לקראת הבחירות לרשויות: פייסבוק הסירה אלפי חשבונות מזויפים

בעלי החשבונות הללו הפיצו פייק ניוז, בעיקר במה שקשור לבחירות לרשויות המקומיות - כך נחשף בישיבה בכנסת ● לדברי ארז תדהר ממערך הסייבר הלאומי, כדי לצמצם את התופעה, הכרחית תגובה מהירה של המשטרה

פייק ניוז. צילום אילוסטרציה: BigStock

הפייק ניוז חוגג גם כשזה מגיע לבחירות לרשויות המקומיות: פייסבוק הסירה בשנה האחרונה אלפי חשבונות של משתמשים מזויפים, שמרביתם קשורים בבחירות המוניציפליות – כך נחשף היום (ב') בדיון בכנסת. יצוין כי לא נמסר מיהם המועמדים והמפלגות שהפעילו את אותם פרופילים.

היום התקיימה בישיבה הראשונה למושב החורף של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שעסקה בפייק ניוז (ובלשון הוועדה – הפצה כוזבת), בתקיפות סייבר ובהשפעתן של אלה על מערכת הבחירות לרשויות המקומיות. יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה, ציין כי "בבחירות – הן לכנסת והן לרשויות המקומיות – הכרחית מהירות התגובה של המשטרה למניעת התערבות זרה, השתלת והפצת מידע כוזב, התחזות ומסרים סמויים".

לדברי ארז תדהר, ראש מחלקת הנחיות משק במערך הסייבר הלאומי, "מערכת בחירות היא ללא ספק מקור לפייק ניוז ושימוש בפרופילים מזויפים, כדי להשפיע עליהן, לרבות בבחירות המקומיות". הוא ציין כי מערך הסייבר מזהה מגמות ופרופילים, ומעביר את הנושא לטיפולן של הרשתות החברתיות, ובראשן פייסבוק.

ארז תדהר, ראש מחלקת הנחיות משק במערך הסייבר הלאומי. צילום: ניב קנטור

ארז תדהר, ראש מחלקת הנחיות משק במערך הסייבר הלאומי. צילום: ניב קנטור

תדהר הדגיש שמטה הסייבר אינו עוסק בתכנים, ושהפרופילים מוסרים בעקבות תלונות שמגיעות אל המטה, כמו גם על סמך עבודה עם חברות שיודעות לזהות אווטרים ותכנים מזויפים שיש להם השפעה על מערכת הבחירות. "אנחנו לא גוף אכיפה וברגע שמגיעה תלונה, אנחנו מטפלים בה ואם צריך גם מעבירים לרשויות האכיפה", אמר.

בדיון נחשף כי ביום הבחירות לרשויות המקומיות, ה-30 באוקטובר, יקים מטה הסייבר מערך בכפר המכביה שיעקוב אחר ההתפתחויות ברשת בכל מה שקשור לנושא. כמה משתתפים בדיון הביעו חשש שמה שיקרה בתחום במערכת הבחירות לרשויות המקומיות יהיה כאין וכאפס לעומת מה שעתיד לקרות במערכת הבחירות הכלליות.

"אין מענה מספיק לתופעת הפייק ניוז"

הח"כים שהשתתפו בדיון – רועי פולקמן ורחל עזריה מכולנו, ויוליה מלינובסקי מישראל ביתנו – הביעו דאגה מחוסר המוכנות, לדבריהם, של כל הרשויות לתת מענה להיקף תופעת הפייק ניוז והזיופים, בגלל העדר מוכנות דיגיטלית מספיקה. ח"כ עזריה, שלא מכבר הסירה את מועמדותה מהמרוץ לראשות עיריית ירושלים, שיתפה מניסיונה האישי: "הפער בין מה שמתארים כאן, בוועדה, לבין המציאות בשטח הוא עצום", אמרה. "חוויתי אישית את התופעות הללו ואני רואה מה קורה כיום בירושלים, זה מטריד מאוד".

עוד ציינו המשתתפים כי פעילות מערך הסייבר אינה שקופה מספיק והחלטותיו לא נתונות לפיקוח, מה שמעלה חשש לפגיעה אופציונלית בחופש הביטוי. תדהר שב והדגיש בתגובה כי "אנחנו לא עוסקים בתכנים וחופש הביטוי הוא נר לרגלינו".

ח"כ אורי מקלב, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה. צילום: דוברות הכנסת

ח"כ אורי מקלב, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה. צילום: דוברות הכנסת

ח"כ עזריה אף טענה שרוב המועמדים כלל לא מודעים ליכולת שלהם להתלונן על משתמשים שנחשדים בעיניהם כמזויפים. "חברות גדולות מחזיקות משתמשים מזויפים לאורך שנים ומתחזקות אותם, ולכן כמעט בלתי אפשרי לזהות אותם ככוזבים. במערכת הבחירות לכנסת יירשם גידול ניכר בכך", אמרה.

ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה קראה לאסור בתקופת בחירות שימוש במידע אישי רגיש ולפי פרופ' קרין נהון, נשיאת איגוד האינטרנט הישראלי, ניתן לנטר את הפרופילים המזויפים על ידי פירוט ושקיפות על תקציב הבחירות המופנה למרחב הדיגיטלי.

לדברי ג'ורדנה קטלר, מנהלת מדיניות בפייסבוק ישראל, בשנה האחרונה הסירה החברה ברחבי העולם 583 מיליון משתמשים פיקטיביים – כבר בעת הרישום ועוד לפני שנכתב מהם פוסט אחד או הועלתה תמונה אחת. לדבריה, בשבוע הבא יגיע לארץ שון אוונס, מבכירי פייסבוק, לפגישת תיאום עם ועדת הבחירות המרכזית.

היערכות משרד הפנים

הישיבה עסקה גם בהיערכות הטכנולוגיה של הרשויות לבחירות המקומיות. לדברי נעמי פרידמן, מנמ"רית משרד הפנים, השנה מתקיימות בפעם הראשונה הצבעות בבתי הסוהר, בתי המעצר ובתי האבות. מדובר בבחירות שבהן כ-6.6 מיליון בעלי זכות הצבעה יוכלו לבחור בכ-12 אלף קלפיות. היא הדגישה את בקרת מערכות המידע – לפני, תוך כדי מהלך ההצבעה ואחרי סיומה. "נבדקה אבטחת המידע, ואחוזי ההצבעה ונתוני ספירת הקולות יתפרסמו לציבור בזמן אמת, לפי אזורים וערים", אמרה פרידמן. היא ציינה כי משרד הפנים ישתמש לצורך ניהול הבחירות במערכת של חברת אביב, ש-"עברה את כל הבדיקות ומשקפת תהליכי חדשנות דיגיטלית שיישם משרד הפנים לקראת הבחירות".

ח"כ מלינובסקי הדגישה את ההכרח לאפשר לאזרחים לבדוק באתר משרד הפנים את מקום ההצבעה שלהם על פי מספר תעודת זהות, אך ללא צורך לנקוב בתאריך הנפקת ההודעה. ניסים אליאסף, נציג רשות האוכלוסין, השיב כי האזרחים יכולים לעשות זאת במוקד טלפוני.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים