"עתיד המחשוב – נטול שרתים"

"היום הטוב ביותר בחיי בעבודה היה זה שהעפנו את בסיסי הנתונים הגדולים שלנו - של אורקל", אמר ד''ר ורנר ווגלס, מנהל הטכנולוגיות הראשי של אמזון, בכנס AWS

ד''ר וורנר ווגלס, מנהל טכנולוגיות ראשי וסגן נשיא של אמזון. צילום: תומר פולטין

"הענן הוא לא רק ההווה אלא הוא העתיד. עתיד המחשוב הארגוני הוא נטול שרתים, Serverless, כך אמר ד"ר ורנר ווגלס, מנהל הטכנולוגיות הראשי של אמזון.

ד"ר ווגלס דיבר בפתח יומו השלישי (ה') של הכנס השנתי של אמזון ווב סרוויסז, AWS re:Invent, שערכה החברה בשבוע שעבר בלאס וגאס. הכנס, המתקיים זו הפעם השביעית, נערך בהשתתפות 50 אלף לקוחות ושותפים עסקיים של ענקית הענן.

"אני זוכר היטב את ה-1 בנובמבר 2018. זה היה היום הטוב ביותר, המאושר בחיי המקצועיים. זה היום בו העפנו את אחד מבסיסי הנתונים הגדולים שלנו – של אורקל והעברנו את הנתונים ל-Redshift", אמר ד"ר ווגלס.

לדבריו, "העברנו 600 מיליארד רשומות מבסיסי הנתונים של אורקל לאלה של אורורה – בלא לאבד יכולות".

בסיסי הנתונים הרלציונים, אמר ברומזו לאלה של אורקל, "הם טכנולוגיה של שנות ה-90' ושם גם מקומם. ההווה והעתיד הוא בבסיסי נתונים שנבנו להיות בענן, Cloud native databases. בסיסי נתונים אלה הם הפלטפורמה לחדשנות".

ד"ר ווגלס הוסיף כי "כשהתחלנו את המשלוחים שלנו, בדצמבר 2004 היו לנו שלושה דטה סנטרים לשלושה נושאים שונים: לקוחות, חבילות והוראות משלוח. היו לנו חיבורים ביניהם אבל העברת הנתונים הייתה מאד איטית וארכה שעות. לא הייתה לנו בקרה על הביצועים, לא יכולנו למנוע נפילות של מערכות".

"אחת ההחלטות הראשונות שקיבלנו הייתה להשתמש בבסיסי הנתונים באופן שונה מהמקובל, על מנת לקבל יכולות לבקרה כוללת על ביצועים ואמינות ולצמצם את רדיוס ה'פיצוץ', כלומר למזער את הנזק הנגרם ללקוחות בשל נפילות של מערכות. אז בנינו ארכיטקטורות מבוססות תאים רבים וקטנים יחסית, כדי שכאשר נוצרת בעיה – היא לא תתפשט. זו הייתה דרכנו להתמודד עם הבלוקים המונוליתיים שבבסיסי הנתונים הרלציונים. בסיסי הנתונים הרלציונים לא נועדו לענן", אמר.

"בסיסי הנתונים הקיימים כיום", קבע ד"ר ווגלס, תוך שהוא מכוון לאלה של אורקל, מיקרוסופט ויבמ, "הם לא יעילים. יש להם נתונים, יש מטה-דטה, יש לוגים, יש הרבה כתיבה וקריאה של נתונים. בסיסי הנתונים הללו הם בלתי יעילים באופן עצום. אולי הגיעה העת לחסל את בסיסי הנתונים הרלציונים?".

"בנינו את המערכות שלנו בתפיסה 'מרובת דיירים', multitenancy וככה ניתן לנצל בצורה טובה יותר את כוח המחשוב, ולצמצם את הנזק במקרה של נפילה. בדרך זו הענן מהווה פלטפורמה לחדשנות, כי יש שליטה על הביצועי ועל הנפילות", הסביר.

שכפול משולש לנתונים

ד"ר ווגלס הוסיף כי "בסיס הנתונים שלנו, אורורה, Aurora , הוא השירות הצומח בקצב הכי מהיר בין השירותים שלנו. הוא בעל יכולת לבנות מערכות בארכיטקטורה מבוזרת, וכך לצמצם את היקף הנפילות. הוא עושה לנתונים שכפול משולש, ובכך יוצר מצב בו המידע לעולם אינו אובד. בשל החלוקה למקטעים קטנים של חבילות נתונים, מתקבלת יכולת ריפוי מהירה מאד וניתן לשחזר את הנתונים בתוך עשר שניות מהאירוע. אורורה יכול לשרוד גם את הנפילה הכי חמורה".

"הענן הוא מקור לחדשנות על הענן מקבלים השהייה מועטה, אמינות, מהירות ופחות שגיאות. היכולת לגידול וקיטון היא קריטית, והיא מתקבלת רק בבסיסי הנתונים שבענן. כעת יש לנו סביבה תפעולית טובה יותר", ציין.

ד"ר ווגלס סיכם באומרו כי "הלקוחות הארגוניים הולכים לעולם נטול-שרתים. המגמה הזו מתרחבת הוא מספק כמה תועלות: מערכות אמינות עם נתונים אמינים ומדויקים, יכולת גידול-קיטון לפי הצורך, רמת אבטחת מידע גבוהה יותר, מצוינות תפעולית, ויחס משופר של עלות-תועלת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים