החמאס הקים לטל רוסו עמוד פייסבוק מזוייף

רוסו: "באחרונה התקשרו אלי חברים ואמרו לי 'מזל טוב, נכנסת לפייסבוק'. אמרתי 'מה?'. חפרתי... וגיליתי שהחמאס פתח לי עמוד פייסבוק"

אלוף (מיל') טל רוסו. צילום: אבישי טייכר, מתוך ויקיפדיה

החמאס הקים לאלוף (מיל') טל רוסו עמוד פייסבוק מזוייף; כך חשף אתמול (ש') המתמודד במקום השני לכנסת מטעם מפלגת העבודה.

בדברו בשבת תרבות בחולון, סיפר רוסו לעיתונאית נחמה דואק כי "באחרונה התקשרו אלי חברים ואמרו לי 'מזל טוב, נכנסת לפייסבוק'. אמרתי 'מה?'. חפרתי… וגיליתי שהחמאס פתח לי עמוד פייסבוק. זה היה יום שבת בבוקר, אז התקשיתי למצוא חברים בצבא. פנינו לפייסבוק העולמית, על מנת לסגור את העמוד. ידענו שזו פעולה של החמאס, כי החשבון היה על שם יוזר של החמאס. מסתבר שזה דבר שאינו מסובך לעשותו מבחינה טכנולוגית".

אף שיש מי שטוען כי החמאס אינו מתוחכם מבחינה טכנולוגית, הרי שאנשיו פעילים במדיה החברתית. כך, ביולי האחרון פורסם כי רשת מודיעינית של ארגון החמאס נחשפה על ידי צה"ל, בעקבות דיווחי עשרות חיילים וחיילות על ניסיון של דמויות חשודות ברשתות החברתיות ובהודעות ווטסאפ ליצור עימם קשר ולגרום לחיילים להוריד אפליקציות. אלו כללו יכולות ריגול רחבות היקף נגד הקורבנות.

התכתבות עם חמאטס בווטסאפ. צילום מסך: דו"צ.

התכתבות עם חמאטס בווטסאפ. צילום מסך: דו"צ.

באוגוסט פורסם כי החמאס הפיץ רוגלה המתחזה לאפליקציית "צבע אדום" במטרה להשתלט על טלפונים סלולריים של ישראלים ולרגל אחריהם; כך לפי קלירסקיי. בנוסף, הם הפיצו קובץ המתחזה לטופס ההצטרפות לשירותי סלקום TV. עוד הקימו אנשי הסייבר של החמאס אתר חדשות מזויף לטובת הדבקה בנוזקות וכן לשם הפצת ידיעות כוזבות.

השתמש ברשתות החברתיות כדי לגרום לחיילי צה"ל לנדב מידע

באותו חודש עלה כי החמאס המשיך להשתמש ברשתות החברתיות כדי לגרום לחיילי צה"ל לנדב מידע חשוב מבלי ידיעתם. הפעם הניסיון התבסס על שימוש באינסטגרם. פעילי החמאס פתחו חשבונות מזויפים ויזמו שיחות ידידותיות עם מי שהם זיהו כחיילי צה"ל. הם עודדו את החיילים ללחוץ על קישור שגורם להורדת אפליקציה לטלפון שהיא למעשה רוגלה.

לפני פחות משנה, במאי 2018, דווח כי מערך הסייבר הלאומי עבד עם 50 רשויות מקומיות, כמה מהן סמוך לגבול עם רצועת עזה, על מנת לשפר את ההגנה בהן מפני סייבר. זאת מהחשש שאנשי חמאס ישבשו מערכות התרעה אזוריות – עד כדי יכולת לבצע חדירה מהגדר, או ישלחו מסרונים כוזבים, שיביאו לפגיעה בתושבים.

בינואר 2017 פורסם כי החמאס ניסה לפתות חיילים בצה"ל להוריד אפליקציית צ'אט שפיתח, ממנה הוא יכול לחדור לטלפונים שלהם, באמצעות פרופילים מזויפים של צעירות – כך התגלה במבצע של מערכת הביטחון. בארגון הטרור ביקשו באמצעות החדירה לטלפונים החכמים, לאסוף מידע מודיעיני על פעולות צה"ל על גבול רצועת עזה ובבסיסים הקרובים אליה.

תחקיר שערכו אנשי מחלקת ביטחון מידע של צה"ל, יחידת הסייבר ההגנתי של אגף התקשוב והשב"כ – עלה כי חיילים רבים, מרביתם לוחמים, "נפלו בפח" של החמאס והורידו את האפליקציה. ברגע שהם עשו כן, המכשיר עבר לשליטה מלאה של הארגון והוא יכול היה לעשות בו כבשלו. בתגובה לפרסום אז, אמר אופיר זילביגר, שותף ומנהל מרכז הסייבר של BDO זיו האפט, כי "מהחשיפה שצה"ל זיהה פעילות ריגול של החמאס בקרב חיילים – הופתעה כל המדינה. אני ושכמוני, עוד אנשי אבטחת מידע – לא באמת הופתענו. אחרי הכול, שיטות תקיפה שנחשבו מתקדמות בעבר הופכות בעידן הדינמי שבו אנחנו חיים לנחלת הכלל ואך טבעי שהחמאס לא יישאר מאחור".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים