כך מנגישים את הידע ההיסטורי והתרבותי לכל העולם

פרויקט גלאם של קרן ויקימדיה משתף פעולה עם מוסדות ציבוריים מרכזיים ברחבי העולם, על מנת להשיג את המטרה הזו ● בכנס שהתקיים הבוקר (א') בתל אביב הסבירה מנכ"לית הקרן, קתרין מאהר, כיצד הדבר נעשה

קתרין מאהר, מנכ"לית קרן ויקימדיה. צילום: סיוון שחור

"המטרה שלנו היא להנגיש את הידע ההיסטורי והתרבותי הרב לכל העולם", כך אמרה קתרין מאהר, מנכ"לית קרן ויקימדיה, בכנס שלה, שנערך הבוקר (א') בתל אביב. הקרן עושה מאמצים רבים על מנת להביא להגשמת המטרה הזו, והם נושאים תוצאות. אחת מהן היא פרויקט גלאם (ר"ת באנגלית של גלריות, ספריות, ארכיונים ומוזיאונים), שבו עסק האירוע, שהופק על ידי אנשים ומחשבים.

גלאם הוא פרויקט בן שמונה שנים, שמטרתו היא הנגשת הידע הקיים במוסדות ציבוריים שונים ברחבי העולם לציבור רחב ככל הניתן, דרך הפרויקטים השונים של קרן ויקימדיה, ובראשם האנציקלופדיה החופשית, ויקיפדיה. מוסדות רבים כבר משתפים פעולה עם הפרויקט, בהם ספריית הקונגרס בארצות הברית, הארכיון הלאומי הגרמני (הבונדס ארכיב), מוזיאון המטרופוליטן ועוד רבים. אחד מהם הוא מוזיאון שנשרף באחרונה בריו דה ז'ניירו, כאשר שיתוף הפעולה עם פרויקט גלאם סייע להציל את הגרסה הדיגיטלית של יצירות רבות שהוצגו בו. בישראל מנהל הפרויקט שיתופי פעולה עם הספרייה הלאומית, מוזיאון ישראל, אוניברסיטת חיפה, בצלאל ועוד מוסדות וגופים שונים.

קרן ויקימדיה פועלת להפצת והנגשת הידע בעולם מהקמתה ב-2001. מאז היא התפשטה ל-300 שפות ומספר הערכים שנכתבו באנציקלופדיה החופשית עומד על 45 מיליון. מדי שנה יש כניסות לשירותים השונים של הקרן, ובעיקר לויקיפדיה, מ-1.1 מיליארד מכשירים שונים – מה שעושה את האתר לחמישי בפופולריות שלו ברחבי העולם. "זה משמח אותי ונותן לי תקווה במין האנושי", אמרה מאהר.

כ-250 אלף איש (המכונים ויקיפדים) תורמים עריכות וערכים לפרויקטים של ויקימדיה בכל חודש, וסך כל אלה שעשו זאת לאורך השנים מגיע למיליונים רבים. עשרות מהם הגיעו, ממקומות שונים ברחבי העולם, לתל אביב, על מנת להשתתף בכנס בן שלושת הימים. המטרה של כולם, מלבד הסיפוק האישי, היא, כאמור, לתת לכמה שיותר אנשים גישה לידע העולמי. ולא, זאת לא הצהרה בומבסטית.

"הפרויקטים השונים שלנו, וגלאם בתוכם, עברו כברת דרך ארוכה ומסייעים להנגיש את הידע ההיסטורי, התרבותי והאחר ברחבי העולם. אולם, יש לנו עוד הרבה מה לעשות, אנחנו רק בהתחלה", ציינה מאהר. "אנחנו רוצים להרחיב עד כמה שניתן את הגישה לאוצרות ההיסטוריים והתרבותיים השונים".

עוד פרויקט בולט למען המטרה הזו שאוזכר בכנס הוא ויקידטה, שמאפשר שיתוף ידע ועדכונו על ידי אנשים ומכונות כאחד. אם תרצו, לימודי מכונה – גרסת ויקיפדיה. כך, למשל, באחרונה נוצרה באמצעות ויקידטה גלריית ענק, שמטרתה להציג כמה שיותר ציורים מרחבי העולם. בינתיים עומד מספר הציורים המוצגים בה על יותר ממיליון.

מאהר ציינה כי ב-ויקימדיה לא מתעלמים מהפערים המגדריים, הגיאוגרפיים והאחרים בייצוג בפרויקטים של הקרן, ופועלים על מנת לגשר עליהם. "כעת יש לנו את הכלים לעשות זאת", אמרה, "למשל על ידי פרויקט שנקרא איכות הידע, ומאפשר לקהילות לנהל דיאלוגים ביניהן, כדי לקדם את החלשות יותר שבהן". עוד היא אמרה שבקרן לא מתעלמים מהעובדה שיש ציבורים בעלי היסטוריות ותרבויות שונות, ושכל אחד מהם יכול לפרש אחרת את אותו הדבר.

פרויקט גלאם וספריית הקונגרס

אחד המוסדות הבולטים שמשתפים פעולה עם קרן ויקימדיה ופרויקט גלאם שלה הוא הספרייה הלאומית בקונגרס האמריקני. זוהי הספרייה הגדולה בעולם, שמכילה 164 מיליון פרטים שונים, בהם 24 מיליון ספרים, וכן דיווחי חדשות ברדיו ממלחמת העולם השנייה, אוספים של מפורסמים ומשפיעים כמו רוזה פארקס, אלה פיצג'ראלד וגראוצ'ו מארקס, ועוד כיד הדמיון הטובה.

קיית זווארד, מנהלת אסטרטגיית הדיגיטל של ספריית הקונגרס האמריקני. צילום: סיוון שחור

קיית זווארד, מנהלת אסטרטגיית הדיגיטל של ספריית הקונגרס האמריקני. צילום: סיוון שחור

אין ספק שאפשר לטייל שם ימים רבים. אלא שלא חייבים לטוס לוושינגטון כדי לחזות בכותרים הללו – אפשר לעשות זאת אונליין (לפחות בחלק מהם), ושיתוף הפעולה של הספרייה עם פרויקט גלאם מסייע בכך, העידה קיית זווארד, מנהלת אסטרטגיית הדיגיטל של ספריית הקונגרס. לדבריה, הפרויקט מאפשר לספרייה להגשים את מטרתה: "להביא למעורבות, ולתת השראה וידע לקונגרס ולעם האמריקני. המשימה שלנו היא איך להוציא את השמפניה מהבקבוק, כיצד לעודד את השימוש בחומרים שלנו".

בספרייה עושים זאת בדרכים שונות, בהן Data challenge – פרויקט שנעשה בשיתוף הציבור, בדגש על תלמידי תיכון, אפליקציית חוכמת המונים לתיאור תמונות שפורסמו בעיתונים ועוד. היא דיברה גם על ממשקי תכנות היישומים (ה-API's) של הספרייה וציינה שהיא מפשטת אותם לטובת, בסופו של דבר, הנגשת הידע לציבור.

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, עם מנכ"לית ויקימדיה העולמית, קתרין מאהר (מימין), מנכ"לית ויקימדיה ישראל, מיכל לסטר, ויו"ר ויקימדיה ישראל, איציק אדרי. צילום: סיוון שחור

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, עם מנכ"לית ויקימדיה העולמית, קתרין מאהר (מימין), מנכ"לית ויקימדיה ישראל, מיכל לסטר, ויו"ר ויקימדיה ישראל, איציק אדרי. צילום: סיוון שחור

"אנשים יכולים ליצור רק כשהם מרגישים חופשיים"

את הכנס פתח ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, שנבחר בשבוע שעבר לקדנציה חמישית. הוא אמר כי "תל אביב היא עיר הטכנולוגיה ועיר החופש. יש קשר בין השניים, כי אנשים יכולים ליצור רק כשהם מרגישים חופשיים, כשאין מגבלות על הרוח האנושית". "אתם משתמשים בכלים דיגיטליים כדי לקדם את חופש הביטוי", הוא פנה למשתתפי הכנס. "אתם עושים טכנולוגיה ודמוקרטיה – זה מה שאתם וזה מה שתל אביב היא".

איציק אדרי, יו"ר קרן ויקימדיה ישראל, ציין כי "זו הוועידה הבינלאומית השלישית של הקרן בישראל. ויקימדיה ישראל היא חלק חשוב בתנועה העולמית. היום אנחנו שמים לנו למטרה להגביר את שיתוף הפעולה שלנו עם מוסדות אחרים מרחבי העולם ששותפים בפרויקט גלאם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים