ההאקרים הסינים פרצו – וחשפו את החששות הכבדים של אירופה

הצליחו לעלות על תכתובות דיפלומטיות של מדינות האיחוד ולגלות את החששות הגדולים שלהם ● בין השאר חשפו את עמדותיהן כלפי דונאלד טראמפ, , ולדימיר פוטין, התעצמות סין - וכן את החשש כי איראן עלולה לחדש את תוכנית הגרעין שלה

סין. אילוסטרציה: BigStock

האקרים קוראים זה שלוש שנים את התקשורות הדיפלומטיות הרגישות של האיחוד האירופי, כך חשף אתמול (ג') הניו יורק טיימס.

על פי הדיווח, ההאקרים – ככל הנראה מצבא סין – הצליחו לעלות על תכתובות דיפלומטיות של מדינות האיחוד, ולגלות את החששות הגדולים שלהם: מפני משטרו של דונאלד טראמפ, נשיא ארצות הברית, מפני ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, מפני התעצמות סין ויכולותיה הכלכליות והמודיעיניות – וכן החשש לפיו איראן עלולה לחדש את תוכנית הגרעין שלה.

חברת אבטחת המידע Areas היא שגילתה את הפריצה. "אנשים מדברים על האקרים מתוחכמים, אבל לא היה בזה (בפריצה האמורה) שום דבר מתוחכם אחרי יותר מעשור של ניסיון להתמודד עם פעילות הסייבר הסינית וניתוח טכנולוגי נרחב של פעילות זו, אין ספק שקמפיין הריגול הזה קשור לממשלה הסינית", אמר אורן פלקוביץ, מנכ"ל החברה, לניו יורק טיימס,

.ההאקרים, כך עולה מחקירת חברת אבטחת המידע, עשו זאת באמצעות פישינג: הם שלחו לדיפלומטים שבאיחוד האירופי הודעות דוא"ל הנחזות להיות כאלה שהגיעו מדיפלומטים בקפריסין. הודעות הדוא"ל הכילו קישורים שגרמו להדבקת המחשבים של הנמענים בנוזקות. כך, הם הצליחו לקבל את סיסמאות הדיפלומטים למערכת התקשורת הדיפלומטית הפנימית של האיחוד האירופי, Coreu, המאפשרת להם לקרוא ידיעות משותפות של 28 המדינות החברות באיחוד. מומחי אבטחה ציינו כי אף שהמדובר בפריצה משמעותית, הרי שהיקפה קטן יותר מזו של וויקיליקס, שפירסם יותר מ-250,000 טקסטים דיפלומטיים אמריקאיים בארצות הברית ב-2010.

הדליפה ב-2010 כללה מידע מסווג ביותר, בעוד זו שנתגלתה כעת הכילה גניבת תכתובות דיפלומטיות בסיווג "מסווג" או "מוגבל" (פחות מ"סודי" ו"סודי ביותר", י.ה.). למרות זאת, ציינו באיחוד, דליפה שכזו עלולה לגרום לנזקים למדינות האיחוד.

התכתובות הדיפלומטיות, שרק חלקן נחשף בעיתון, מתמקדות בסין, הודו, איראן, ישראל, צפון קוריאה, רוסיה, אוקראינה וארה"ב.

באחת התכתובות שהודלפה ופורסמה, הדיפלומטים דנו בזהות האנשים מצפון קוריאה ומאירן שבכוונת האיחוד האירופי לצרף לרשימות שחורות – על תפוצת נשק גרעיני, או על זכויות אדם. ידיעה מראש על הכנסת הגופים או האנשים לרשימות שחורות שכאלו, או הקפאת נכסים – עלולה לגרום לכך שהם יעבירו כספים או נכסים מאירופה אל מחוץ ליבשת. זאת, בטרם גורמי האכיפה של האיחוד יספיקו לפעול.

תכתובת דיפלומטית אחרת שנחשפה, מה-16 ביולי 2018, מספקת תובנה על מה שקרה מאחורי הקלעים של הפסגה בין האיחוד האירופי לסין. דיפלומט האיחוד האירופי, שכתב את התזכיר, ציין כי שי ג'יפינג, נשיא סין, אמר לדונאד טאסק, נשיא המועצה האירופית, ולז'אן קלוד ז'ונקר, נשיא האיחוד האירופי – כי הוא מוכן להיאבק במלחמת הסחר עם ארצות הברית, אם יהיה צורך בכך. "כניעה למלחמת הסחר מצד ארצות הברית תעצים את הבריון (דונאלד טראמפ, י.ה.), העם הסיני לא היה מוכן לקבל זאת, גם אם מלחמת הסחר היתה פוגעת בכולם, סין כבר לא מדינה מפגרת", אמר שי. הוא השווה את איומיו של טראמפ על סין ל"קרב אגרוף בסגנון חופשי".

תכתובת נוספת של אנשי האיחוד האירופי, מיולי 2018, הביעה אף היא דאגה לגבי "המעורבות הגוברת של סין באפריקה. ההשקעות של סין בתשתיות ביבשת, הנוכחות של צבא סין וחברות אבטחה סיניות – כל אלו משפיעות לרעה על מאמצי האיחוד האירופי לקדם דמוקרטיה, זכויות אדם וממשל תקין באפריקה, תוך מלחמה באליטות המסרבות לרפורמות. נוכחותה של אירופה באפריקה אינה מוערכת – על אף היותה התורמת העיקרית לסיוע באפריקה".

תכתובות דיפלומטיות אחרות נגעו לשיחות עם מנהיגי ערב הסעודית, ישראל ומדינות אחרות – והן הופצו בין החברות באיחוד. באחת התכתובות נדונה פגישת הפסגה בהלסינקי בין טראמפ לפוטין, והיא תוארה כ"הצלחה (לפחות עבור פוטין)".

עוד דווח כי ההאקרים פרצו גם לרשתות של האו"ם, ולמשרדי חוץ ואוצר של מדינות שונות בעולם.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. נסים נגרין

    החששות ברורים וידועים לכולם. אבל סין כבר מבצעת השתלטות חכמה על אפריקה, כבר לא מעט שנים. הם לא נותנים כספים לשליטים מושחתים אלא מפתחים תשתיות במדינות נחשלות ובכך מרוויחים פעמיים: 1. מקבלים תשלומים באוצרות טבע. 2. זוכים לאהדת העם . בדרך זו הם גם מבטיחים את המשך שלטונו של השליט שהופך פרו סיני.

אירועים קרובים