מחקר: אייפדים למורים שיפרו משמעותית את רמת ההוראה בחינוך המיוחד

78% מהמורים דיווחו שהאייפד וכלים נוספים ללמידה דיגיטלית שיפרו את הקשר בינם לבין התלמידים ואת הישגיהם ● אורי בן ארי, נשיא קרן אתנה, שהמחקר נערך עבורה: "אם יש משמעות להוראה מתוקשבת, החינוך המיוחד הוא ההוכחה לכך"

אורי בן ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה. צילום: יח"צ

מחשבי אייפד שהוענקו למורים בחינוך המיוחד שיפרו באופן גורף את רמת ההוראה בבתי הספר שבהם לומדים תלמידים בעלי לקויות שונות – כך עולה מניתוח ממצאים של סקר מקיף שנערך עבור קרן אתנה, שמפעילה מאז 2006 את פרויקט ארגז כלים דיגיטלי למורה.

במסגרת הפרויקט מקבלים המורים מחשבי אייפד ואמצעים דיגיטליים נוספים, על מנת לסייע להם בהוראה, כמו גם בפעילות אדמיניסטרטיבית שוטפת. בכך מחליפים הכלים הללו תהליכים שונים, שעד כה נעשו בצורה ידנית. יחד עם המחשבים, המורים עוברים כחלק מהפרויקט הכשרה בת 120 שעות, כדי להכיר את המערכות השונות שישנן בו ואת שלל יכולות הלמידה המתוקשבת שהוא מאפשר.

פרופ' עדינה שמיר, ראשת המגמה לחינוך מיוחד ומנהלת המכון לטכנולוגיה בחינוך המיוחד באוניברסיטת בר אילן. צילום: ניב קנטור

פרופ' עדינה שמיר, ראשת המגמה לחינוך מיוחד ומנהלת המכון לטכנולוגיה בחינוך המיוחד באוניברסיטת בר אילן. צילום: ניב קנטור

המחקר נערך בשנה שעברה, בהובלת פרופ' עדינה שמיר, ראשת המגמה לחינוך מיוחד ומנהלת המכון לטכנולוגיה בחינוך המיוחד באוניברסיטת בר אילן, ותוצאותיו מתפרסמות כעת. השתתפו בו כ-530 מורים ועובדי הוראה נוספים בחינוך המיוחד, שקיבלו את המחשבים כחלק מהפעילות של קרן אתנה. מטרת המחקר הייתה לבדוק את השפעת שילוב האייפדים על רמת ההוראה של המורים, הישגי התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים ועל בית הספר עצמו. 78% מהמורים שהשתתפו בו השיבו שהאייפד וכלים דיגיטליים נוספים שמשמשים אותם להוראה מתוקשבת משפרים מאוד את היכולת שלהם לתקשר עם התלמידים ומעלה את הישגיהם. 41.3% מהמורים ציינו שהשימוש במחשבי האייפד מגביר את המוטיבציה שלהם ושל התלמידים. מורים אחרים ציינו שהם מקדמים למידה והקניית כישורים.

בר מצווה לקרן, בת מצווה לתכנית

במסגרת תכנית ארגז כלים דיגיטלי למורה של קרן אתנה, שמתקיימת בשיתוף משרד החינוך, הסתדרות המורים ובנק מסד, הוענקו עד היום 24 אלף מחשבים ניידים למורים ומורות ב-166 ישובים ברחבי הארץ, מתוכם ב-900 בתי ספר בחינוך המיוחד. היעד של הקרן הוא להעניק ארגז כלים דיגיטלי לכל מורה בישראל.

אורי בן ארי, נשיא קרן אתנה ומי שיזם את הקמתה, אמר כי "תוצאות המחקר מוכיחות את החשיבות שיש בהענקת מחשבים וכלים דיגיטליים למורים בישראל. המורים, בניגוד לעובדים רבים שיש להם מחשב במשרד, הם ניידים, עוברים מכיתה לכיתה ולכן, מחשב אחד בכיתה או בבית ספר לא מספיק עבורם". הוא הוסיף כי "לאורך 12 השנים שבהן הפרויקט פועל בדקנו באופן שוטף את השפעת הענקת המחשבים למורים על רמת ההוראה בבתי הספר. בירוחם, למשל, הכנסת המחשבים והמעבר ללימודים מתוקשבים סייעו בהעלאת הזכאות לבגרות מ-43% ל-79%".

בן ארי ציין בפרט את הסיוע שמעניקים המחשבים לתלמידים ולמורים בחינוך המיוחד. "יש לנו דוגמאות וסיפורים מרגשים עד דמעות ממורים, מתלמידים שלומדים בחינוך המיוחד ומהוריהם, שמספרים עד כמה האייפד שינה את חייהם. בחלק מהמקרים הוא אפשר, בפעם הראשונה, לתקשר עם הילדים. בנוסף, יש סיפורים נפלאים על תלמידים מהחינוך המיוחד, שפיתחו ומבצעים בעזרת המחשב פרויקטים שמסייעים להם להשתלב בחברה. אם יש משמעות כלשהי לשילוב טכנולוגיה בהוראה בחינוך המיוחד, הילדים האלה הם ההוכחה לכך".

קרן אתנה תציין בחודש הבא 13 שנים להקמתה ו-12 שנים לפעילות התכנית באירוע השנתי שלה, שייערך באוניברסיטת תל אביב. במסגרת האירוע יחולק לכל משתתף צמיד שעליו מוטבע המשפט: "I am special. Yes, I can do it" ("אני מיוחד. כן, אני יכול לעשות זאת"). "הגישה המקובלת כיום בעולם היא שכל ילד הוא מיוחד. ההבדל הוא שאצל התלמידים שלומדים בחינוך המיוחד המוגבלות בולטת, אבל כולם יכולים לעשות הכל אם רק נאפשר להם את זה", אמר בן ארי.

הוא ציין כי "האירוע מיועד בראש ובראשונה על מנת להצדיע לתורמים הרבים שלנו, שבזכותם הקרן פועלת ועושה את המפעל החשוב הזה, שצריך להיות חלק ממטרה לאומית – לשפר את רמת ההוראה, כי זה העתיד של המדינה שלנו. אני קורא לאנשי התעשייה: תהיו גם אתם להיות מעורבת בפרויקט, כי מדובר בעובדים העתידיים שלכם. צריך לייצר את ההון האנושי ואם לא תעשו את זה, לא יהיו לכם עובדים".

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יעקב

    חיזקו ואמצו בקרן אתנה , הרגישות לחינוך המיוחד והנחישות להתמיד ולקיים את המיזם לחלוקת אייפדים לחינוך המיוחד מהווים פריצת דרך והתוצאות מדברות בעד עצמן

  2. אביבה חיים

    אני מאוד מסכימה עם כל מה שניכתב אשמח לקבל גם מחשב היות ואני גם מורה בחינוך המיוחד וזקוקה וביקשתי לקבל ולא נעניתי

  3. אסף

    אנחנו מלמדים בית ספר מיוחד במרכז הארץ. בית הספר אינו מתוקשב ולמורים אין מחשבים כלל ולא מדובר על אייפדים. כמו"כ הכיתות ברובם לא מתוקשבות.

  4. מירב

    אני מורה לחינוך מיוחד ואשמח מאוד להשתלם ולקבל גם מחשב שיסייע לי בעבודתי.

אירועים קרובים