השר אבישי ברוורמן: ממשלת ישראל לא השקיעה בפוטנציאל הרב שטמון בהיי-טק שבמגזר הערבי

"פוטנציאל הצמיחה של המגזר הערבי במדינה עומד על 20%, אולם למרות זאת הם מספקים רק 8% מהתוצר הלאומי", אמר פרופ' ברוורמן - השר לענייני מיעוטים ● השר אמר את הדברים במסיבת עיתונאים שנערכה להשקת מיזם של HP, במסגרתו היא משתפת פעולה עם גליל סופטוור, לפיתוח תוכנה בתחום ניהול הסיכונים ● "נדרש להפסיק את האפליה הקיימת בקרב המעסיקים כלפי עובדים ערבים", קבע השר

"כולנו מאמינים בפוטנציאל הכלכלי הטמון בפעילות היי-טק במגזר הערבי והחרדי במדינה. בגדול – הממשלות הקודמות לא מימשו פוטנציאל זה. הממשלות לא השקיעו בעבר בחינוך ובתעסוקה במגזרים הללו, כפי שהובטח במגילת העצמאות – לא בלואו-טק ולא בהיי-טק", כך אמר השר לענייני מיעוטים, פרופ' אבישי ברוורמן.

השר דיבר במסיבת עיתונאים שהתקיימה הבוקר (ה') בלשכתו בתל אביב, לרגל השקת מיזם של HP, במסגרתו היא משתפת פעולה עם בית התוכנה גליל סופטוור, המעסיק במודל ניר-שור של מהנדסי תוכנה מצפון הארץ. המיזם הוא סטארט-אפ פנימי של HP, לפיתוח תוכנה בתחום ניהול הסיכונים (GRC).

לדברי השר, "פוטנציאל הצמיחה של המגזר הערבי במדינה עומד על 20%, אולם למרות זאת הם מספקים רק 8% מהתוצר הלאומי". הוא ציין, כי נדרש להפסיק את האפליה הקיימת בקרב המעסיקים כלפי עובדים ערבים, ובכך למנוע מצב שבשל רישותים חברתיים והכרויות מהצבא, מהנדסים ובוגרי השכלה בעולם המיחשוב, מוצאים עצמם מובטלים. בהתייחסו למיזם של HP וגליל סופטוור, אמר השר, כי "זו הסנונית המבשרת את תחילתה של תקופה חדשה. במקום ש-'מדינת תל-אביב' תייצא עבודות להודו ולמזרח בכלל – ייווצרו עוד מקומות תעסוקה לערבים בגליל. הצלחת המיזם הזה תשנה את כל התפיסה לגבי אבטחת ערבים משכילים, והיא תביא למהפכה בתעסוקת ערבים במדינה בהיי-טק בעוד ועוד מיזמים שכאלה".

"אני מעריך, כי שיתוף פעולה זה הוא תחילתו של עידן חדש", אמר פרופ' ברוורמן, "בו חברות ענק הממוקמות בישראל, יבינו כי הן יכולות לפתח מוצרים מתקדמים קרוב לבית, באיכות בלתי מתפשרת ובכך גם לתרום לקידום הענף בחברה הערבית וגם לחסוך משמעותית בהשקעה הכספית שלהם, לעומת השקעה באותו מיזם אילו היו מבצעות אותו בסין או הודו". הוא הבטיח לאנשי גליל סופטוור ו-HP, כי "ניתן לכם את כל הגיבוי הנדרש, כי הצלחתכם תקרין על כלל המשק, והיא צפויה לשנות את האקלים הקיים".

השר סיכם באומרו, כי "אין מקום בעולם בו יש כל כך הרבה צעירים מוכשרים והגונים כמו פה. החיבור של מוחות, יצירתיות, תעסוקה, ועשיית כסף בעולם ההיי-טק – יביא לצמיחה כלכלית למדינה ולתיקון האי-שוויון במגזר הערבי. ענף ההיי-טק והטכנולוגיה בחברה הערבית הינו פורץ דרך".

אורן אריאל, סגן נשיא לחדשנות בחטיבת התוכנה של HP העולמית, אמר, כי בחברה יש ארבע מיזמים שכאלה, של סטארט-אפים פנימיים, המהווים חלק מפעילות מרכזי המו"פ של HP. אחד מהם נעשה בישראל. גליל סופוטוור תהיה אחראית לפיתוח מהיר של אב טיפוס למוצר חדש, אמר, במטרה לעמוד ביעד ההשקה של גרסת בטא למוצר עוד במהלך 2010.

כל מיזם שכזה, אמר אריאל, מייצר הזדמנות עתידית למכירות בהיקף 100 מיליון דולרים. הוא ציין, כי בשלב הנוכחי, של הוכחת היתכנות, מועסקים במסגרת המיזם 15 מהנדסי תוכנה בגליל סופטוור, ולאחר מכן יועסקו בו בין 50 ל-100 עובדים, מחציתם מהנדסים. לדברי אריאל, השוואה של מיזמים אלה למיזמים שנעשו בתחילת העשור, מצביעה על פוטנציאל תעסוקתי נרחב של עד 500 עובדים ועד מיליארד דולרים מכירות שנתיות.

"אנחנו מגדירים אלטרנטיבה הגיונית לאוף-שור הקלאסי", אמר אריאל, "מבלי לצאת מגבולות ישראל. הדבר מקל מאוד על מלאכת הפיתוח, מכיוון שמדובר באותה תרבות, באותו איזור זמן ובמרחק של שעת נסיעה אחת בלבד. להערכתנו, הקירבה התרבותית והגיאוגרפית מפחיתה  את הסיכון הקיים בעבודה עם אתרים מרוחקים. זו התנסות חדשה ומבורכת". הוא סיכם באומרו, כי "במרבית המיזמים האורגניים, מדובר בניצול טכנולוגיות קיימות לטובת פיתוח מהיר של פתרונות לבעיות חדשות".

יו"ר גליל סופטוור, איציק דנציגר, אמר כי בית התוכנה הוקם בשנת 2007 ומעסיק מאה עובדים, כאשר ב-2009 הוכפלה כמות העובדים כמו גם כמות הלקוחות. "הבנו שהכי נכון הוא להקים חברה בגליל, שתספק שירותי פיתוח תוכנה ו-QA לחברות במרכז הארץ", אמר. לדברי דנציגר, לצד כוח אדם איכותי, החברה מספקת עלויות פיתוח הזולות ב-30% מאלה שבמרכז הארץ. "נגיע לאלף עובדים תוך חמש שנים", הבטיח דנציגר. אינס סעיד, מנכ"ל גליל סופטוור, אמר, כי "מדובר בפרויקט יוקרתי ואסטרטגי עבורנו. נצליח להביא את הערך המוסף הייחודי שלנו לפרויקט, הן בתהליך והן במוצר הסופי".

אליאב לוי, CTO לתחום תוכנה כשירות (SaaS) במרכז  המו"פ של HP, הוא שהגה ופיתח את המיזם. לדבריו, "מדובר בשילוב ייחודי בין כמה רכיבים:  פיתוח תחום הניר-שור בישראל, קידום חדשנות באמצעות סטארט-אפים פנימיים ויישום החזון לחיבור שבין הטכנולוגיה לבין קהלים מגוונים". הוא הוסיף, כי "שיתוף הפעולה יסייע לקידום התעסוקה הטכנולוגית במגזר הערבי. את הסובסידיה למהנדסים הערבים יממן משרד התעשייה והמסחר במסגרת פרויקטים משותפים עם המשרד לענייני מיעוטים, לקידום התעסוקה בקרב אוכלוסיית המיעוטים".

"לצד היתרונות הנובעים מהקרבה הגיאוגרפית בין בית התוכנה בנצרת לבין מרכז פיתוח התוכנה הראשי של HP ביהוד", אמר אלעד נעמן, מנהל פעילות אוף-שור במרכז המו"פ של HP, "שיתוף הפעולה עם גליל סופטוור יאפשר לנו ליהנות מזווית ראייה חדשה ומכישורים מגוונים, הנובעים מעצם השילוב של גורם חיצוני בתהליכי הפיתוח".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים