תוכן פרסומי
ראשי » חדשות » סשה ברון כהן: "פייסבוק הייתה מאפשרת להיטלר פרסום 'פתרון הבעיה היהודית'"
שוב: סשה ברון כהן .Vs פייסבוק. צילום: BigStock

סשה ברון כהן: "פייסבוק הייתה מאפשרת להיטלר פרסום 'פתרון הבעיה היהודית'"

הקומיקאי והסטיריקן היהודי-בריטי נכנס בעוצמה בענקית הרשתות החברתיות ובמדיניות המודעות הפוליטיות שלה, כשנאם בנושא שנאה ואנטישמיות בוועידת הליגה נגד השמצה, ביום ה' בערב, במעמד שבו קיבל פרס למנהיגות בינלאומית ונכנס גם ביתר אמצעי המדיה החברתית

מאת 24 בנובמבר 2019, 17:10 א+ / א- הדפסה הדפסה
פייסבוק טוויטר ווטסאפ פינטרסט לינקדאין דוא״ל

בנאום שנשא בפסגת המנהיגות הבינלאומית של הליגה נגד השמצה, ה-ADL, בחר השחקן והקומיקאי סשה ברון כהן "להיכנס" חזיתית בפייסבוק בפרט ובכלל בשירותי המדיה החברתית – בענקית ממאנלו פארק, כמו גם ביוטיוב ובטוויטר.

אולם האמירה של ברון כהן שעשתה אולי הכי הרבה כותרות, עסקה באנלוגיה לתקופת מלחמת העולם השנייה ולשלטון הרייך השלישי, והייתה קשורה ישירות למידניות הפרסום הפוליטי שעליה הכריזה הענקית באחרונה, ושעוררה זעם עז, אפילו מצד עובדי החברה.

והרי הפייק ניוז מטעם פייסבוק? אילוסטרציה: BigStock

והרי הפייק ניוז מטעם פייסבוק? אילוסטרציה: BigStock

כזכור, פייסבוק הודיעה כי היא תתיר פרסום מודעות פוליטיות, במיוחד קראת קמפיין הבחירות לנשיאות ארה"ב 2020 – בלי כל סינון או ביקורת האם התוכן שמוצג בהללו הוא נכון ואינו מהווה למעשה פייק ניוז שכל מטרתן הולכת שולל והטעיית הציבור.

"אם אתה משלם להם, פייסבוק תריץ כל מודעה פוליטית שאתה רוצה, גם אם זה שקר", אמר ברון כהן. "תחת ההיגיון המעוות הזה, אם פייסבוק הייתה קיימת בשנות ה-30', היא הייתה מאפשרת להיטלר לפרסם מודעות של 30 שניות על 'הפתרון' שלו ל'בעיה היהודית'", המשיך וטען באופן חד ומטלטל.

ברון כהן קיבל מהליגה נגד השמצה את פרס המנהיגות הבינלאומית שלה, ובנאום התודה שנשא, שבו עסק בהפצת שנאה ובאנטישמיות, הציג את מחשבותיו על הרשתות החברתיות והשפעותיהן על דמוקרטיות, על פוליטיקה, ועל התקשורת המסורתית, כמו גם עלינו – ציבור המשתמשים. הוא אמר כי המדיה החברתית "מתדלקת שריפות של קנאות ומאפשרת התפשטות של קונספירציות מסוכנות, שלעתים קרובות מונעות על ידי אלגוריתמים, שנועדו לשמור על צרכנים מחוברים".

"מכונת התעמולה הגדולה בהיסטוריה"

בנאום התייחס ברון כהן ספציפית למארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, טען שהוא "לא אחראי" והשווה אותו ליוליוס קיסר בתקופת האימפריה הרומית. 

אבל לא רק צוקרברג "חטף" מברון כהן, שהטיל את האשמה לרדיפת ממון במקום לאחראיות מוסרית מפורשות גם על סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל, על מייסדי ענקית החיפוש, לארי פייג' וסרגיי ברין, על מנכ"לית יוטיוב, סוזן וויצ'יצקי, ועל מנכ"ל טוויטר, ג'ק דורסי. "השישה מהסיליקון (מעמק הסיליקון – ג"פ) – כולם מיליארדרים, כולם אמריקנים – שאכפת להם יותר מהעלאת מחיר המניה שלהם מאשר מהגנה על הדמוקרטיה", הוא קבע באופן מתריס במיוחד.

"אני רק קומיקאי ושחקן; אני לא מלומד", אמר ברון כהן לקהל, "אבל דבר אחד ברור לי למדי: כל השנאה והאלימות הללו מקודמים על ידי קומץ חברות אינטרנט, שהן מכונת התעמולה הגדולה בהיסטוריה".

אלכס ג'ונס. צילום: טיילר מרבלר, מתוך ויקיפדיה

אלכס ג'ונס. צילום: טיילר מרבלר, מתוך ויקיפדיה

ברון כהן הפנה אצבע מאשימה לחברות שמאחורי הרשתות החברתיות, ובמיוחד לפייסבוק, על האופן שבו סיפקו למפיץ תיאוריות הקונספירציה הימני הקיצוני, אלכס ג'ונס, וערוצו המפיץ תעמולה, שמכונה InfoWars, חשיפה, והשתהו בחסימתו, עד להגעת גל של ביקורת קשה על עשותם כך בשנה שעברה. "כיום ברחבי העולם הדמגוגים פונים לאינסטינקטים הגרועים ביותר שלנו. תיאוריות קונספירציה שפעם היו חלק מהשוליים הופכות למיינסטרים", טען.

"חופש הדיבור אינו חופש ההגעה. אני חושב שכולנו יכולים להסכים שאסור לנו לתת לקנאים ולפדופילים במה חופשית להעצים את השקפותיהם ולמקד את קורבנותיהם", הסביר ברון כהן את תפישת עולמו בנאומו.

"להכחיש זאת לא איזו דעה אקראית"

בשלב מסוים, כהן השווה את פייסבוק למסעדה מפוארת ואמר שלצוקרברג יש את אותה מידת והיקף אחריות בתוך חברת האינטרנט שלו, כמו שיש למסעדן בעסק שלו. "עכשיו, אם ניאו-נאצי נכנס מדדה למסעדה ומתחיל לאיים על לקוחות אחרים ואומר שהוא רוצה להרוג יהודים – האם בעל המסעדה, עסק פרטי, יידרש להגיש לו ארוחה אלגנטית בת שמונה מנות?" תהה ברון כהן. "ברור שלא. לבעל המסעדה יש כל זכות חוקית, ואכן, אני טוען שגם חובה מוסרית, לבעוט את הנאצי משם. וכך גם לחברות האינטרנט האלה".

בהמשך הוא העביר גם ביקורת קשה על צוקרברג, בגלל מה שלתפישתו היא עמדתו הדוגלת בלאפשר למכחישי השואה להפיץ קונספירציות בנוגע לשואת היהודים. ברון כהן התייחס לדברים שאמר צוקרברג למגזין רקוד בשנה שעברה, כי פוסטים המכחישים את השואה הם "פוגעים מאוד".

אולם כהן אמר שצוקרברג לא רוצה להוריד אותם, מכיוון שמנכ"ל פייסבוק טען בזמנו כי "יש דברים שאנשים שונים מבינים אחרת". כהן כינה את הנמקה של צוקרברג "טירוף" והמשיך ואמר: "ברגע זה עדיין יש מכחישי שואה בפייסבוק. גוגל עדיין לוקחת אותך לאתרי הכחשת השואה הדוחים ביותר". הוא המשיך להוכיח את חברות המדיה החברתית על כך שאיפשרו להכחשת השואה להתפשט. "לרוע המזל יש לנו מיליוני 'פיסות ראיות' לשואה. זו עובדה היסטורית", אמר. "ולהכחיש זאת לא איזו דעה אקראית. מי שמכחיש את השואה שואף לעודד עוד אחת כזו".

פייסבוק לא הגיבה לדברי ברון כהן.

דובר יוטיוב הדגיש כי הערוץ של ג'ונס הושתק באוגוסט אשתקד, ושהחברה הסירה עוד תכנים המפרים את הנחיות הקהילה שלה.

דובר בטוויטר הגיב ואמר כי "הכללים שלנו ברורים: אין מקום בטוויטר להתנהלות שנאה, ארגוני טרור או קבוצות קיצוניות אלימות. בגלל הכללים האלה, השעינו לצמיתות את חשבונותיהם של 186 קבוצות, שמחציתן תומכות באלימות נגד אזרחים לצד איזושהי אידיאולוגיה קיצונית של עליונות לבנה".

 

סשה ברון כהן: "פייסבוק הייתה מאפשרת להיטלר פרסום 'פתרון הבעיה היהודית'" Reviewed by on . בנאום שנשא בפסגת המנהיגות הבינלאומית של הליגה נגד השמצה, ה-ADL, בחר השחקן והקומיקאי סשה ברון כהן "להיכנס" חזיתית בפייסבוק בפרט ובכלל בשירותי המדיה החברתית - בענ בנאום שנשא בפסגת המנהיגות הבינלאומית של הליגה נגד השמצה, ה-ADL, בחר השחקן והקומיקאי סשה ברון כהן "להיכנס" חזיתית בפייסבוק בפרט ובכלל בשירותי המדיה החברתית - בענ Rating: 0

הגיבו