מה היו הפאדיחות הגדולות בעולם ההיי-טק ב-2018?

גם השנה לא חסרו מנוולים, בוגדים בנשותיהם וסתם תאבי בצע ● בראש הדירוג: התחרות שבין אפל לפייסבוק – מי הובכה יותר ● חלק אחד משניים

יחסי איבה. טים קוק, מנכ"ל אפל, ומארק צוקרברג, מייסד פייסבוק

התחרות מי מביכה יותר, אפל או פייסבוק – לא הייתה קלה השנה. משך כמעט עשור טענה פייסבוק שמשימתה הראשית היא "להפוך את העולם לפתוח יותר ולמחובר". החודש פורסמו בבריטניה תכניותיה של פייסבוק לנצל נתונים אישיים של משתמשיה, למכור את הגישה אליהם לחברות ענק ולעשות בנתונים שהיא צוברת שימוש – כדי להגדיל את כוחה ורווחיה. הפעולות נעשו תוך ניצול בטכנולוגיה של אונבו הישראלית, שפייסבוק רכשה בעבר.

בנובמבר פרסם הניו-יורק טיימס תחקיר, לפיו בכירי החברה עסקו במזימות, כדי להסיט את הביקורת והאש מפייסבוק, לאחר שפורסם שהיא הזניחה את משתמשיה והפכה אותם קורבן למניפולציות פוליטיות. התחקיר העלה שהחברה עסקה בהפצה מכוונת של תיאוריות קונספירציה, שכרה חברה למחקר בעלת אוריינטציה רפובליקנית, כדי להכפיש מבקרים שלה ולטעון שהם פועלים ממניעים אנטישמיים.

דונלד טראמפ. צילום: BigStock

דונלד טראמפ. צילום: BigStock

במרץ פורסם כי דלפו פרטי חשבונות הפייסבוק של 50 מיליון משתמשים, בעיקר בארצות הברית אך גם בבריטניה, שבהם עשתה קיימברידג' אנליטיקה שימוש, בין השאר – שהיא אספה מידע עבור הקמפיין של דונלד טראמפ לנשיאות. מאוחר יותר צמח הנתון, בו פייסבוק הודתה – ל-87 מיליון. הפרסום הניב ארבע חקירות פדרליות שונות.

באפריל מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד החברה, העביר שעות ארוכות במתן עדות מול עשרות סנאטורים אמריקניים על פרשת קיימברידג' אנליטיקה, כמו גם על המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016. צוקרברג התנצל בפני הסנאטורים שוב ושוב, בהמשך להתנצלויות שלו לאחר התפוצצות הפרשה, והבטיח רפורמות בתחום הפרטיות.

"השוואה של פייסבוק לבית שימוש אינה הוגנת לבתי השימוש"

ביולי פייסבוק שוב נחשדה בפגיעה בפרטיות – הפעם בשל שיתוף הפעולה שלה עם קרימזון הקסאגון, חברת ניתוח ועיבוד הנתונים. גם השנה המשיכו הפרסומים על מעורבותה בהפצת פייק ניוז מרוסיה בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016.

מגיש הטלווויזיה הידוע ג'ון אוליבר, לקח פרסומת שפרסמה החברה, שבה היא מתנצלת על פרשת קיימברידג' אנליטיקה, והפך אותה לפרסומת שיוצאת נגד פייסבוק עצמה.

 

ג'ון אוליבר .Vs פייסבוק. צילום: BigStock

ג'ון אוליבר .Vs פייסבוק. צילום: BigStock

בספטמבר אמר אוליבר כי "השוואה של פייסבוק לבית שימוש אינה הוגנת לבתי השימוש", וטען ש-"היא המקום הגרוע ביותר לאחל בו יום הולדת שמח, חוץ מלוויה". הוא הציג מודעה סאטירית לפייסבוק, שבה נכתב כי "בין 80% ל-100% ממה שמפורסם באתר שלנו הוא בולשיט. לחלוטין בולשיט".

התפוח לא נופל רחוק

יממה לפני תום 2017 אפל הוציאה מכתב התנצלות רשמי בפני משתמשי מכשירי ה-iPhone שלה, לאחר ביקורת על האטת המכשירים אשר להם סוללות ישנות יותר. החברה גם הורידה את המחיר שהיא גובה תמורת החלפת סוללות במכשירים ישנים יותר ואמרה כי "אנחנו יודעים שכמה מכם מרגישים שאפל אכזבה אתכם ואנחנו מצטערים".

אפל התמודדה עם תביעות משפטיות של צרכנים מאז שהודתה כי האטה את הביצועים בכדי להתאימם לסוללות, מה שאפשר לשגשוג של כר תיאוריות קונספירציה נרחב, שביסודן הטענה כי החברה מאטה את הטלפונים החכמים הישנים על מנת לדחוף לקוחות לרכוש מודלים חדשים יותר.

במאי חטפה אפל מכה קלה בכנף, כשהוגשה נגשה תביעה לפי היא האשמה בתאונה שבה התרסק מטוס מצרי. קרובים של קורבנות האסון, שהגישו תביעה נגד החברה, טענו כי לפני כשנתיים התרסק מטוס איירבוס, בטיסה מספר 804 של איג'יפט אייר שהייתה בדרכה מפריז לקהיר, ונהרגו 56 אנשים נוסעים. לפי התובעים, השריפה שהביאה להתרסקות בים התיכון החלה לאחר שטייס המשנה בחר להטעין את מכשיר ה-iPhone 6S או ה-iPad mini שלו – והמכשיר התחמם יתר על המידה.

בנובמבר אפל צמצמה את ייצור ה-iPhone XR, כי הוא לא עמד בציפיות ומכירותיו היו נמוכות ממה שהחברה קיוותה. אפל הודיעה לספקיות העיקריות שלה, פוקסקון ופגאטרון, לעצור פתיחת קווי ייצור נוספים לדגם.

כבר לא טריליון

במחצית השנה המניה של אפל הייתה בשמיים. בתחילת אוגוסט המניה נסחרה במחיר של 207 דולר, ובכך הפכה לחברה הראשונה בהיסטוריה שטיפסה לשווי של טריליון דולרין. המניה המשיכה וטיפסה לשיאים חדשים, ונסחרה במחיר הגבוה מ-231 דולרים. על רקע דיווחים על ירידה במכירות מכשירי האייפון XR והחלטתה של החברה להפסיק לדווח על מכירות האייפונים, המניה צנחה בחדות. בנובמבר חוותה מניית החברה ירידה של יותר מ-25% בתוך שבועות מעטים – ומעמדה כחברה השווה טריליון דולרים – הפך להיות זיכרון רחוק והיא איבדה את התואר שלה כחברה בעלת השווי הגבוה בעולם. זאת, על אף שהרווחים של אפל גבוהים בהרבה משל שאר החברות ומכפיל הרווח שלה נמוך במיוחד.

החודש  אפל הסירה מ-App Store אפליקציה שמקדמת טיפולי "המרה" להומואים ומתארת את הנטייה המינית שלהם כ-"התמכרות", "מחלה" ו-"חטא". העצומה הועלתה לאתר Change על ידי עמותה בשם Truth Wins Out, שפועלת להפסקת דעות קדומות נגד להט"בים, ואפל, שהמנכ"ל שלה, טים קוק, הוא הומו גלוי, נענתה לקריאה והסירה את היישום.

יממה קודם לכן משתמשים שקיבלו מחשבי iPad Pro מדגמי 2018 דיווחו כי הם מגיעים עם כיפוף בשלדת האלומיניום של המכשיר. הם התרעמו על כך, אלא שבהודעה שהוציאה אפל לפני ימים אחדים כתב בכיר בחברה שאכן קיים כיפוף שכזה, אולם הוא קל, לא מחמיר עם השימוש במכשיר ולא משפיע לרעה על ביצועיו. ככלל, הוא ציין שהחברה לא מחשיבה זאת כפגם.

טלפונים חדשים של אפל. צילום: BigStock

טלפונים חדשים של אפל. צילום: BigStock

זכויות עובדים? נו…

באוקטובר פורסם כי Quanta Computers, חברה טייוואנית המייצרת לאפל את השעונים, העסיקה בסין נערים בתנאים לא חוקיים ומנצלים, כך לפי ארגון זכויות אדם היושב בהונג-קונג.

התלמידים סיפרו כי נשלחו למפעל על ידי המורים שלהם, עבור "התמחות", אבל בפועל, הם ביצעו את אותן העבודות כמו פועלים אחרים שעבדו בקו הייצור ולעיתים קרובות הם נאצלו לעבוד שעות נוספות ובמשמרות לילה. על פי החוק בסין, שתי פעילויות אלו אינן חוקיות במדינה.

זו אינה הפעם הראשונה שזה קרה. בינואר דווח כי עובדי אחת מיצרניות ה-iPhone של אפל בסין נאלצו לעבוד בתנאי בלתי בטיחותיים ומסכני חיים, כך על פי ארגוני זכויות עובדים. על פי הממצאים, הפועלים עומדים במשך 10 שעות על רגליהם, בסדנאות הפועלות בתנאי חום גבוהים, כשהם עוסקים בחיתוך ופיצוץ של רכיבים של מכשירי הטלפון, תוך שהם מטפלים בכימיקלים מזיקים ומסוכנים. בתחקיר עלו "בעיות קשות" בתחומי בריאות, בטיחות תעסוקתית, זיהומים ועבודה בלוחות זמנים בעייתיים. עוד עלה כי כאשר פועלים רוצים לעזוב את מקום העבודה, הם נתקלים בהלנות שכר סדרתיות – כחלק מהלחץ המופעל עליהם על מנת שלא יעזבו.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים