גרטנר: טכנולוגיית בלוקצ'יין עומדת לככב בתחום קמעונות המזון

וולמארט, נסטלה, יוניליוור, קרוגר ואחרות הן כנראה ענקיות המזון הראשונות לאמץ את הטכנולוגיה החדשנית, ועתידות לעשות זאת עד 2025, כך על פי דו"ח חדש של חברת המחקר

עם הקניות אונליין באים איומי הסייבר. אילוסטרציה: BigStock

דו"ח חדש של גרטנר טוען כי עד 2025 ישתמשו 20% מהחברות הענקיות העוסקות בתחום המזון ברחבי העולם בטכנולוגיית בלוקצ'יין, וזאת בכדי להגביר את השקיפות ואת הנראות לאורך שרשרת אספקת המזון.

טכנולוגיית הבלוקצ'יין פותחה במקור כדי לשרת מסחר במטבעות קריפטוגרפיים, אבל מאז עומדת בזכות עצמה, ונחשב כיום כטכנולוגיה משבשת שהוסיפה נדבך אמון, בלתי תלוי, בשרשרת הערך של התהליכים העסקיים. יש בה שקיפות המאפשרת לכל צד, בכל שלב, לוודא שלא נעשות פעולות שמנוגדות לחוזה מולו, ומנגד, כל עדכון בשרשרת העסקה או הפעילות נעשה בצורה אוטומטית. למעשה מדובר על בסיס נתונים מאובטח, המתבסס על הצפנה חזקה, שמייצר רמות אמון גבוהות במיוחד, והעולם העסקי מכיר בכך כבר, ונפתח יותר ויותר לאמץ את האפשרויות הגלומות בבלוקצ'יין.

היתרונות הטכנולוגיים של הבלוקצ'יין ממונפים יותר ויותר על ידי ארגונים ברחבי מגוון של תעשיות, במיוחד אלה המעורבים בניהול שרשרת האספקה, כמו למשל בכל הנוגע באספקה למרכולים ובאופן כולל יותר – במזון.

מידע אמין ללקוחות ולקמעונאים בנוגע למקור המזון ולרעננותו

לפי הדו"ח, היתרון העיקרי של הבלוקצ'יין בעבור משווקי המזון היא שהטכנולוגיה מאפשרת למפיצים להעביר מידע אמין ללקוחות ולקמעונאים בנוגע למקור המזון ולרעננותו, כמו גם מסייעת למאמציו של המשווק קשר להתנהלות שלו המקדמת קיימות.

דברים אלו, כך לפי גרטנר, הם גורם מפתח בכל הנוגע באיכות המוצרים בעבור מרכולים, משום שנאמנות הצרכנים אליהם תלויה באופן הדוק ביכולת שלהם לוודא שמוצרי המזון שהם מוכרים עומדים בסטנדרטים המאוד מסוימים של טריות, ייצור בר קיימא ואיכות ללא פשרות.

גרטנר אומרת שמכירות מוצרי המזון גדלות ברחבי העולם ושהצרכנים של היום מודאגים יותר ממקורות מוצרי המזון ומטריותם. לכן, אם מרכולים וספקיות מזון יוכלו לספק מידע בר-קיימא ושקוף על המוצרים שלהם, הם יוכלו גם לכבוש את לב ואמון הצרכנים.

בדו"ח שלה ציינה חברת המחקר והייעוץ את שמות רשתות, יצרניות ומשווקות המזון הענקיות יוניליוור, וולמארט, קרוגר ונסטלה ככאלו שיהיו בסבירות גבוהה לאמץ את טכנולוגיית הבלוקצ'יין בעסקיהן.

לפי הדו"ח, וולמארט משתמשת במערכת מעקב מבוססת בלוק'ציין במתכונת מהחווה-לחנות כבר כיום, בכל האמור באספקת ירקות עלים ירוקים, ויוניליוור ונסטלה משתמשות בהווה בבלקצ'יין בכדי לאתר זיהום במזון.

ג'ואן ג'ולייט, מנהלת מחקר בכירה בגרטנר, סבורה כי עסקי המזון יהיו הראשונים שיהפכו את הבלוקצ'יין למנגנון מיינסטרימי ומקובל, וציינה כי בזמנים שבהם רשתות מזון פועלות לפי (ומשתמרות בזכות) סטנדרטים גבוהים יותר של נראות ויכולת מעקב אחרי התוצרת שנמכרת בהן, הן יהיו מי שיובילו את הדרך על ידי פיתוח ואימוץ בלוקצ'יין.

ג'ולייט הוסיפה ואמרה כי אלו אמנם יהיו החלוצות, "אבל אנחנו מצפים שהטכנולוגיה תתרחב לכל תחומי הקמעונאות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים