ארה"ב: מדינות משיקות חקירות הגבלים עסקיים עצמאיות לענקיות הטק

לא רק משרד המשפטים האמריקני אלא גם התובעים הכלליים של קבוצת מדינות נערכים להתקדם כבר בספטמבר בחקירה משותפת של חברות הטכנולוגיות הגדולות ● על הכוונת - ריכוזיות והחשש מהתנהלות מונופולית של חברות כמו גוגל, פייסבוק, אמזון ואפל

תביעת הגבלים עסקיים נגדה מטעם מדינות בארה"ב. גוגל. צילום אילוסטרציה: BigStock

ענקיות הטכנולוגיה האמריקנית בצרות כפולות – מלבד חקירת הגבלים עסקיים פדראלית נגדן, כעת מצטרפת גם קבוצה של תובעים כלליים ממדינות שונות ברחבי ארה"ב, ואלו מתכוננים להשיק חקירה משותפת של הגבלים עסקיים בגינן.

הבדיקה הנפרדת עתידה לבחון באופן כללי האם הענקיות מנצלות את השפעתן וכוחן על מנת להחניק את התחרות, ותתמקד בעיקר, לפי הדיווחים, בשירותי קניות אונליין, ברשתות החברתיות ובחיפוש באינטרנט, משמע במיוחד בפועלן של אמזון, פייסבוק וגוגל, אם כי אפשר שגם אפל או חברות גדולות במיוחד אחרות מארה"ב יהיו כל הכוונת.

משרד המשפטים האמריקני

משרד המשפטים האמריקני

החדשות מגיעות לאחר שב-23 ביולי בישר משרד המשפטים האמריקני כי יפתח בחקירה, נפרדת וחדשה, על פעילויות ההגבלים העסקיים האפשרית של חברות ההיי-טק העצומות של עמק הסיליקון.

בהודעה הרשמית מטעמו הצהיר משרד המשפטים כי "בהיעדר דיסציפלינה של תחרות משמעותית בשוק, פלטפורמות דיגיטליות יכולות לפעול בדרכים שאינן מגיבות לדרישות הצרכנים". מקאן דלרהים, ראש חטיבת ההגבלים העסקיים במשרד, החתום על ההצהרה, הוסיף כי "סקירת ההגבלים העסקיים של המחלקה תבחן סוגיות חשובות אלו".

שיתוף פעולה דו-מפלגתי: למען הסתכלות רחבה יותר

כעת, כאמור, נוסף רובד בחינה חדש להתנהלות החברות הגדולות ומידת השפעתן על שווקים מקומיים וספציפיים יותר ועל התחרות בהם. על פי התחזיות, ובהתבסס על דיווחים של גורמים יודעי דבר, החקירה המשותפת מטעם המדינות תחל רשמית כבר בספטמבר, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל.

עדיין לא פורסם פירוט אודות הרכב קבוצת המדינות, שעודו קורם עור וגידים, אולם בדיווח צוין כי שיתוף פעולה דו-מפלגתי עתיד לספק לחקירה יותר כוח על ידי כך שינטרל גורמי ימין רפובליקנים מבחינת הפעילות של הפלטפורמות הדיגיטליות בהיבטים מצומצמים, כגון חששות ממניעים פוליטיים נסתרים שעומדים מאחורי מעשיהם – למשל התלונה כי ידיעות חיוביות אודות נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מועלמו במכוון מתוצאות החיפוש של גוגל, שנשמעה לא אחת על ידי גורמים אמריקנים שמרנים – התייחסות, שלפי הדיווח, היא סקטוריאלית ואינה רחבה מספיק כדי לבחון את הנושא הנדון. לפי הג'ורנל, דובר התובע הכללי של צפון קרוליינה, ג'וש שטיין, אמר כי הוא "משתתף בשיחות דו-מפלגתיות בנושא זה".

עוד נכתב בדיווח כי התובע הכללי של מיסיסיפי, ג'ים הוד, אמר בהצהרה מטעמו כי הוא עדיין "דואג מצבירת דטה עצומה בידיים של כמה גורמים יחידים", בהתייחסו להפרות הפרטיות הרבות שכבר ידוע שהיו נחלת חברות כמו גוגל ובמיוחד פייסבוק. הוד הוסיף כי הוא "תמיד נזהר מכל מונופול".

התובע הכללי של טקסס, קן פקסטון, פרסם הצהרה לאחר פגישה שנערכה בחודש שעבר, בה אמר כי יחד עם תובעים כללים אחרים הוא דן "בדאגות האמיתיות שיש לצרכנים ברחבי המדינה מכך שחברות ההיי-טק הגדולות מחניקות תחרות באינטרנט".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים