הכירו את הסטארט-אפ הכי חכם בתעשייה

שלושה מיזמים השתתפו בגמר התחרות של התאחדות התעשיינים ואנשים ומחשבים, אבל רק אחד מהם זכה בבכורה

26/09/2019 15:15
עם הזוכים במקום הראשון מאקו-פלנט. מימין: אילן אלתר, דורון פורת, כליל אוליאל, ארז אהרונוב. צילום: ניב קנטור

שורה של סטארט-אפים התחרו על הבכורה בתחרות שנערכה במסגרת הוועידה השנתית תעשייה חכמה – כאן ועכשיו!, שהתקיימה שלשום (ג') בלאגו שבראשון לציון. החברות שהתחרו מציעות פתרונות כדי לקדם את התעשייה המסורתית ולהפוך אותה לטכנולוגית יותר.

ההכרזה על הסטארט-אפ הזוכה הייתה רגע השיא בוועידה, שבמסגרתה הוצגו החידושים הטכנולוגיים האחרונים, פתרונות לתעשייה 4.0 ולמפעל החכם, האינטרנט התעשייתי של הדברים, מערכות אוטומציה ורובוטיקה, כלי בינה מלאכותית, וכן מערכות סייבר ואבטחת מידע לרצפת הייצור. את התחרות הובילו התאחדות התעשיינים וקבוצת אנשים ומחשבים.

מבלי למתוח אתכם יותר מדי, את המקום הראשון בתחרות קטף הסטארט-אפ אקופלנט, בהובלת היזמים אבירן יעקבירון הראל ומוטי יעקב. החברה פיתחה פטנט שמגדיל את יעילות המפעל, תוך השגת חיסכון אנרגטי משמעותי בפעילות המדחסים, הצורכים כמעט 60% מהוצאות האנרגיה של המפעל. החברה פועלת מ-2016, מעסיקה 10 עובדים וגייסה עד כה שני מיליון דולרים – מהמדען הראשי (רשות החדשנות) ומקרנות פרטיות.

באמצעות אלגוריתמים בתחום הבינה המלאכותית, הפלטפורמה של אקופלנט מבצעת סקרי אנרגיה מתמשכים ושולטת באופן דינמי על כל מדחס, כמו גם על המערכת כולה, במטרה להפחית משמעותית את בזבוז האנרגיה ולייעל את התחזוקה. בחברה אומרים כי פתרון זה מאפשר חיסכון מתמשך של מאות אלפי דולרים בשנה.

"מדחסים קיימים בכל מפעל בכל מגזר תעשייתי", הסביר דורון פורת, מנהל הפיתוח העסקי של החברה. "המדחסים משמשים את תעשיות המזון, הפלסטיקה, הפארמה ותחומים רבים נוספים. לכן, הטכנולוגיה מתאימה למגוון סגמנטים". לדבריו, "יתרונות המוצר עבור התעשייה כוללים חסכון משמעותי באנרגיה, הפחתת עלויות כוח אדם ותחזוקה, הפחתת פליטות פחמן דו חמצני ואופטימיזציה של הציוד במפעל".

שני המיזמים הנוספים שעלו לגמר

למקום השני הגיע המיזם אומיקה ויז'ן מחיפה. החברה פיתחה ממשק קל לשימוש, המאפשר למפעלים להפיק תועלות מכלי בינה מלאכותית ולבצע בקרה על הייצור באמצעות לימוד מכונה ולמידה עמוקה. הפתרונות של אומיקה מתאימים לתחומים שונים, בין היתר לחקלאות, רוקחות, מוצרי צריכה, ציטוגנטיקה, פתולוגיה והגנה. המערכת מספקת יכולות צילום, לימוד, מיון של תמונות וניהול מלא של קו הייצור, כולל בקרה, דו"חות וסטטיסטיקות. נכון להיום מפעילה החברה מספר פיילוטים בארץ ובחו"ל.

לדברי ארז אהרונוב, ממקימי המיזם, "אנחנו מייצרים, באמצעות למידה עמוקה ולימוד מכונה, מערכות שקל ללמד וקל להטמיע. הפתרון שאנחנו מציעים מתחבר לכל מצלמה, כך שהוא אינו תלוי חומרה".

במקום השלישי דורג המיזם קסטור טכנולוג'יז, שפיתח מערכת קבלת החלטות לשימוש בהדפסת תלת ממד תעשייתית, המכונה "תוכנת ההדפסה התלת ממדית החכמה הראשונה לייצור". פלטפורמת התוכנה החכמה של קסטור פותחה כדי לעזור לעסקים להחליט כיצד ואיפה ליישם הדפסת תלת ממד בייצור שלהם.

"המטרה: לקדם ולהוקיר את החדשנות בתעשייה החכמה"

ועדת השיפוט של התחרות, בראשות אילן אלתר, מנכ"ל אלתרנט, כללה מומחים לחדשנות בתעשייה, בהם עומר ברוך, מנהל המחלקה לייעוץ עסקי וחדשנות בהתאחדות התעשיינים; יוגב קיסוס, מנהל קריית המפעלים של קבוצת ויסוצקי; רמי גזית, מנהל האקסלרטור מאיץ הגליל; ג'מיל אסתיתה, מנהל היחידה הטכנולוגית תעשייה 4.0 במטה שטראוס ישראל; ותומר רז, מנהל תחום פתרונות לוגיסטיקה וייצור טכנולוגיות מידע בחברה המרכזית לייצור משקאות קלים.

ברוך אמר כי "אומת הסטארט-אפ מהווה קרקע פורייה ליזמות ולפיתוח פתרונות חדשניים. במקביל, יש בארץ מאות מפעלים המשוועים לפתרונות הללו. תחרות הסטארט-אפים מאפשרת לחברות הזנק הפועלות בתחום התעשייה החכמה לקבל חשיפה והכרה של המוצרים והשירותים אותם פיתחו. מטרת התחרות הנה לקדם ולהוקיר את פיתוח החדשנות בעולם התעשייה החכמה, תוך הטמעתה במפעלים מקומיים וברחבי העולם".

לדברי אלתר, "המיזמים שהשתתפו נבחרו על פי מספר קריטריונים, ובהם חדשנות וייחודיות במוצר, היכולת לרישום פטנט, תרומה למפעל, חיסכון ושיפור פעילותו, רמת הקושי ביישום, והאם הפיתוח נוסה בפיילוט בארץ או בעולם. בסך הכל נרשמו לתחרות כ-30 סטארט-אפים בדרגות בשלות שונות. שמונה החברות הבולטות, שהציגו את הרעיונות המקוריים ביותר, התחרו בשלב הגמר והציגו את המיזם שלהן בפני צוות השיפוט. אל קו הסיום הגיעו שלושה סטארט-אפים בעלי פוטנציאל ממשי לתרום לתחום התעשייה החכמה ולהצעדת מפעלים לעידן החדש בפעילותם, בהיבטים שונים".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים