איך הגענו למצב שבו אנחנו לא מרוצים מהעבודה ומחכים לסופ"ש?

"אנחנו מחפשים בעבודה לא רק את העבודה אלא גם הנאה, מחפשים יותר ממה שרצינו פעם", אמר ליאור פרנקל, שותף ומנהל תהליכים ראשי בג'ולט

ליאור פרנקל, שותף ומנהל תהליכים ראשי בג'ולט. צילום: ניב קנטור

"את האלגוריתם של אמא שלי לחיים ולתעסוקה אתם מכירים: תלמד מקצוע אחד, אם אפשר גם אוניברסיטה, תעבוד קשה ותשרוד עד הפנסיה, ובהצלחה עם זה. אבל העולם השתנה, והוא עושה את זה מהר יותר אולי ממה שאנחנו רוצים, וגם אנחנו בתור אנשים משתנים. כי אחרת אנשים מסביבי לא היו מספרים לי כל הזמן שהם לא בטוחים במקום העבודה שלהם, והם לא בטוחים מה הם רוצים לעשות במקום העבודה שלהם. ואתם יודעים מה בראיון העבודה שלהם, כששואלים את העובדים הפוטנציאלים מה הם רוצים לעשות בעוד 10 שנים, אגלה לכם שהם משקרים לכם: הם לא יודעים והם בכלל לא חושבים על זה", כך אמר ליאור פרנקל, שותף ומנהל תהליכים ראשי בג'ולט כשהסביר לקהל בגדול בכנס Innov8 Work את הצרכים והדרישות של עובדים בדורות הנוכחיים.

הכנס הראשון מסוגו, שנערך בשבוע שעבר באולם האירועים לאגו שבראשון לציון, הפגיש מאות מומחי כח אדם, מנהלי קהילות ומתחמי עבודה משותפים, מובילי חדשנות וטכנולוגיה, מנהלי פרויקטים ואחרים שבאו לבחון מקרוב את המגמות הטכנולוגיות והמגמות המשנים את פני עולם התעסוקה כיום וגם לקראת המחר.

"רוב האנשים לא ממש מרוצים ממקום העבודה שלהם. הבאנו את עצמנו למצב בו אנחנו מחכים ליום חמישי כדי ללכת הביתה לסוף שבוע. איך זה קרה? במילים הכי פשוטות, אנחנו מחפשים בעבודה לא רק את העבודה אלא גם הנאה. אנחנו מחפשים יותר מאשר מה שפעם רצינו", טען פרנקל.

לדבריו גם אם שואלים את העובדים מה הם חושבים לגבי העיסוק או מקום העבודה שלהם, קשה לעיתים קרובות לשמוע את האמת. "זה קורה הרבה פעמים שהעובדים לא מספרים את כל האמת כי אנחנו נמצאים בתוך חברה ולא רוצים להיתפס כלא לויאליים. ואם מספרים, זה רק את קצה הקרחון, את מה שמעל למים. על הקרחון האמיתי שמתחת מספרים קצת לחברים, משפחה ושולחים עוד ועוד הודעות ומספרים מה באמת בעבודה ומה לדעתם לא בסדר. והעיקר זה הצד הפסיכולוגי ולא המקצועי", הוא אמר.

אז מה רוצים עובדים חדשים, ובעצם עובדים בכלל? פרנקל מציין ארבעה דברים עיקריים . "קודם כל, עובד לא רוצה שימכרו לו בולשיט, הוא לא רוצה פרסומות. אל תבטיחו בראיון העבודה דברים שאתם לא יכולים לקיים, הם יתפסו אתכם. שנת, הוא רוצה שתשמעו את מה שיש לו לומר. הוא לא תמיד מרוצה ממה שעושים בחברה, אולי יש לו רעיונות למוצרים חדשים וכדומה. הוא כמובן רוצה עם שיהיה לו מעניין ומשמעותי. קשה לדרוש מעובדים להיות פרודוקטיבים אם הם לא רחומים למה שהם עושים. ואחרון: העובד חייב להתפתח מקצועית, הוא רוצה לדעת שהוא יישאר משמעותי", הוא סיכם.

עורך דין עמית עכו, שותף במשרד קן-תור עכו. צילום: תומר פלוטקין

עורך דין עמית עכו, שותף במשרד קן-תור עכו. צילום: ניב קנטור

"כולם נמצאים במרדף אחרי כישרונות באופן גלובלי"

עורך דין עמית עכו, שותף במשרד קן-תור עכו, דיבר על שוק העבודה והגלובליות שלו, ועל כך שיש כיום אנשים רבים שלא עובדים במדינת הולדתם. "מה שאנחנו בעצם עושים זה לעבוד עם ארגונים שרוצים לעשות רילוקיישן לעובדים שלהם. כולם נמצאים במרדף אחרי כישרונות באופן גלובלי, כולל העובדים עצמם. הם רוצים כיום משהו אחר שלא היה רלבנטי להורים שלהם. אפשר לראות אנשים מיפן שרוצים לעבוד באירופה, אנשים באירופה שרוצים לעבוד בישראל בגלל החופים היפים וכך הלאה. וכמובן יש את הארגונים שצריכים עובדים מסוימים במקומות מסוימים", הוא סיפר.

כוח עבודה מקומי שהולך ומתבגר במדינות רבות, חוסר באנשים מקצועיים במקצועות שונים והיבטים אחרים גורמים גם הם למסעות הגיוס הללו. "יש מרדף אחרי כישרונות צעירים, וישראל היא חלק מזה. יש מלחמה על אנשים באמצעות ויזה מיוחדת לעבודה, יש תוכניות מיוחדות כמעט בכל ארצות אירופה שמאפשרות להביא עובדים מכל העולם, והם מציעים פיתויים", הוא תיאר.

הוא הוסיף כי בישראל הבינו שכדי להישאר מדינת הסטארט-אפ, צריך לעשות בדיוק את אותו הדבר. "מועצת החדשנות של ישראל שמה לה למטרה להכפיל את כוח העבודה הצעיר. הם מבינים שעל כל כשרון שלומד בישראל יש עשר או יותר שלומדים באסיה שהם לא פחות חדשניים. אנחנו לא האנשים החכמים היחידים בעולם. לכן גם כאן המציאו ויזות מיוחדות לכישרונות צעירים, וזה מאפשר למנהלים ומגלי כישרונות להשלים את תהליך הגיוס במהירות", אמר עכו.

סטיב לידבארי, מנהל בכיר ב-Eight//. צילום: תומר פלוטקין

סטיב לידבארי, מנהל בכיר ב-Eight//. צילום: ניב קנטור

חוויות שיאפשרו להביא תרומה לעסקים עצמם

סטיב לידבארי, מנהל בכיר ב-Eight, דיבר על הצורך לתכנן את מקום העבודה כך שיספק חוויות שיאפשרו להביא תרומה לעסקים עצמם. "אנחנו מתכננים חוויות משמעותיות שמשפיעות על הדרך שאנשים מרגישים וגם עושים דברים, ואפילו חושבים. אבל במה הכוונה לתכנן או לעצב חוויות? אנחנו חושבים על ממשקים, ועל הקירות ועל כל מה שנמצא באמצע. אנחנו חושבים על עתיד העבודה ובמקביל חשוב להבין גם מה הבסיס, וגם איך ניגשים לכל אחד מהדורות בקרב העובדים", הוא סיפר.

לא כל דבר מתאים לכל מקום עבודה, וזה גם לא רק המשרד או הפינה של העובד עצמו. "זה גם שולחן האוכל בחדר מסביבו נפגשים, והאמת היא שצריכים מקום עבודה גמיש לצרכים – בזמן, במקום, איפה שאתה רוצה להיות, כשהמטרה היא כמובן להשיג תוצאות. ויש עוד משהו שצריך לקחת בחשבון והוא שצריך למצוא את האיזון בין עבודה ללא עבודה, וגם בין מה שקורה שאני לא נמצא בעבודה: אלו אלמנטים אני יכול להביא לחיים שלי וההפך, ואיך אני יכול להיות יותר פרודוקטיבי", אמר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים