אמזון אישרה: המטה החדש שלה יוקם בניו-יורק ובארלינגטון, וירג'יניה

בכוונתה לפצל את המטה השני שהיא מקימה בנוסף לזה המרכזי שבסיאטל ● היתרונות: 25,000 מקומות עבודה חדשים בכל לוקיישן, הכנסות יפות נוספות והטבות מס לענקית ● החסרונות: ככל הנראה פוטנציאל לפגיעה בתושבים מוחלשים

אמזון. צילום: BigStock

האימפריה הענקית של הקמעונאית אונליין האמריקנית אמזון שולחת זרועות נוספות ברחבי ארצות הברית. החברה הודיעה אתמול (ג') כי תפתח שני בסיסי פעולה נוספים מחוץ למשרדיה בסיאטל: האחד בארלינגטון, וירג'יניה והשני בשכונת לונג איילנד סיטי שבניו-יורק.

המשרדים החדשים מהווים יחד מעין מטה המכונה HQ2 ושמפוצל למעשה לשניים. בכל אחד מסניפי המטה יועסקו כ-25,000 עובדים.

בנוסף, הודיעה הקמעונאית הענקית כי תפתח רכזת מבצעים בנשוויל, ושיחידה זו עתידה ליצור 5,000 מקומות עבודה.

ההחלטה שעליה הודיעה החברה סיימה תחרות אינטנסיבית בין הערים בצפון אמריקה על הנוכחות של אמזון בהן, כולל על 50,000 מקומות העבודה החדשים שהימצאות זו של אמזון בסביבה מביאה איתה. כמה מקומות ניסו להתבלט באמצעות מני גימיקים, אבל אמזון הבהירה כי מה שבאמת מעניין אותה זה תמריצים, כמו הקלות מס ומענקים. החברה קיבלה 238 הצעות לפני צמצום הרשימה ל-20 בינואר האחרון.

אמזון, שהתחילה את דרכה כחנות ספרים מקוונת לפני שני עשורים, גדלה והגיעה להכנסה של 180 מיליארד דולר בשנה שעברה. מצבת כוח העבודה שלה התנפחה לכדי יותר מ-610,000 עובדים ברחבי העולם, מה שהופך אותה למעסיק השני בגודלו בארצות הברית הנסחר בבורסה, אחרי וולמארט, כך על פי נתוני FactSet. צמיחה זו גם הפכה גם את מייסד ומנכ"ל החברה, ג'ף בזוס, לאיש העשיר בעולם, כשאחזקותיו באמזון הן בשווי של יותר מ-135 מיליארד דולר.

תגובות מעורבות במקומות הנבחרים

לנוכחות הפיזית של אמזון במחוזות הנבחרים יש משמעות שהיא מעבר לכבוד. כאמור, ראשית מדובר בתוספת מאסיבית של מקומות עבודה, אבל שנית משמעות הדבר, למרות מגוון תמריצים, היא גם הכנסה יפה למדינה. אמזון מצידה אמרה כבר כי בכוונתה להשקיע כ-2.5 מיליארדי דולרים בכל אחד מהאתרים החדשים.

בווירג'יניה המדינה הבטיחה לאמזון מגוון תמריצים, כולל השקעות בתשתית והקלות משמעותיות במיסוי. מושל וירג'יניה, ראלף נורת'ם, הביע שמחה והערכה על בחירת ארלינגטון כאחד משני אתרי המטה החדש של אמזון. נורת'ם טוען כי הצעת המדינה לאמזון להקים את המטה אצלה היא בעצם "מודל חדש של פיתוח כלכלי למאה ה-21".

בכירים בניו יורק ברכו גם על ההחלטה של אמזון לבנות מטה חדש בפינה המתפתחת במהירות של העיר.

אנדרו קומו, מושל מדינת ניו יורק – שאמר כי הוא מוכן לשנות את שמו ל'אמזון קומו' בכדי לשכנע את אמזון בשלב מסוים של המירוץ לבחירת אתר המטה החדש – טען בתגובה לבשורה כי המדינה צריכה להיות גאה על כך שניו יורק נבחרה על ידי "אחת השקעות הגדולות והתחרותיות ביותר לפיתוח כלכלי בהיסטוריה של ארצות הברית".

המדינה הציעה לאמזון יותר מ-1.5 מיליארד דולר תמריצים אם תייצר, כפי שהיא אכן עתידה לעשות, 25,000 מקומות עבודה בלונג איילנד סיטי.

מייקל בלומברג, ראש עיריית ניו יורק לשעבר, אמר כי הגעתה של אמזון היא תוצר של מאמץ ארוך טווח של ניו יורק למשוך אליה את מה שהגדיר כטאלנט הטכנולוגי המוביל של האומה. בלומברג נחשב כמי שדחף את הפיתוח האגרסיבי בלונג איילנד סיטי בזמן כהונתו.

השכונה שבה עומדת אמזון לתפוס נוכחות היא כיום אזור עתיר באתרי בנייה שפועלים במרץ, לצד מגדלי מגורים ועסקים חדשים ויוקרתיים, שלפי הדיווחים עיצבו מחדש את קו הרקיע של האזור כולו.

אבל לא כולם בניו יורק ובווירג'יניה שמחים על הבחירה. יש המתייחסים בזעם להקלות המס בהיקפים של מיליארדים שאמזון עתידה להשיג, בעוד שאחרים מודאגים לגבי מחירי הנדל"ן בסביבת משרדי אמזון ואפילו מהצפיפות שעתידה להיווצר בכבישים ובבית הספר באזורים, שבהם הנושא נחשב כבר כבעיה.

בווירג'יניה הזהיר נציג המדינה, לי קרטר, כי אלפים יסבלו מהאילוץ לנטוש את בתיהם לכשהעובדים הטכניים המקצועיים של אמזון יעברו להתגורר בעיר.

הסנטור של מדינת ניו יורק, מיכאל ג'יאנריס, ויו"ר מועצת העיר ניו יורק, ג'ימי ואן ברמר – שניהם דמוקרטים – תהו בהצהרה משותפת מדוע משאבים ציבוריים נדירים מוצעים לאחד מהתאגידים הרווחיים בעולם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים