ארה"ב: האם טראמפ "העניש" את AT&T ואמזון באמצעות "כלים שלטוניים"?

את השאלה הזו מתכוונים גורמים דמוקרטים במדינה לחקור לעומק, כולל את התהיות הספציפיות האם חיבל הממשל הנוכחי בעסקת טיים וורנר וענקית הטלקומוניקציה, והאם הוא גרם לשירות הדואר במדינה להעלות תעריפי משלוחים במכוון כדי לפגוע בענקית הקמעונאות

מה שבטוח, היה אינטנסיבי - ומעניין. נשיא ארצות הברית, עוד מעט לשעבר - דונלד טראמפ. צילום: BigStock

בכיר מהמפלגה הדמוקרטית בארצות הברית חשף בימים אלו כי כעת, אחרי שמפלגתו השתלטה והשיגה רוב בבית הנבחרים, חבריה מתכננים לחקור את התערבות ממשל טראמפ בעסקאות של AT&T ואמזון.

הנושאים שיבחנו כוללים, לפי הדיווחים, את ניסיונו של הנשיא האמריקני דולנד טראמפ לחסום את AT&T מרכישת טיים וורנר, ואת התהייה האם בבית הלבן ניסו "להעניש" את אמזון על ידי גרימה לשירותי הדואר של ארצות הברית, ה-USPS, להעלות את מחירי המשלוחים בעבור ענקית המסחר האלקטרוני.

טראמפ הזהיר את הדמוקרטים מפני חקירתו, ואמר כי "אם זה יקרה, אז אנחנו עומדים לעשות את אותו הדבר, והממשלה תעצור, ואנחנו הולכים להאשים אותם בכך".

האם טראמפ השתמש בסמכויות הממשלה הפדרלית על מנת להעניש את החברות?

ע"פ דיווח של רויטרס, אדם שיף, חבר הקונגרס ומי שעתיד להתמנות ליו"ר ועדת המודיעין של הבית, אמר בראיון ל-HBO כי הדמוקרטים יבדקו האם טראמפ השתמש בסמכויות של הממשלה הפדרלית על מנת להעניש את החברות. "זה בכנות בהחלט באחריותנו לברר".

שיף הוסיף כי טראמפ נפגש בחשאי עם מנהל הדואר הכללי במאמץ להשפיע ולהלחיץ את הדואר כך שיעלה את המחירים בעבור שירותיו לאמזון. "זה נראה מאמץ של הנשיא להשתמש בכוחם של כלים שלטוניים כדי להעניש את ג'ף בזוס ואת ה-וושינגטון פוסט", ציין שיף.

יצוין כי ג'ף בזוס, מנכ"ל ובעלי אמזון, הוא גם הבעלים של ה-וושינגטון פוסט, ומאידך, האחזקות של טיים וורנר כוללות את ה-CNN. שני גופי החדשות הם אויבים מרים של טראמפ, לפחות לתפישתו, והוא נוהג להתקיף אותם ולכנות את התכנים שלהם "פייק ניוז", ואף אסר על אחד הכתבים של CNN מהשתתפות בתדריכי העיתונאים של הבית הלבן.

טראמפ, אמזון והדואר באפריל האחרון הביע הנשיא דרך חשבון הטוויטר שלו ביקורת לגבי ההתנהלות של אמזון מול שירותי הדואר של ארצות הברית, וגם דרש מהחברה, כמו תמיד, לשלם יותר מסים.

"שירותי הדואר של ארה"ב יפסידו 1.50 דולר בממוצע לכל חבילה שהם מספקים בעבור אמזון. זה מסתכם במיליארדי דולרים", צייץ הנשיא והמשיך, "אם הדואר היה מגדיל את תעריף משלוח החבילה, עלויות המשלוח של אמזון היו עולות ב-2.6 מיליארד דולר".

"תרמית הדואר הזו חייבת להיפסק. אמזון מוכרחה לשלם עלויות אמיתיות (ומסים) עכשיו!", כתב טראמפ בציוציו, שכללו גם השתלחות לעבר הוושינגטון פוסט של בזוס. בלי כל הוכחות לדבריו כינה טראמפ את העיתון "לוביסט" וטען שעליו "להירשם" ככזה. העיתון מצידו, בדיווחו על ציוצי טראמפ האחרונים, אמר שמדובר בשקר.

ה-USPS אכן מפסיד כסף – הוא דיווח על הפסדים של 2.7 מיליארד דולר בשנת 2017 – אבל הפסדים אלו, כך לטענת הניו יורק טיימס, נובעים בין השאר מירידה בהיקפי השימוש בדואר לצורכי שיווק ומשלוח מכתבים, ומהפרשות כספים לקרן גמלאות ובריאות, אשר עולים לשירות כ-5 מיליארד דולר בשנה.

המיזוג שאושר אך טרם יצא אל הפועל

ביוני האחרון, כמעט שנתיים לאחר שהודיעה על כוונתה להתמזג עם טיים וורנר, קיבלה AT&T סופסוף אישור מבית המשפט הפדרלי האמריקני לעסקת הענק, בשווי 85.4 מיליארד דולר, שעתידה לאחד את שני הקונגלומרטים.

קודם לכך, בפברואר, הודיעה AT&T כי ייתכן שהנשיא עצמו הוא שניסה לחבל בהוצאת העסקה אל הפועל. לפי החשדות שהעלתה ענקית התקשורת, טראמפ – שכאמור היה ביקורתי במיוחד כלפי חברת הבת של טיים וורנר, CNN – הוא שלחץ על בכירים להערים קשיים ולחסום את מימוש העסקה. ולמען האמת אין ממש צורך בחשדנות. טראמפ אמר כבר בקמפיין הבחירות שלו כי אם יבחר, יבקש לחסום את המיזוג.

ההחלטה מיוני נחשבה כתבוסה בעבור טראמפ, אבל היא בהחלט לא הייתה סוף פסוק בפרשה – בשלב הבא, וכעבור כחודש בלבד, הודיעה מחלקת ההגבלים העסקיים של משרד המשפטים האמריקני כי תערער על האישור לבית המשפט הפדרלי בוושינגטון, ומאבק ההגבלים העסקיים מטעם ממשל טראמפ כנגד AT&T החל סבב חדש.

לעת עתה AT&T ואמזון, כמו גם הבית הלבן, סירבו להגיב רשמית לידיעה על תכנית הדמוקרטים לחקור את הדברים. על פי הדיווח של אקסיוס, לדמוקרטים יש לפחות 85 מסלולי חקירה שהם יכולים לנקוט בנוגע לנשיא ולעסקיו, ואלו נושאים הנעים בין החזרי המס של טראמפ לבין בעיות האבטחה והמעורבות הרוסית בבחירות 2016 שהביאו אותו לכס הנשיאות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים