כיצד הענן מסייע לפתרון משבר הרעב העולמי?

קיומן של דבורים בעולמנו קריטי לקיומנו אנו ● חיבור שעשתה אורקל בין חיישנים שהוכנסו לכוורות בארץ ובעולם לבין הענן שלה עשוי לשפר משמעותית את יכולת ההישרדות של הדבורים בעולם ולסייע לבני האנוש להבטיח את המשך התהליך הקריטי של האבקת צמחים

הכוורות יחוברו לענן והדבורים יישמרו מכל משמר. צילום אילוסטרציה: BigStock

"החיבור בין עולמות הענן והאינטרנט של הדברים הוא בעל משמעויות פרקטיות רבות ב'עולם האמיתי'. כך למשל, אנשים לא יודעים שהדבורים ברחבי העולם אחריות ל-75% מההאבקה של צמחים. ההיכחדות שלהן בקצב מהיר, היא בעלת משמעות דרמטית למצאי המזון העולמי ולקיומן של מערכות אקולוגיות קריטיות לחיים על כדור הארץ. חיבור שעשינו בין חיישנים ששמנו בכוורות בארץ ובעולם – ובין הענן שלנו, עשוי לשפר משמעותית את יכולת ההישרדות של דבורים בעולם, ובהתאמה – להביא לשימור ולהגדלת תפוקת המזון העולמי", כך אמר ג'יימס הרגריבס, מוביל חדשנות טכנולוגית, אורקל בריטניה.

ג'יימס הרגריבס, מוביל חדשנות טכנולוגית, אורקל בריטניה. צילום: עזרא לוי

ג'יימס הרגריבס, מוביל חדשנות טכנולוגית, אורקל בריטניה. צילום: עזרא לוי

הרגריבס דיבר במסגרת כנס הענן שערך הסניף הישראלי של ענקית המחשוב, Oracle Cloud Day. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים היום (ג') במרכז הכנסים אבניו בקריית שדה התעופה, בהשתתפות כאלף לקוחות ושותפים עסקיים. את המליאה המרכזית הנחה העיתונאי דרור גלוברמן.

צילום ועריכת וידיאו: ליטל רובינשטיין.

כוורת מחוברת

הרגריבס הציג מיזם של ארגון The World Bee Project, הנערך יחד עם אורקל, אשר מנסה להציל את אוכלוסיית הדבורים בעולם, ובאמצעותו – את עתיד החקלאות המודרנית וכלל המערכות האקולוגיות. לדבריו, "כשליש מאספקת המזון העולמית תלויה בדבורי הדבש ובתהליך האבקת הפרחים שהן אחראיות לו". הוא סיים באומרו כי "ככל שהפרויקט יתרחב – כך אפשר יהיה להפיק יותר תובנות ותחזיות".

אסף לב, מנהל חדשנות טכנולוגית, אורקל בריטניה. צילום: עזרא לוי

אסף לב, מנהל חדשנות טכנולוגית, אורקל בריטניה. צילום: עזרא לוי

אסף לב, מנהל חדשנות טכנולוגית, אורקל בריטניה, אמר כי "במסגרת המיזם, מחוברות כוורות דבורים לענן של אורקל ליצירת רשת, והן מנוטרות על ידי חיישנים לאיסוף נתונים שונים, דוגמת טמפרטורה, לחות, משקל הדבש בכוורת, ספירת הדבורים שיצאו ונכנסו. יש גם חיישן קול, מיקרופון – הקולט צלילים בכוורת. חיבור של הכוורות לענן של אורקל, איסוף וניתוח הנתונים המתקבלים באמצעות כלי ניתוח ובינה מלאכותית בענן – מאפשרים להבין למה הדבורים סובלות וכיצד ניתן לעזור להן". הוא סיים בציינו כי "ישראל היא בין 3 המדינות הראשונות שמשתתפות במיזם, לצד אנגליה ואירלנד, ובשיתוף אוניברסיטאות מובילות".

הדבורים הולכות ונעלמות

יוסי אוד, ממייסדי המרכזים העירוניים לגידול דבורים וארגון מגן דבורים אדום, אמר כי "אם לא יישארו דבורים – לא תוכלו לאכול סלט. החרק העוקצני הקטן הזה אחראי למרבית השפע בעולם: 75% מההאבקה בעולם, 40% מהמזון בעולם תלוי בהם. ירקות, פירות, שקדים ועוד – כולם ייעלמו".

לדברי אוד, "במאה השנים האחרונות הדבורים הולכות ונעלמות בהיקפים של עשרות אחוזים. מדובר בסכנה לביטחון התזונתי שלנו ולתקינות התהליכים החקלאיים על פני כדור הארץ. ה-האבקה קשורה לאיכות האוויר ולכמות החמצן, לאיכות האדמה ולהתפרקות הצומח באדמה".

יוסי אוד, ממייסדי המרכזים העירוניים לגידול דבורים וארגון מגן דבורים אדום. צילום: עזרא לוי

יוסי אוד, ממייסדי המרכזים העירוניים לגידול דבורים וארגון מגן דבורים אדום. צילום: עזרא לוי

החיבור בין החיישנים שבכוורות, לענן של אורקל, הסביר אוד, "מביא לכך שאני מקבל בטלפון הנייד הודעות: 'אתה עובד נכון עם הנחילים', או 'הכוורת איבדה את המלכה'. הרשת של החיישנים יודעת לדווח, עד 21 ימים מראש, על כך שמלכת הדבורים עזבה את הכוורת. מצב זה מסוכן כי הוא מוריד את תפוקת הכוורות לאפס, בתקופה הכי קריטית – באביב. ההתראה מראש נותנת לנו יכולת להיערך לעזיבת המלכה, ולהביא למצב בו הנחיל מוליד נחיל חדש. הדבוראים המסחריים מונעים את ההיפרדות של המלכה, על מנת שהדבורים יוכלו להמשיך לייצר דבש ברצף, על ידי הצבת מלכה 'מלאכותית' בטרם המלכה האמיתית עוזבת. כך, ניתן להמשיך בייצור הדבש".

באירופה, אמר אוד, "הצרעה האסייתית מחסלת נחילי דבורים. בארץ עושה אותו הדבר הצרעה המזרחית. באמצעות זיהוי תמונה, ניתן לספק לדבוראים התראות על מתקפות עתידיות של צרעות".

"הענן נותן מענה בשתי רמות. האחד, ברמה המקומית לכוורנים המקומיים, והשניה, מאות אלפי חיישנים המספקים נתונים לטובת מחקר ופתרונות גלובליים", הסביר. אוד סיים בציינו כי "טכנולוגיות מתקדמות, דוגמת חיבור חיישנים לענן של אורקל, יביאו לצמצום היקף המיתות של הדבורים שנחלשות מהדברה, מטפילים ומצרעות".

ריקון אוטונומי של פחי אשפה

הרגריבס הראה גם מייצג של עיר חכמה, עשויה לגו, המאפשר לראות בפעולה את העיר העתידית. עיר שכזו, אמר, "מבוססת חיישנים של אינטרנט של הדברים, IoT, ומשתמשת בשירותי הענן של אורקל לטובת משימות עירוניות שונות: ריקון אוטונומי של פחי אשפה, מציאת מקום חניה פנוי על פי זיהוי תמונה, תאורת רחוב חכמה, רכבת חכמה שתדע להגיע רק כשיש נוסעים בתחנה, להתריע ולבלום כשיש אדם על הפסים, שתוכל לעדכן בזמן אמת מתי תגיע לתחנה, ועוד". המודל, סיים, "כולל גם בניינים חכמים, שימדדו טמפרטורה ולחות בחוץ ובפנים, כדי לווסת את האקלים. כל הסנסורים מחוברים לפלטפורמת IoT בענן שלנו, תוך שילוב שירותי אנליטיקה וצ'טבוט".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים