תוכן פרסומי
ראשי » חדשות » אבטחת מידע וסייבר » בריטניה מרחיבה את הקריאה לרגולציה על ה"גנגסטר הדיגיטלי" פייסבוק
פייסבוק. צילום: BigStock

בריטניה מרחיבה את הקריאה לרגולציה על ה"גנגסטר הדיגיטלי" פייסבוק

אסור לפייסבוק להתנהג כמו "גנגסטר דיגיטלי", אמרה ועדה משפיעה של מחוקקים בריטיים בדו"ח הקורא לפיקוח איתן יותר על ענקית הרשתות החברתיות ● פייסבוק הגיבה ואמרה כי היא "פתוחה לרגולציה משמעותית" בנוגע למידע כוזב ולפרטיות המשתמשים על הפלטפורמה שלה

מאת 19 בפברואר 2019, 11:39 א+ / א- הדפסה הדפסה
פייסבוק טוויטר ווטסאפ פינטרסט לינקדאין דוא״ל

דו"ח של ועדת הפרלמנט הבריטי שפורסם אתמול (ב'), מכנה את פייסבוק "גנגסטר דיגיטלי", והוא מהווה את הקריאה העוצמתית ביותר שנשמעה עד כה בעולם לפיקוח ורגולציה על מי מענקיות האינטרנט.

הדו"ח, שהוציאה הוועדה הבריטית לנושאי דיגיטל, תרבות, תקשורת והספורט, ה-DCMS, עסק ספציפית בנושא הדיסאינפורמציה והחדשות מזויפות שנפוצו על הפלטפורמות השונות, בעיקר בתקופת משאל העם על הניתוק מהאיחוד האירופי – ה-Brexit 2016.

לאור ממצאיו וכחלק ממסקנותיו היה הדו"ח ביקורתי מאוד לגבי פייסבוק בכלל ומנכ"ל החברה ומייסדה, מארק צוקרברג בפרט. צוקרברג זכה בו לגינוי חריף על השתמטותו משאלות על שיטות העבודה העסקיות של החברה.

הדו"ח הוא תוצאה של חקירה בת 18 חודשים, שבמהלכם הזמינה הוועדה של הפרלמנט הבריטי את צוקרברג להופיע לפניה שלוש פעמים. צוקרברג לא נענה ולא הגיע לחקירה אף לא פעם אחת. עם זאת זו לא הייתה הסיבה היחידה לכך שבדו"ח הסופי שלה ה-DCMS האשימה את פייסבוק על שהיא מתנהגת כמו "גנגסטר דיגיטלי".

פייסבוק, שמתגאה ביותר מ-2.32 מיליארד משתמשים מכל רחבי העולם, ושסיכמה את שנת 2017 בהכנסות של 40 מיליארד דולר, רואה את עצמה כממוקמת מעל לחוק, כך קבעה הוועדה, שהסיקה כי ענקית הרשתות החברתיות הפרה בכוונה וביודעין הן את כללי פרטיות הנתונים והן את כללי התחרות הנהוגים במדינה.

דמיאן קולינס, יו"ר ועדת DCMS, חבר הפרלמנט מהמפלגה השמרנית, אמר כי פייסבוק לא שיתפה פעולה באופן מלא עם החקירה, ואמר ש"אנו מאמינים כי בעדותה לוועדה פייסבוק ביקשה לעיתים קרובות בכוונה לסכל את עבודתנו, על ידי מתן תשובות לא מושלמות, לא כנות ולפעמים מטעות לשאלותינו", אמר קולינס.

צוקרברג על פי הוועדה: "נכשל בהפגנת מנהיגות"

"מארק צוקרברג שוב ושוב נכשל בלהפגין את רמות המנהיגות והאחריות האישית שצפויות ממישהו שיושב בראש אחת החברות הגדולות בעולם", אמר קולינס.

חברי הוועדה, שהיו מתוסכלים ופגועים מבחירתו של צוקרברג להיעדר מדיוניה ולסרב לזימוניה, נקטו בצעד יוצא דופן בחודש נובמבר האחרון, והשיגו הודעות דוא"ל פנימיות של פייסבוק מאיש עסקים שקיבל את המסמכים בתביעה נגד פייסבוק, ואשר נסע איתם במקרה לבריטניה.

בדו"ח שלה ציינה הוועדה כי הודעות הדוא"ל הראו כי פייסבוק "מוכן לעקוף את הגדרות הפרטיות של המשתמשים על מנת להעביר נתונים לכמה מפתחי אפליקציות, לגבות מחירים גבוהים בפרסום למפתחים מסוימים, לצורך החלפת נתונים אלה, בעוד שהיא מרעיבה כמה מפתחים אחרים… בלי הנתונים האלה, היא גרמה להם לאבד את העסק שלהם". המשמעות של המסקנות הללו היא, לכל הפחות, שפייסבוק הפרה צו הסכמה שהיה לה בנושא פרטיות מול ועדת הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC.

בדו"ח הסופי

שלה הוועדה קראה להסדרה מחמירה יותר, בכדי לעצור את פייסבוק מלהפיץ מידע כוזב ומטעה למשתמשיה."הדמוקרטיה נמצאת בסיכון בשל המיקוד הזדוני והבלתי נלאה של אזרחים בדיסאינפורמציה וב'dark adverts' (פרסום כהה – סוג של פרסום אונליין המוצג רק לעיניי המו"ל של האתר וקבוצת היעד אשר לה הוא מיועד – ג"פ) מותאמים אישית ממקורות בלתי מזוהים, המועברים באמצעות פלטפורמות המדיה החברתיות הגדולות שאנו משתמשים בהם בכל יום", אמר קולינס בהתייחסות יותר כוללת לתופעה שאותה חקרה הוועדה בראשותו.

"הטיפול של פייסבוק בנתונים אישיים, והשימוש בקמפיינים פוליטיים, הם אזורים ראשוניים ולגיטימיים לבדיקת הרגולטורים", פירט הדו"ח והמשיך ואמר שלפיכך "אין היא יכולה להתחמק מאחריות העריכה לתוכן המשותף על ידי המשתמשים בכל הפלטפורמות שלה".

פייסבוק: "שמחנו לתרום תרומה משמעותית לחקירה"

בתגובה לכך, פייסבוק אמרה כי היא שותפה לחששות הוועדה בנוגע לחדשות כוזבות ויושרה בבחירות. החברה ממאנלו פארק ציינה ששמחה לתרום תרומה משמעותית לחקירה ב-18 החודשים, שבמסגרתה ענתה על יותר מ-700 שאלות, ושארבעה מהבכירים שלה העידו מולה, כך על פי ה-BBC.

עוד בתגובה שיבחה פייסבוק את עצמה על השינויים האחרונים שביצעה, אבל במקביל בישרה שהיא מוכנה להתמודד עם חוקים נוקשים יותר.

בהצהרתה הרשמית של ענקית הרשתות החברתיות הדומיננטית נכתב גם כי "אנו פתוחים לרגולציה משמעותית ותומכים בהמלצת הוועדה לרפורמה בחוק הבחירות. אבל אנחנו לא מחכים. כבר ביצענו שינויים משמעותיים, כך שכל מודעה פוליטית בפייסבוק חייבת להיות מורשית, להצהיר מי משלם בעבורה ולאחר מכן להיות מאוחסנת בארכיון חיפוש למשך שבע שנים".

"אין ערוץ אחר לפרסום פוליטי שקוף שמציע את הכלים שאנו מציעים", הדגישה החברה בהצהרתה.

על הדו"ח הגיב גם מנהל המדיניות הציבורית בפייסבוק, כארים פאלנט, שאמר כי החברה "פתוחה לרגולציה משמעותית", וכן תומכת ב"חקיקת פרטיות יעילה שמחייבת חברות לסטנדרטים גבוהים בשימוש בנתונים ובשקיפות למשתמשים". גם הוא ציין את השינויים שהחברה כבר החילה על הפלטפורמה שלה לצורך תיקון הכשלים שעליהם הצביעה הוועדה, ואמר ש"על אף שעדיין יש לנו דברים לעשות, אנחנו לא אותה חברה שהיינו לפני שנה".

בריטניה מרחיבה את הקריאה לרגולציה על ה"גנגסטר הדיגיטלי" פייסבוק Reviewed by on . דו"ח של ועדת הפרלמנט הבריטי שפורסם אתמול (ב'), מכנה את פייסבוק "גנגסטר דיגיטלי", והוא מהווה את הקריאה העוצמתית ביותר שנשמעה עד כה בעולם לפיקוח ורגולציה על מי מע דו"ח של ועדת הפרלמנט הבריטי שפורסם אתמול (ב'), מכנה את פייסבוק "גנגסטר דיגיטלי", והוא מהווה את הקריאה העוצמתית ביותר שנשמעה עד כה בעולם לפיקוח ורגולציה על מי מע Rating: 0

הגיבו