העצמה נשית: שלוש קצינות בחטיבת הגנת הסייבר קודמו לדרגת סא"ל

שלוש הסא"ליות החדשות התראיינו בלעדית לאנשים ומחשבים ● סא''ל מ': "אחוז הנשים בתחום המחשוב עוד לא הגיע למלוא הפוטנציאל; אם נמשיך להשקיע בעידוד נשים לתחום וביצירת סביבה מקדמת נשים - כולם ירוויחו"

מימין: סא''ל מ', סא''ל ק' וסא''ל י'. צילום: דובר צה"ל

בפעם הראשונה, שלוש נשים ממצו"ב (ר"ת מרכז צופן וביטחון לאומי), יחידת ההצפנה של חטיבת ההגנה בסייבר שבאגף התקשוב בצה"ל, הועלו לדרגת סא"ל – כך נודע לאנשים ומחשבים.

מצו"ב מהווה את הגרעין לפעילות החטיבה להגנת הסייבר באגף התקשוב. היא גוף מבצעי-טכנולוגי, המהווה את הסמכות המקצועית העליונה ומוקד הידע הלאומי בתחומי הצופן, ההגנה והסיכול במרחב הסייבר. ביחידה מפותחים הצפנים ומרכיבי ההגנה השונים לכלל הגופים הלאומיים, הביטחוניים והצה"ליים בישראל. קידום שלוש הקצינות הוא חלק ממגמה גוברת באגף התקשוב וההגנה בסייבר, של עידוד נשים לגיוס ולשירות טכנולוגי. זאת, כחלק משינוי פני שדה הקרב המודרני, ההופך את הממד הקיברנטי לממד לחימה נוסף.

סא"ל י', בת 33, נשואה ואם לשלושה, התחילה את דרכה במקצועות הטכנולוגיה עוד לפני שעלתה על מדים. בטרם גיוסה היא סיימה תואר ראשון, ואז התגייסה למצו"ב. "התחלתי עם תואר ראשון במתמטיקה שימושית", אמרה, "כי הבנתי שזה הבסיס להכל. לאחר מכן, גיליתי על עצמי שאני יותר מתעניינת בפרקטיקה – לראות איך דברים קורים ומתממשים, כיצד חושבים על רעיון, משרטטים ומפתחים אותו למוצר שעובד בפועל".

בתפקידה הנוכחי, ראשת ענף במצו"ב, "אני מרגישה שאני תורמת יותר מאי פעם. ההבנה שניתן לעצב את המרחב איך שאנחנו מחליטים ושאפשר – משרטוט – לייצר מערכות, רשתות ופרויקטים היא מטורפת. זה נותן לי את הדרייב לקום בבוקר ולהבין שאני תורמת להחלטות משמעותיות: אנחנו מעצבים את הרשתות והדיגיטל בצה"ל לדורות הבאים", אמרה.

"הטכנולוגיה נוגעת בהכל"

סא"ל מ', בת 38, נשואה ואם לשניים, התחילה את דרכה במסלול העתודה של הנדסת מחשבים. מ' שירתה במגוון תפקידים טכנולוגיים, ביניהם בתפקידי לוחמה אלקטרונית וכראשת מדורים במצו"ב. "היה לי מסלול שירות מרתק", ציינה. עוד היא אמרה כי "העולם של ימינו הוא טכנולוגי. הטכנולוגיה נוגעת בהכל – מהשימוש היום יומי בטלפון חכם עם אפליקציות מדהימות, דרך יכולות סימולציה תלת ממדית מטורפת ברפואה ועד להטסת חלליות. ההתקדמות המדהימה בכוח העיבוד הממוחשב אפשרה את היכולת לממש יכולות מופלאות בתוכנה ולשנות את עולמנו מקצה לקצה".

"לכן", אמרה סא"ל מ', "ברור מדוע יש ביקוש מטורף לאנשים המבינים בתוכנה ובמחשוב. כשאני מסתכלת על הפילוג המגדרי של העוסקים בתחום, ברור לי שאחוז הנשים בתחום עוד לא הגיע למלוא הפוטנציאל. אם נמשיך להשקיע בעידוד נשים לתחום וביצירת סביבה מקדמת נשים – כולם ירוויחו".

"מספרי הנשים במצו"ב הולכים וגדלים"

סא"ל ק', בת 33, נשואה ואם לשניים, אהבה מגיל קטן את תחום המחשבים. במהלך לימודיה בתיכון היא הייתה בכיתת מחוננים, שבמסלולה למדו התלמידים באוניברסיטת בר אילן תואר ראשון במתמטיקה שימושית. לאחר שסיימה את התואר, ב-2005, היא התגייסה לצה"ל והגיעה למצו"ב. בצבא שירתה ק' בתפקידים שונים ומגוונים, והתנסתה הן בעולמות הפיתוח והן בעולמות הסייבר (הצוות האדום). לאחר קורס קצינים היא שירתה כראשת צוות וכראשת מדור. "הייתי מעורבות בהמון תפקידים", אמרה סא"ל ק', "ביניהם בתחומי האיתור והמיון ליחידת מצו"ב, ובהכשרות החיילים החדשים המגיעים ליחידה. עסקתי בכך המון שנים, זה היה תפקיד מאוד מעניין ואהבתי לראות את החיילים הצעירים, עם המוטיבציה והרעיונות החדשים שהם הביאו עימם. במצו"ב, אני אוהבת שרואים את כל העולם בהיבט הביטחוני. דרך תחום ההגנה בסייבר מגלים המון מערכות ונחשפים לדברים שבדרך כלל לא נחשפים אליהם. זה מרתק".

"כשהגעתי למצו"ב לפני 13 שנים נחשפתי לענף שכולו בנים. שנה לאחר מכן, י' הצטרפה ומאז המספרים של הנשים הולכים וגדלים – חיילות לצד קצינות, רמ"דיות ועכשיו גם רע"ניות, במקומות הליבה מהבחינות הטכנולוגית, המחקרית והמבצעית. אני בטוחה שמפה זה רק יתעצם, לא מעט בזכות תכניות כגון מגשימים, Cybergirlz ועוד", הוסיפה.

"בהגנה אין ניצחונות מהירים"

לדברי סא"ל ק', "בהגנה אין ניצחונות מהירים. זו עבודה מאתגרת שדורשת המון אחריות, מקצועיות, יצירתיות, התמדה והסתכלות רחבה. כיום, כדי לספק מענה הגנה למערכת, צריך להגן על רשתות שונות, מערכות ורכיבים מגוונים – ובממשקים רחבים. ההגנה צריכה לאפשר תהליכים מבצעיים – וגם להבטיח את החוסן שלהם. לכן, ההגנה בימינו היא לא רק פתרון טכנולוגי, אלא גם מחייבת תהליכי שגרה, פעילויות מבצעיות ובחינה עצמית שוטפת, כדי להשתפר ולהיות תמיד צעד אחד לפני התוקף".

היא סיכמה באמרה כי "חטיבת ההגנה בסייבר, ומצו"ב בתוכה, הן מקום ייחודי בצה"ל בעיניי, כי כחלק מהמשימה, אנחנו עובדים על הגנת מערכות של קהילת הביטחון, התעשיות וכל הזרועות – מתוך פריזמת ההגנה. זה תחום שלא נרגע – טכנולוגיות חדשות מביאות למתקפות חדשות ומחייבות הגנה אחרת."

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים