פייסבוק בישרה על הסרת מאות חשבונות ועמודים פיקטיביים נוספים

המהלכים של הענקית ממאנלו פארק נועדו למלחמה בפייק ניוז ובמידע כוזב הנפוץ על הפלטפורמה וכללו תכנים ממקורות חשודים מאיראן, רוסיה, מקדוניה וקוסובו, כמו גם מישראל ● בנוסף נודע כי עקב פניית איגוד האינטרנט הישראלי הסירה פייסבוק 44 חשבונות שנמצאו כמזויפים

האם פייבוק תציח במאבק שלה נגד הפייק ניוז בבחירות בישראל?אילוסטרציה: BigStock

פייסבוק הודיעה הבוקר (ג') כי הסירה חשבונות, קבוצות ועמודים פיקטיביים נוספים, במסגרת מאבקה בהפצת פייק ניוז ומידע כוזב ומניעת מעורבות גורמים זרים בבחירות ברחבי העולם. החברה פרסמה פוסט אשר פירט את המהלכים האחרונים שלה, שכותרתו "הסרת התנהגות לא אותנטית מאיראן, רוסיה, מקדוניה וקוסובו", ואולם נמסר כי בין החשבונות והעמודים שהוסרו נמצאו גם כאלה שפעלו בישראל.

הענקית ממאנלו פארק שקועה עד צוואר בפרשיות שכוללות גם אפשור לגורמים עוינים להתערב בבחירות ובמשאלי עם, כמו בזו לנשיאות של ארה"ב ב-2016 ובמשאל הברקזיט הבריטי מאותה שנה. לפיכך מפגינה הרשת החברתית הדומיננטית מאמצים בולטים להוכיח שהיא נאבקת בתופעה השלילית. בחודש ינואר האחרון דיווחה פייסבוק על חשיפתם והסרתם של מאות עמודים וחשבונות בפייסבוק ובאינסטגרם, שבבעלותה, שהופעלו מאיראן ושנועדו להטות את השיח הפוליטי בישראל ובמקומות נוספים בעולם.

בפוסט שהעלתה החברה לבלוג שלה היום, וחתום על ידי נת'נייל גלייכר, מנהל מדיניות אבטחת הסייבר שלה, נכתב כי "היום הסרנו 2,632 דפים, קבוצות וחשבונות שעסקו בהתנהגות לא אותנטית מתואמת בפייסבוק ובאינסטגרם. הפעולות שמצאנו היו קשורות לאיראן, רוסיה, מקדוניה וקוסובו. לא מצאנו קשרים בין קבוצות פעילויות אלה, אבל הם השתמשו בטקטיקות דומות על ידי יצירת רשתות של חשבונות כדי להטעות אחרים על מי הם ומה הם עושים".

בהמשך הפוסט הרחיב גלייכר כי חלק מהדפים, הקבוצות והחשבונות הוסרו משום ש"עסקו בהתנהגות לא אותנטית כחלק מרשתות מרובות הקשורות לאיראן. הם פעלו במצרים, הודו, אינדונזיה, ישראל, איטליה, קשמיר, קזחסטן או ברחבי המזרח התיכון וצפון אפריקה".

נענתה גם לפניית איגוד האינטרנט הישראלי

יצוין כי באחרונה, ועם התקרבות הבחירות לממשלה בישראל, הסירה פייסבוק 44 חשבונות שנמצאו כמזויפים, וזאת בעקבות פניה מצד איגוד האינטרנט הישראלי, המכון הישראלי לדמוקרטיה, הקליניקה למשפט, טכנולוגיה וסייבר באוניברסיטת חיפה, ו"פרויקט הבוטים".

הגופים מסרו כי המידע אודות החשבונות המזויפים נאסף באמצעות טופס דיווח ייחודי שיזמו, כדי להיאבק בניסיונות של גורמים זרים ומקומיים להטות את דעת הקהל באמצעות התחזות ולהשפיע על הבחירות באופן לא ראוי, לא הוגן ולא חוקי. מאז השקת הטופס התקבלו מאות דיווחים, שנבדקו ואומתו באמצעים טכנולוגיים ובאמצעות המתנדבים בקליניקה למשפט, טכנולוגיה וסייבר באונ' חיפה.

"הסטודנטים בקליניקה החלו בעבודה עם חששות רבים, שמא לא יזהו חשבונות פיקטיביים או שיטעו בזיהוי. המעבר הידני אינו פשוט ולעיתים אף מתיש, אולם הידיעה כי הפרויקט חשוב לדמוקרטיה הישראלית מדרבן אותם להמשיך", אמרה ד"ר דלית קן-דרור פלדמן מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה.

בתוך כך פרסם איגוד האינטרנט את דו"ח השקיפות הראשון בנושא, ממנו עולה כי פייסבוק קיבלה במרבית המקרים את עמדת הארגונים ופעלה להסרת החשבונות ב-71% מהדיווחים על חשבונות מזויפים.

"ככל שנתקרב לבחירות יגבר השימוש בטכניקות של התחזות ומניפולציות, בייחוד בהודעות טקסט אישיות", הוסיפה ד"ר קן-דרור פלדמן. "אנו קוראים לכל אחת ואחד לגלות עירנות ואחריות, ולדווח על כל תוכן חשוד; שאלו את עצמכם האם זוהי תעמולה? מי עומד מאחוריה ולמה המסר הגיע דווקא אליכם? הצלחת הפרויקט תלויה בדיווחים השוטפים שלכם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים