לנוכח הפיטורים המאסיביים האחרונים – עובדי BuzzFeed מתאגדים

לאחר שכ-15% מצוות המגזין פוטר בינואר, ולאור הקיצוצים המאיימים עקב השליטה העוצמתית של פייסבוק וגוגל בשוק הפרסום - עובדי BuzzFeed הצביעו בעד הצטרפות לאיגוד עובדים, שידאג בעבורם להגנה נאותה ולשכר ותנאי העסקה הוגנים יותר ● גם עיתונאים מגופי מדיה דיגיטליים אחרים הצטרפו לאיגודים

הפיטורים היו מהירים מדי, אבל יש מה לעשות. אילוסטרציה: Jakub Jirsak/BigStock

ענף התקשורת הדיגיטלית בארצות הברית עובר בימים אלו טלטלה. אחרי שבחודש שעבר פיטר BuzzFeed News כ-15 אחוזים מצוות עובדיו – כשיחד עם גופי תקשורת דיגיטליים אחרים שנהגו בדומה הגיע מספר המפוטרים בתחום לסך של כ-1,000 מפוטרים בתוך חודש – אתמול (ג') הודיעו העובדים הנותרים כי הם מתאגדים.

"הצוות שלנו מתארגן כבר כמה חודשים, ויש לנו טענות לגיטימיות על פערי שכר לא הוגנים, ניהול לא נכון ופיטורים, הטבות מועטות, עלויות ביטוח בריאותי מרקיעות שחקים, גיוון ועוד", כתבו עובדי BuzzFeed בהצהרה שהבהירה: "אז אנחנו מקימים איגוד של עובדי החדשות בארצות הברית עם גילדת העיתונות של ניו יורק (NewsGuild of New York), המייצגת אתרי חדשות אחרים, כולל הניו יורק טיימס, רויטרס, הדיילי ביסט, והלוס אנג'לס טיימס".

הקיצוצים המסיביים בענף החלו בחודש שעבר, וכללו הודעה מטעם וריזון
המחזיקה ב-HuffPost, יאהו ו-AOL – על פיטוריהם של 7 אחוזים מאנשיה; זמן לא רב לאחר מכן דיווח הוול סטריט ג'ורנל כי אתר BuzzFeed עומד לחתוך 15 אחוזים מצוותו ומוקדם יותר באותו היום הודיעה Gannett Co – שבבעלותה יותר מאלף עיתונים יומיים ושבועיים ברחבי ארצות הברית – שקיצצה כ-400 משרות.

מדובר במכה הרסנית במיוחד לפעילותם של מו"לי חדשות קטנים ואתרי תוכן מגזיניים, והטענה היא שהסיבה לתופעה הוא המונופול של פייסבוק וגוגל על עסקי הפרסום הדיגיטלי כיום.

על פי מנכ"ל ומייסד BuzzFeed, ג'ונה פרטי, העיתון עובר "ארגון מחודש" שנועד בכדי "להתמקד בתוכן שעובד, ולהשיג את מבנה העלות הנכון שיתמוך במודל ההכנסות המרובות שלנו".

 Buzzfeed

Buzzfeed

המגעים להתאגדות – עוד לפני הפיטורים

BuzzFeed התמודדה עם ביקורת חריפה בחודש שעבר עקב הפיטורים, ונאלצה להיכנע ולשלם לעובדים המפוטרים דמי חופשה כראוי, אך העובדים טוענים כי תכניתם נבנית כבר זמן רב וכי הם נפגשו במשך שנים וניהלו שיחות עם איגודים עובדים מקצועיים שהחלו עוד לפני הקיצוצים במצבת העובדים.

העובדים המתאגדים פירטו שורה של דרישות מ-BuzzFeed לשנות חוזים של הצוות הקיים, במאמץ לשפר את תנאי העבודה שמספק גוף התקשורת הדיגיטלי.

"אנחנו דורשים הסכם הדורש הליך פיטורים הוגן, דסק חדשות מגוון, זמן סביר בין פיטורים", כתבו העובדים ואף ציינו שהם תובעים זכויות על היצירה שלהם, תמלוגים וביטוחי בריאות טובים יותר. "אנו מאמינים כי זה דחוף שההנהלה שלנו תטפל בפערי השכר הלא הוגנים", הודיעו העובדים והוסיפו כי גם עובדי הקבלן בתחום, אשר מקבלים את שכרם באמצעות גורם צד שלישי, ראויים לטיפול זהה.

"התאגדות עובדים היא הדבר הנכון בעבור BuzzFeed News. כל מה שאנחנו דורשים עומד בקנה אחד עם הערכים של BuzzFeed", ציינו העובדים.

ההתאגדות לא מנעה פיטורים אבל הציבה תנאים טובים יותר בבואם

מצב הענף, והקושי שלו לשרוד, הובילו עיתונאים בכמה אתרי תוכן לבחור לחבור לאיגודי עובדים באחרונה. לפי בלומברג, עובדי Mashable, Vice Media ו-Gizmodo Media Group גם הם הצביעו כולם על הצטרפות לאיגודים בשנתיים האחרונות. החבירה הזו אמנם לא מנעה את הפיטורים, אבל ככל הנראה הצליחה להסדיר בעבור המפוטרים תנאי עזיבה ראויים יותר. כך למשל, העיתונאים המאוגדים של ה-HuffPost היו זכאים לפחות לחודשיים של פיצויי פיטורים בזכות ההסכם הקיבוצי שלהם.

יצוין כי ב-2015 אמר פרטי לצוותו שאין להם צורך באיגוד מול ההנהלה. "אני לא חושב שאיגוד מתאים ל-BuzzFeed", טען המייס באוזני העובדים בעבר. אלא שהמציאות הוכיחה להם כנראה אחרת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים