זעזוע בסימנטק: למה המנכ"ל עזב את תפקידו בפתאומיות?

גרג קלארק הוא המנכ''ל הרביעי ברציפות שמסיים את תפקידו בסימנטק שלא בנסיבות תקינות - השלושה לפניו פוטרו ● כמנכ''ל ונשיא זמני מונה ריצ'ארד היל, ששימש בתפקידים דומים ב-Novellus Systems וכמנכ"ל זמני של מארוול

גרג קלארק, המנכ"ל החדש של פורסקאוט. צילום ארכיון: סימנטק

דרמה בסימנטק: גרג קלארק, מנכ"ל, נשיא וחבר הנהלת ענקית אבטחת המידע, עזב לאלתר את תפקידיו בחברה בסוף השבוע. קלארק שימש בתפקיד במשך שלוש שנים והוא המנכ"ל הרביעי ברציפות של סימנטק שלא מסיים בנסיבות תקינות את תפקידו. ריצ'ארד היל, לשעבר מנכ"ל ונשיא Novellus Systems, מונה כמנכ"ל ונשיא זמני של החברה, וזו הודיעה כי החלה בהליכים לאיתור מנכ"ל קבוע.

השנה האחרונה של קלארק הייתה קשה: היא כללה חקירת הונאה פנימית, פיטורים, לחץ מצד המשקיעים וירידה של 32% בערך המנייה. קלארק היה מנכ"ל Blue Coat, והפך למנכ"ל סימנטק לאחר שזו רכשה ביוני 2016 את החברה תמורת 4.65 מיליארד דולר.

במאי 2018 דווח, בדרמטיות ובהפתעה, כי בעת שפורסמו ביצועיה הכספיים לשנתה הפיסקלית 2018, חשפה סימנטק שוועדת הביקורת של הדירקטוריון שלה פתחה בחקירה פנימית. נושא החקירה, כך נמסר, הוא "חששות שהועלו על ידי עובד לשעבר", שם קוד מכובס להונאה חשבונאית או לזיוף מסמכים כספיים הקשורים למכירות. הוועדה שכרה עורך דין עצמאי כחלק מהחקירה ועדכנה את הרשות האמריקנית לניירות ערך (ה-SEC) אודותיה. במקביל, ה-SEC פתחה בחקירה משלה, שסימנטק הבטיחה לשתף אתה פעולה.

ריצ'ארד היל, המנכ"ל החדש - והזמני - של סימנטק. צילום: יח"צ

ריצ'ארד היל, המנכ"ל החדש – והזמני – של סימנטק. צילום: יח"צ

ה-"התנהגות המסוימת" הביאה לפגיעה בערך המניות

בסוף ספטמבר סיימה סימנטק את החקירה הפנימית שערכה ובגינה נדחו הכנסות של 12 מיליון דולר, שהיו חלק מדיווחי הרבעון הפיסקלי שהסתיים במרץ 2018. החברה ציינה ש-13 מיליון דולר שהתקבלו מעסקה עם לקוח דווחו כחלק מסעיף ההכנסות ברבעון האמור. זאת, בעוד שרק הכנסות של מיליון דולר מהעסקה היו אמורות להיות מדווחות בתקופה זו.

ועדת הביקורת של דירקטוריון סימנטק, שהוקמה כדי לחקור את הנושא, "זיהתה התנהגות מסוימת, שאינה עולה בקנה אחד עם הקוד, ההתנהלות ומדיניות החברה – והסבה את תשומת לב החברה לפעולות שעליה לנקוט בעקבות זאת", נכתב בהודעה. עם זאת, הוועדה לא המליצה על "כל פעולה תעסוקתית", משמע – פיטורים, של מי מהמנהלים הבכירים של סימנטק בעקבות החקירה.

בנובמבר נתבעה סימנטק על ידי בעל מניות, לאחר ניסיונות החברה למסמס את הנושא באמצעות החקירה הפנימית. אלא שעם היוודע דבר קיומה של זו הנזק כבר נעשה – הדיווחים הביאו מידית לירידה של כ-10% בערך מניותיה, ובסך הכל הפסידה החברה יותר משבעה מיליארד דולר בשווי המניות במהלך התקופה המדוברת, וערכן נותר נמוך בכ-40% בהשוואה לשיא הגבוה בעבר, כך לטענת התביעה. התובע ביקש פיצוי בטענה שסימנטק ומנהליה היו אחראים לאבדן הכסף של בעלי המניות – כסף שאיבדו כתוצאה מהחקירה, שהביאה לירידת המחירים שלהן. עוד נטען כי במטרה להגן על הבונוסים שלהם, בכירי סימנטק לשעבר "טיפלו" בספרי החשבונות של החברה והקפיצו את המספרים בדו"חות הרבעוניים.

באוגוסט האחרון הודיעה סימנטק על כוונתה לפטר מאות עובדים, 8% מכוח האדם בן 11 אלף העובדים שלה, כחלק ממאמציה לחסוך הוצאות תפעוליות של 50 מיליון דולר. גם קרן ההשקעות סטארבורד לחצה על ענקית האבטחה לצמצם את הוצאותיה כי לדעתה החברה מוערכת בהערכת חסר בשל כך.

היל סיפר כי בסוף אפריל קלארק פנה אליו וביקש ממנו להחליפו בתפקיד, אלא שלמרות החקירה והמצב הבעייתי של החברה, הסיבה הייתה בעיות אישיות שדורשות ממנו יותר זמן, ובראשן טיפול באביו הזקן והחולה. יצוין כי היל הגיע לסימנטק כיועץ באוקטובר האחרון, בעקבות ועדת החקירה הפנימית, ובינואר השנה, בהמלצת קרן סטארבורד, מונה לחבר הנהלה. לדבריו, ההנהלה בחרה בו כמנכ"ל זמני בשל ניסיונו כמנכ"ל זמני של מארוול. היל, בן 67, אמר כי הוא לא מפחד מהתפקיד אליו מונה.

היסטוריה של הדחות ושנים לא קלות

כאמור, קלארק הוא לא המנכ"ל הראשון שעוזב את סימנטק בנסיבות לא תקינות. במאי 2016 הודח מהתפקיד מייק בראון, כאשר סיבת ה-"עזיבה" הייתה אי עמידה ביעדי המכירות הרבעוניות. בראון מונה למנכ"ל סימנטק בספטמבר 2014, אחרי תקופה בת שישה חודשים בה שימש כמנכ"ל זמני. גם השנים הללו היו לא קלות לענקית אבטחת המידע העולמית, לאחר שעברה זעזוע קשה ב-2005, עם רכישת וריטאס, שעלתה לה 10.2 מיליארד דולר, ומאז היא התקשתה להתרומם.

מנכ"ל נוסף שהודח, ביולי 2012, הוא אנריקה סאלם. במקרה שלו, על פי ההערכות, הייתה הסיבה הביצועים הכספיים הפושרים ברבעונים שלפני ההדחה. במקומו מונה לתפקיד יו"ר החברה, סטיב בנט, ש-"זכה" לגורל דומה. במרץ 2014, פחות משנתיים לאחר שמונה לתפקיד, החליטה הנהלת החברה להדיח אותו, מאחר שהוא הפגין חוסר יכולת להוביל אותה לכיוון המעבר למכשירים ניידים, ומאחר שהשינוי הארגוני שביצע בסימנטק נכשל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים