כשהספורט פוגש את הטק: כך משתנה הדרך שבה אנחנו צופים במשחקים

אם בעבר אפשר היה לצפות בספורט רק דרך הטלוויזיה, כיום ניתן לעשות זאת בכל מכשיר, ולקבל ערך מוסף כמו סטטיסטיקות ובקרוב גם מציאות וירטואלית ● ג'יימס מסינג, בכיר ב-NFL, מספר כיצד מיישמים זאת באחת הליגות הגדולות בעולם

הספורט-טק - עולם עם טכנולוגיות מדהימות. צילום אילוסטרציה: BigStock

תחום הטכנולוגיה לעולם הספורט – הספורט-טק (או הספורטק) – הולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות. דוגמה בולטת לכך קיבלנו לפני שבועות אחדים, במונדיאל האחרון, עם ה-VAR – השיפוט מבוסס הווידיאו, ששינה החלטות גורליות ואף הכריע משחקים. אלא שזה ממש לא מסתכם בכך: באותו המונדיאל נכנס השידור ברזולוציית ה-4K המתקדמת, האמצעים הטכנולוגיים כבר מזמן יכולים לקבוע מי ניצח בריצות המכריעות באולימפיאדה והדוגמאות עוד רבות.

אחד מענפי הספורט המתקדמים בהקשר זה הוא הפוטבול, שלא פופולרי בישראל, אבל "משגע" את המדינה הגדולה והחזקה, גם בתחום הספורט – ארצות הברית. ב-NFL, ליגת הפוטבול האמריקנית הבכירה, מבינים את הפוטנציאל הטכנולוגי ופועלים בתחום.

אבל עוד לפני כן, ה-NFL מחולק לשלושה אזורי פעילות: NFL USA – הליגה האמריקנית הוותיקה, NFL International – גוף שאחראי על פעילות הארגון בבריטניה, גרמניה, סין, מקסיקו וברזיל, וגוף שלישי שעושה זאת בשאר העולם (ומעניין שדווקא הוא לא זה שקרוי NFL International). באחרונה ביקר בארץ ג'יימס מסינג, מנהל מכירות ופיתוח עסקי לשותפויות אסטרטגיות ב-NFL הבינלאומי.

ג'יימס מסינג, מנהל מכירות ופיתוח עסקי לשותפויות אסטרטגיות ב-NFL הבינלאומי. צילום: אביב כהן גינוסר

ג'יימס מסינג, מנהל מכירות ופיתוח עסקי לשותפויות אסטרטגיות ב-NFL הבינלאומי. צילום: אביב כהן גינוסר

מסינג הגיע לארץ לכנס של קולוסיאום – קהילת סטארט-אפים וחדשנות לתחום הספורט-טק. הוא בעל ניסיון רב בטכנולוגיה ובעיקר בשיווק בעולם הספורט: הוא ניהל את פעילות השיווק עבור כדורגלנים ידועים כמו קרלו אנסלוטי ו-וינסנט קומפני, כשאלה שיחקו בריאל מדריד ובמנצ'סטר סיטי, בהתאמה. לפני כן הוא עבד בסוכנויות שיווק לעולם הספורט והריץ קמפיינים רלוונטיים לחברות כמו ענקית הבירה בדווייזר, וקמפיין במלאות 150 שנים לאיגוד הכדורגל הבריטי.

ישראל מוכרת למסינג – הוא מגיע לכאן כמה פעמים בשנה, וכך גם הטכנולוגיה הישראלית בכלל ותחום הספורט-טק בפרט. כמו בכירים רבים אחרים שמגיעים לכאן מרחבי העולם, גם הוא נפעם ממה שהוא רואה. "ההיי-טק הישראלי בכלל ותעשיית הספורט-טק שקיימת כאן בפרט הן מדהימות. המוח הישראלי מספק פתרונות לבעיות שאפילו לא ידענו שקיימות", לדבריו.

באילו טכנולוגיות מדובר? האם הכוונה לענף ספורט ספציפי?
"הרבה מהטכנולוגיות הן לאוהדים בכלל, לא לתחום ספורט זה או אחר. חלק מהחברות יצרו פתרונות לצבא והעבירו את הטכנולוגיות האלה לספורט, כמו פתרונות ניטור (הפעילות של הספורטאים = י"ה)".

השבב שעוקב אחרי השחקנים

ואמנם, ב-NFL כבר משתמשים בטכנולוגיה שמאפשרת מעקב אחרי מה שהשחקנים עושים במגרש, ניתוח המידע והצגת הסטטיסטיקות, שמשמשות את הנהלות הקבוצות, העיתונאים והאוהדים. זה נעשה באמצעות שבב שמותקן בדש החולצה של השחקן ומאפשר לדעת מה המיקום שלהם במגרש, מהן התנועות שלהם ולהוציא מכך את הנתונים.

ליגת הפוטבול פועלת גם בתחום הבינה המלאכותית, ציין מסינג. "אנחנו משתמשים במידע ליצירת חוויית בינה מלאכותית ומציאות וירטואלית. כרגע זה בשלב הפיילוט ונכניס את זה לשימוש מסחרי ברגע שזה יהיה מוכן. טכנולוגיית המציאות הווירטואלית היא מדהימה, אבל לא מספיק אנשים משתמשים בה כרגע כדי לעביר אותה לשימוש מסחרי".

"החוצפה הישראלית – פוטנציאל לספורט-טק"

לדברי מסינג, ב-NFL שמים דגש על הטכנולוגיה כי "אנחנו רוצים להיות הכי טובים בכל תחום שבו אנחנו פועלים". הוא ציין כי החלוקה של הארגון לשלושה אזורים מעניקה לו יתרון בתחום הזה: ה-NFL International הוא ארגון שבוחן טכנולוגיות, שאחר כך נכנסות לשימוש – או לא – בליגה המרכזית, בארצות הברית. כך, לפני שלוש שנים הם בחנו OTT סטרימינג – בטלוויזיה ואונליין – בעזרת יאהו ספורט, ובעונה שלאחר מכן הכניסו אותה לשימוש בליגה האמריקנית, בשיתוף עם טוויטר ואמזון פריים (בתשלום, כמובן). פיתוח טכנולוגי נוסף של הארגון הוא ה-NFL Game pass – אפליקציה שמאפשרת לאוהדים לקבל את כל הנתונים, ולהתעדכן בזמן אמת ובדיעבד על המשחקים והשחקנים, בין היתר בעזרת אותם שבבים שמותקנים על החולצות שלהם.

צפייה בספורט זה כבר לא רק סטרימינג. צילום אילוסטרציה: BigStock

צפייה בספורט זה כבר לא רק סטרימינג. צילום אילוסטרציה: BigStock

מהו העתיד של תחום הספורט-טק?
"מצפה לו עתיד מסקרן מאוד, עם התפתחויות רבות. כבר כיום הוא משנה את הדרך שבה אנשים צופים במשחקים: הרייטינג בטלוויזיה יורד ובאמצעים הדיגיטליים – עולה. בנוסף, אם בעבר, האמצעי הדיגיטלי העיקרי לצפייה ולהתעדכנות של האוהדים בספורט היה אתר הדסקטופ, בשנים האחרונות בולטים בהקשר זה גם הסמארטפונים והטאבלטים".

כאן בוחר מסינג לחזור ולשבח את המוח הישראלי: "הרבה מהפוטנציאל של הספורט-טק נמצא כאן, בגלל החוצפה הישראלית. אנשי ההיי-טק הישראליים הם אנשים חכמים מאוד, שרוצים לעשות דברים מדהימים".

מהו הדבר הגדול הבא בעולם הזה?
"אני עדיין לא יודע. למציאות הווירטואלית יש פוטנציאל להיות בולטת מאוד בעולם הספורט, משום שהיא מעניקה לאוהדים חוויה חדשה לגמרי, אישית, שאני יודע שהם רוצים. רק 2% מהאוהדים ב-NFL הולכים פיזית לאצטדיונים ואנחנו מביאים להם את החוויה הביתה. אם נוכל לעשות זאת באמצעות המציאות הווירטואלית – זה יהיה נהדר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים