שר המדע: "מהפיכת המיחשוב הביאה עימה גם חסרונות, ובראשם היעדר ראייה כוללת"

"מהפיכת המידע הביאה למצב של אובדן ראייה מערכתית חשובה זו, שהלכה ונעלמה בחלוף הזמן", אמר שר המדע והטכנולוגיה, פרופסור דניאל הרשקוביץ, בכנס לשכת מנתחי מערכות המידע, שנערך הבוקר (ב') ● חסידה קופרברג, מנמ"ר משרד התחבורה, זכתה בכנס בפרס המנמ"ר המצטיין השנה

"בצד היתרונות של התפתחות הטכנולוגיה בעולם ושל מהפיכת המיחשוב והמידע, יש לכך גם חסרונות, ובראשם – היעדר ראייה כוללת", כך אמר פרופסור דניאל הרשקוביץ, שר המדע והטכנולוגיה. השר הרשקוביץ פתח את הכנס השנתי של לשכת מנתחי מערכות, שנערך היום (ב') בכפר המכבייה. הנושא המרכזי של הכנס השנה היה IT בעשור השני של המילניום.

לדברי הרשקוביץ, "חל גידול אדיר בכוח המיחשוב ובעוצמתם של מאגרי המידע. כאשר הייתי סטודנט לדוקטורט בטכניון לפני 30 שנים, והייתי רוצה לקרוא מאמר שנכתב בגרמניה, היה עליי לחכות במשך כחודש – פרק הזמן שהיה אז למשלוח שני מכתבים בדואר אוויר".

"כיום, מאגרי המידע התרחבו עד מאוד והמידע שבהם נגיש באופן כמעט מושלם", המשיך. עם זאת, הוא סייג ואמר, כי "ההתרחבות האדירה של בסיס הידע הביאה להתפתחות מעניינת של כל המדעים – ולצידם גם יתרון וחסרון". עוד אמר הרשקוביץ, כי בגלל חוסר היכולת להקיף את כל בסיס הידע, החלו התמקצעויות משנה צרות בכל מיני מקצועות. "בעבר היה מקצוע 'רופא', והוא חל על כל תחומי הרפואה. לאחר מכן היה 'אורתופד', ועכשיו כבר יש 'אורתופד המתמחה בכף היד', ציין".

הרשקוביץ הוסיף, כי "מהפיכת המידע הביאה למצב של אובדן ראייה כוללת. מדובר בראייה מערכתית חשובה, שהלכה ונעלמה בחלוף הזמן". הוא הסביר, כי "המדע מפצה על אובדן זה בהתפתחות של שילובים בין-תחומי ורב-תחומי. IT הוא דוגמה קלאסית לשילוב שכזה, כמו גם הננו-טכנולוגיה, המחברת בין היבטים שונים ממדעים שונים".

הוא אף אמר, כי "נדרש לספק נקודת מבט כללית שתתן שליטה ותספק כלים לניווט המשימות. זהו התפקיד של מנתח המערכות".

ד"ר אורון: אנחנו רוצים להיות ארגון אטרקטיבי

ד"ר נחמן אורון, יושב ראש לשכת מנתחי מערכות, אמר בכנס, כי "השם 'לשכת מנתחי מערכות מידע' נשמע לפעמים אנכרוניסטי. מטרתנו היא להתגבש לארגון חברים אטרקטיבי, מקצועי, עדכני ודינמי". הוא הוסיף ש-"הלשכה פועלת מזה 42 שנים. המקצוע שינה מאז פנים פעמים רבות, וגם המקצוע 'מנתח מערכות מידע' התחדש ומוכר כיום בשמות תואר רבים – מהנדס מערכות מידע, מעצב, ארכיטקט תוכנה, מתכנן, אנליסט, מנהל פרויקט, מנמ"ר ועוד".

מאיר ניסנסון, מנכ"ל יבמ (IBM) ישראל, אמר בכנס, כי "העשור האחרון היה המאתגר ביותר שהיה בתעשייה שלנו". הוא ציין שכיום, לצד שלושת הרבדים המסורתיים ב-IT – תשתיות, תווכה ויישומים – "נולד רובד חדש, של ניתוח עסקי ומיטוב. מטרתו להפוך לכלי ניהולי המאפשר לארגון לתפקד טוב יותר מבחינה עסקית".

לדברי ניסנסון, "ה-IT הפך מגוף תומך ארגוני לליבתו העסקית. המיחשוב הוא היוצר את היתרון התחרותי – ומנתחי המערכות הם המקצוענים המספקים את היכולת לזוז קדימה בשרשרת האספקה, לספק איכות ותחרותיות לארגון".

הפרויקט המצטיין של 2010: "מלאכת מחשבת" של המשטרה

במסגרת הכנס הוענקו פרסים למנמ"רים, מנתחי מערכות ופרויקטים מצטיינים. הפרס הראשון לפרויקט מצטיין לשנת 2010 הוענק לצוות פרויקט "מלאכת מחשבת" במשטרת ישראל. על פי נימוקי הפרס, זה ניתן לצוות "על הקמת מערכת אסטרטגית התומכת בכל תהליכי העבודה המודיעינית במשטרת ישראל; על מתן יכולות לבניית תמונת מודיעין שלמה ממוקדת ואיכותית לצורך קבלת החלטות מונחות ידע בכל רמות הפיקוד והשטח".

בפרס השני זכה צוות פרויקט I POST – מערכת דיוור אלקטרונית של חברת דואר ישראל, "על הקמת תשתית לאומית להעברה מתועדת ומאובטחת של דואר בצורה אלקטרונית. המערכת תשרת את אזרחי מדינת ישראל ועסקיה, ותהווה תחליף לדואר המודפס המועבר כיום במעטפות".

צוות פרויקט "מערכת השאלה חדשה" מאגודת יד שרה זכה בפרס השלישי. בנימוקים נכתב, כי הוא הקים "מערכת חדשה, שהחליפה מערכת בת 20 שנים, ומיועדת לתמיכה בשירות ההשאלה של ציוד רפואי שיקומי. שירות זה מהווה את ליבת פעילות האגודה, תוך מימוש התפיסה כי הלקוח הוא במרכז, ומתן שירות כולל מקצה לקצה בסניף".

חסידה קופרברג, מנמ"ר משרד התחבורה, זכתה בפרס המנמ"ר המצטיין השנה. לדברי ועדת הפרס, הסיבות לכך הן "החזון, הראייה הרחבה והתעוזה המקצועית, שתרמו להעמדתו של אגף מערכות המידע של משרד התחבורה בקדמת הטכנולוגיה ולביסוסו כמוביל בתחום; כמו כן, קופרברג העמידה את שיפור השירות לאזרח הנזקק לשירותי המינהלים, האגפים והיחידות השונות במשרד התחבורה, בראש מעיניה".

הדסה דקלבוים מהחברות Realcommerce וסלקום זכתה בתואר מנתח מערכות המידע המצטיין לשנת 2010, על תרומתה "כמנתחת מערכות בפרויקט אינטרנט ייחודי ובסדר גודל יוצא דופן, ועל הובלה של התהליכים המורכבים ביותר במערכת". למקום השני בתחום זה הגיע אלי ברטפלד מבנק הפועלים ומישראכרט, על תרומתו כמנתח מערכות בפרויקט רגולטורי שהוגדר כ-"מגה פרויקט, אשר היווה מהפיכה תפעולית בחברה". אות הוקרה מיוחד הוענק בכנס לחברת צ'ק-פוינט, על תרומתה בתחום מערכות המידע בישראל ובתחום אבטחת המידע.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים