אירופה: אתרים שמוטמע בהם לייק לפייסבוק חייבים ביידוע המשתמשים ואישורם

בית המשפט הגבוה לצדק של האיחוד האירופי - בו חלות תקנות GDPR - קבע כי בעלי האתרים חייבים בהסכמת המשתמשים להעברת מידע לענקית הרשתות החברתיות, שזה כנראה בדיוק מה שקורה כשגולשים מבקרים באתר עם כפתור Like של פייסבוק, בין אם הם לוחצים עליו - אם לאו

הייתם עושים לייק להחלטה החדשה? צילום אילוסטרציה: BigStock

בית הדין האירופי הגבוה לצדק של האיחוד האירופי קבע אתמול (ב') כי אתרי אינטרנט המשתמשים בתוסף בדמות כפתור Like של פייסבוק חייבים ליידע את המבקרים בעובדה שלענקית הרשתות החברתיות תהיה גישה לנתונים שלהם.

הפסיקה המשמעותית, העוסקת למעשה בהגנה על מידע, התקבלה באירופה שבה חלות כבר מזה שנה וחודשיים תקנות ה-GDPR – חוקים ייעודיים להגנת המידע של האיחוד האירופי – ובהתאמה להן פנה בית הדין האירופי לראשונה לאתרים שאינם פייסבוק, וקבע כי גם הם אחראים להרחבה של הרשת החברתית.

בית המשפט פסק כי יש לוודא שמשתמשים באתרי אינטרנט שבהם נכלל הכפתור מודעים ומאשרים את ההליך, שבמסגרתו נתוני הגלישה שלהם מועברים לענקית ממאנלו פארק, ללא קשר אם ילחצו על הכפתור שלה אם לאו. לפיכך, אתרי אינטרנט המשתמשים בכפתור חייבים לקבל הסכמה מראש מהמשתמשים ל"איסוף הנתונים והעברתם", כלומר כעת הם יהיו אחראים במשותף ליידע את המשתמשים שלפייסבוק יש גישה לנתונים שלהם. האתרים, עם זאת, אינם אחראים למה שעושה פייסבוק אחר כך עם הנתונים שהיא אוספת, כך קבע בית הדין.

מקרה שהתחיל באתר אופנה גרמני

המקרה שבו התקבלה הפסיקה הגיע לבית הדין הגבוה בלוקסמבורג לאחר שהאגודה להגנת הצרכן של גרמניה, Verbraucherzentrale שמה, תבעה את אתר האופנה Fashion ID בגין התקנת כפתור Like בדף שלו. Verbraucherzentrale טענה כי האתר לא קיבל את הסכמת המשתמשים לפני ששלח את הנתונים לפייסבוק.

הגוף להגנת הצרכן אמר כי "מי שמחפש אונליין יעדי טיולים, כרטיסי הופעה או לבוש מתאים, אינו מניח אוטומטית כי פעילות זו נקראת גם על ידי פייסבוק". בית משפט גרמני הפנה את התיק לבית הדין הגבוה של האיחוד, שצידד ב-Verbraucherzentrale והטיל, כאמור, אחריות לקבלת הסכמת המשתמשים ויידועם גם על האתרים ולא רק על פייסבוק.

הפסיקה לא מונעת מפייסבוק, או מחברות אחרות עם יישומים דומים, להציע אפשרויות כאלו, אך אם האתרים לא יכולים להפגין "אינטרס לגיטימי" לעשות זאת – עליהם לעדכן את הגולשים, וזאת בשונה מהיום, שהנתונים נשלחים, לכאורה, לפייסבוק עוד בזמן שהדף נטען – לפני שיש למשתמשים אפשרות לבטל את הסכמתם.

בהצהרה ל-TechCrunch, התייחס היועץ המשפטי לפייסבוק, ג'ק גילברט, לדברים, אמר שהחברה "מברכת את הבהירות" של ההחלטה, והוסיף: "אנו בוחנים בקפידה את החלטת בית המשפט ונעבוד מקרוב עם השותפים שלנו בכדי להבטיח שהם יוכלו להמשיך ליהנות מהתוספים החברתיים והכלים העסקיים האחרים שלנו, תוך עמידה מלאה בחוק".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים