לכך טענה ספוטיפיי כי אפל מטילה מגבלות שונות ביצירת התקשורת שלה עם הלקוחות, כדוגמת מניעת האפשרות לפרסם שהיא מציעה שלושה חודשי מנוי פרמיום במחיר זול במיוחד, ואלו מגבלות שאינן קיימות עבור שירות הזרמת המוזיקה של אפל עצמה.

באפל מיהרו לצאת למתקפה משלהם, שבה טענה הענקית כי ספוטיפיי משתמשת ברטוריקה מטעה בכוונה, כדי להסתיר את המוטיבציות הכספיות שעומדות מאחורי הגשת הקובלנה.

בעיניי אפל המשתמשים אינם מוצר

ניכר כי הפלטפורמות של אפל משמשות במקרים אלה קצת יותר מאשר צינורות לשירותים שאנשים רוצים לגשת אליהם. אולם לנוכח הצהרתו של קוק כי מונופולים אינם רעים, עולה התהיה האם הטענה זו שלו מבוססת על אמונה אמיתית שאם החברה מחזיקה בעמדה דומיננטית, אך לא בהכרח משתמשת בה כדי לגרום נזק לאחרים, אין זה דבר רע כלל.

טענתו של קוק כי מונופול אולי אינו דבר רע היא כזו שעלולה להקים עליו מבקרים רבים ואולם קוק נשמע באמת כמתייחס לחברה בהובלתו כאל ישות שונה בין יתר ענקיות הטכנולוגיה מעמק הסיליקון.

בראיון אתמול הוא ניסה לבדל את אפל מחברות כמו פייסבוק וגוגל, בנושא אחד – איסוף וניצול נתונים. שתי המתחרות העצומות של אפל, הואשמו, נקנסו ועדיין נבחנות רגולטורית משום שצברו נתונים צרכניים בכדי ליצור כוח שבהחלט נדמה ככזה שיש למונופולים. באוקטובר 2018, לאחר התפוצצות ברשת קיימברידג' אנליטיקה אף קרא קוק לארה"ב להציג חוקים מקבילים לתקנות ה-GDPR האירופאיות, לצורך פתרון הסוגיה.

"אתם לא המוצר שלנו – זה מאוד ברור לתפישתנו", הדגיש קוק. "אנחנו לא מאמינים בסחר בנתונים שלכם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים