אובר איבדה את הרישיון לפעול בלונדון

רשות התחבורה המטרופולינית של לונדון החליטה שהחל מאתמול (ב') בבוקר שלא תספק לענקית שירותי הנסיעות המשותפות רישיון לפעול בעיר ● הסיבה הרשמית: לפחות 14,000 נסיעות נעשו על ידי נהגים שונים מאלו שעליהם דווח באפליקציה ● אובר הודיעה "נערער"

מכונית מצי המונות של אובר בלונדון. צילום: BigStock

ענקית הנסיעות השיתופיות אובר הורחקה אתמול (ב') בבוקר מלונדון בירת אנגליה, ואיבדה את רישיונה לעבוד בעיר שבה היא מפעילה כ-45 אלף מוניות.

רשות התחבורה המטרופולינית של לונדון, ה-TfL, מסרה כי הגיעה להחלטתה שלא להעניק עוד לאובר את האישור לשרת את הלונדונים, לאחר שזוהו "כמה פרצות שהעמידו את הנוסעים ואת בטיחותם בסכנה".

מדובר, לפחות ברמת ההצהרה, בעיקר בחששות בנושא זהות הנהגים – כאשר Tfl אמרה שמצאה "לפחות 14,000 נסיעות" שנעשו על ידי נהגים שונים מאלו שעליהם דיווחה האפליקציה, והציגה לנוסעים. למעשה רישיון החברה בלונדון הופסק לאחר שה-TfL האריכה אותו לחודשיים בלבד בספטמבר.

לדברי גוף התחבורה המוניציפלי, הרישיון בוטל כיון שזוהו "דפוסי כישלונות" של אובר, כולל כמה פרצות שהעמידו את הנוסעים ואת ביטחונם בסיכון.

"למרות שאנו מכירים בכך שאובר ביצעה שיפורים, אין זה מקובל שאובר אפשרה לנוסעים להיכנס למיני-מוניות עם נהגים שבפוטנציה אינם בעלי הרשאה ואינם מבוטחים", כך אמרה הלן צ'פמן, מנהלת הרישוי, הרגולציה והחיוב ב-TfL. היא הוסיפה ואמרה כי טוב שהדאגות עלו אל סדר היום של אובר, אך טענה ש"מדאיג שלא נוכל להיות בטוחים שנושאים דומים לא יתרחשו בעתיד".

לדברי צ'פמן, "אם הם יבחרו לערער, תהיה ל-אובר אפשרות להציג בפומבי בפני שופט השלום האם היא נקטה באמצעים מספיקים בכדי להבטיח את סיכוני הבטיחות הפוטנציאליים לנוסעים. אם הם אכן יערערו, אובר תוכל להמשיך לפעול ואנחנו נבדוק מקרוב את החברה, בכדי להבטיח כי להנהלה יש בקרות איתנות להבטיח שהבטיחות לא תופר במהלך כל שינוי באפליקציה".

ציבור הלקוחות של אובר בלונדון כועס

לדברי קהל הנוסעים במוניות של אובר, מדובר באקט לא הוגן מצד ה-TfL. הלקוחות אמרו כי יש לדאוג להסדרת פעילות אובר, ולא להחרימה. 

ציבור הנוסעים הכעוס הפנה את זעמו דווקא כלפי ראש עיריית לונדון, סאדיק קאן, לאחר שהחברה איבדה את הרישיון שלה לפעול בעיר העצומה. 

בלונדון מתגוררים כמעט 9 מיליון בני אדם (במטרופולין לונדון 15 מיליון לערך), ובנוסף מגיעים אליה תיירים רבים במיוחד בכל ימות השנה – העיר משכה אליה 20.42 מיליון מבקרים מכל קצוות תבל בשנת 2018. אלו הופכים את הצורך בתחבורה ציבורית איכותית, ענפה ומגוונת בעיר לאקוטי. לדברי לקוחות אובר, למעשה מדובר בכישלון מוניציפלי עירוני למנוע מנהגים לא מורשים ולא מבוטחים להפוך לפעילים באובר – ולא בהכרח כישלון של החברה.

יצוין כי זו לא הפעם הראשונה שה-TfL שוללת את הרישיון של אובר. בשנת 2017, הגיעה TfL למסקנה כי אובר "אינה כשירה ומוכנה להחזיק ברישיון מפעילת השכרות פרטית". החברה ערערה, ובסופו של דבר, ביוני 2018, העניק לה שופט רישיון לפרק זמן של 15 חודשים.

במאבק הקודם הזה התערבו רבבות נוסעים שהחתימו עצומה שקראה להשארת החברה ושירותי ההסעות שלה, שנחשבים נוחים וזולים יחסית, בעיר.

המאבק מול אובר, אף שאינו מוצהר ככזה – קשור גם ללחץ של נהגי וארגוני המוניות המסורתיים שישמחו להרחיק מהעיר את המתחרה הכי גדולה שלהם, המציעה אלטרנטיבה מובהקת למונית השחורות הקלאסיות והיקרות של לונדון.  

לא "מתים" על אובר. שירותי המוניות המסורתיות השחורות בלונדון. צילום: BigStock

לא "מתים" על אובר. שירותי המוניות המסורתיות השחורות בלונדון. צילום: BigStock

הערעור בדרך – בינתיים העבודה בלונדון נמשכת

ענקית שיתופי הנסיעות הבינלאומית מסרה כי מגוון תכונות בטיחות חדשות הוצגו באפליקציה שלה בשנתיים האחרונות. מוקדם יותר החודש היא השיקה מערכת שבודקת אוטומטית את רווחתם של הנהגים והנוסעים, כאשר נסיעה הופסקה לפרק זמן ארוך. החברה גם חשפה כפתור לדיווח על אפליה באפליקציה שלה, ואף הפיקה סרטון בטיחות שמטרתו לחנך נהגים בנושאים כמו קריאת הכביש, מהירות, ניהול החלל, ואיך להוריד ולאסוף נוסעים בבטחה.

אבל כל אלו לא הספיקו ל-TfL, שאמרה כי "אמנם אובר פעלה למתן מענה לסוגיות אלה, אך הם בכל זאת מדגישים את סיכון הבטיחותי האפשרי לנוסעים בגין מערכות ותהליכים חלשים".

ג'יימי הייווד, מנכ"ל אזורי של אובר לצפון ומזרח אירופה, אמר בתגובה כי "ההחלטה של TfL לא לחדש את רישיונה של אובר בלונדון היא יוצאת דופן ושגויה, ואנחנו נגיש ערעור בגינה. שינינו את העסק שלנו באופן מהותי בשנתיים האחרונות ומסדירים סטנדרטים לבטיחות. TfL מצאה אותנו כמפעילה ראויה ונכונה רק לפני חודשיים, ואנחנו ממשיכים לעשות מעל ומעבר". הוא הבטיח בשם 3.5 מיליון הנוסעים וכל הנהגים המורשים שתלויים באפליקציית Uber בלונדון, "נמשיך לפעול כרגיל ונעשה כל שביכולנו כדי לעבוד עם TfL על מנת לפתור את המצב הזה".

לאובר יש 21 יום לערער, ואז התיק יועבר לבית משפט השלום. לפי התקשורת, ארגון התחבורה יאפשר לאובר ככל הנראה להמשיך ולפעול בזמן שהערעור יהיה תלוי ועומד.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים