מעוניינים לשלב בארגון AI? זה מה שאתם צריכים לדעת

"המהות המרכזית היא להבין שלא צריך להחליף עובדים בטכנולוגיה; אם ישתמשו רק בטכנולוגיה ויעלימו את המוח האנושי ויכולות האמפתיה, רק IQ ולא EQ - ייעשה עוול", אמרה מלי ביצור-פרנס, מנכ"לית חברת הייעוץ תפן ישראל

17/07/2018 14:28
מלי ביצור-פרנס, מנכ"לית תפן. צילום: קובי בן משה

"יש הרבה דיאלוגים בשנה האחרונה על נושא של שימוש בנתונים ובינה מלאכותית שיביא להחלפת עובדים", אמרה מלי ביצור-פרנס, מנכ"לית חברת הייעוץ תפן ישראל, בראיון לאנשים ומחשבים. "הסברה היא שלא יהיה מקום למקצועות מסוימים ועובדים יוחלפו. אני מאמינה שצריך לקחת את העולמות והכלים המתקדמים על מנת לייעל ולשפר את עבודת המנהלים, להסיק תוצאות ומסקנות יותר טובות, כאלה שאנשים לא יכולים להגיע אליהן באופן עצמאי. צריך להשתמש ביכולות האלה ולהכניס אותן לחיי היומיום".

ביצור-פרנס מתמחה בשיטות התייעלות עבור ארגונים במגזרים הממשלתי, הפרטי והציבורי, בעזרת כלים מתקדמים וטכנולוגיות חדשניות, ובראשן בינה מלאכותית.

לדבריה, "יש מושג שאני מאמינה בו – קיטוב מקצועי עקב טכנולוגיה. הכוונה היא שגם מקצועות בטופ העליון וגם מקצועות שנחשבים פשוטים יותר יישארו בעולם, והשינוי יהיה יותר באמצע, כך שטכנולוגיות ימחקו יותר מקצועות ביניים".

ביצור-פרנס הוסיפה כי "המהות המרכזית היא להבין שלא צריך להחליף עובדים בטכנולוגיה אלא להשתמש בה כדי להשיג תוצאות טובות יותר. אם ישתמשו רק בטכנולוגיה ויעלימו את המוח האנושי ויכולות האמפטיה, רק IQ ולא EQ, ייעשה עוול. זו לא המטרה. אין רצון שיחליפו אנשים גם בפרויקטים להתייעלות, אלא לעשות עם מה שיש יותר ולהשתמש באמצעים טכנולוגים יותר".

"יש פער גדול ביישום טכנולוגיות הבינה המלאכותית בין הארץ לחו"ל"

היא משוכנעת כי למרות החדשנות והיותה של ישראל אומת הסטארט-אפים, ישראל עודנה ממוקמת הרחק מאחור בכל הנוגע לשילוב הקידמה הטכנולוגית בארגונים. "יש פער גדול בין היישום של טכנולוגיות בינה מלאכותית בין הארץ לחו"ל", אמרה.

"כל עולם הבינה המלאכותית מפותח יותר מאשר מה שקיים בארץ. כאן מדברים על זה ועושים את זה מעט,,הוסיפה.

לדבריה, "על פניו, בהיבט התעשייה 4.0, ישראל נחשבת למעצמת סטארט-אפים מטורפת, אך הפרדוקס הוא שאנחנו לא באמת שם. אנחנו נורא מקומיים ולא מסתכלים על דברים באופן מערכתי".

"המערכות הללו מביאות תוצאות קטנות, אך גם תוצאות ענקיות כשמסתכלים על זה באופן רוחבי. בישראל, בכל התחומים בכלל ופה במיוחד, יש בעיה בשילוב ובאינטגרציה בין ארגונים – ושם הנפילה הגדולה", אמרה.

"למנות רפרנט ארגוני שיוביל את התחום"

ביצור-פרנס מציעה מספר טיפים לארגונים וחברות שמעוניינים לשלב בינה מלאכותית. "המון ארגונים בארץ התקדמו ואוספים נתונים עם מערכות, אבל הם לא מנתחים אותם. אחת ההמלצות המובילות שלי, למשל בארגונים ממשלתיים שמחזקים מאגרי נתונים גדולים, היא להגדיר מדדי KPI לארגון, לפרויקט או לתהליך, ולהתנהל לפיהם. לקבוע מה התוצר שרוצים לראות, מה למדוד. לשבת ולנתח, לא רק לאסוף נתונים", אמרה.

"ארגונים נותני שירות כמו רכבת ישראל, לדוגמה, מחזיקים מאגרי נתונים ענקיים. בשנה וחצי האחרונה יושבים ברכבת ומנתחים את המידע הזה, וכך יש יכולת דיוק גבוהה יותר, בתחומים כמו עמידה בזמנים בפרויקטים, איכות השירות, הרווחיות ועוד. יש שיפורים ענקיים", הוסיפה ביצור-פרנס.

"דוגמה לבינה מלאכותית שהביאה לשיפורים היא בינה בתחום קווי הייצור", אמרה. כדוגמה היא הביאה חברת אלקטרוניקה בינלאומית, שהיא לא חושפת את שמה, שבה "שמנו מחולל בינה מלאכותית יחסית קלאסי שבעזרתו יכול עובד לראות ניתוח של התהליך שפריט אלקטרוני עבר. הנתונים מראים בין השאר מה הסיכוי שיהיו לאותו פריט תקלות ומה כדאי לבדוק בעדיפות. זה יכול להגדיל את הרווחיות של החברה בעשרות אחוזים. עובד יכול לראות מראש תקלה חזויה על פי סטטיסטיקות של עשרות שנים. לאדם אין יכולת לעשות את זה".

"טיפ מרכזי נוסף לחברה שמעוניינת להשתלב בעולמות התעשייה 4.0 הוא לחקור ולבדוק מה זה אומר, מהם הכלים הרלוונטיים ולראות מה הכיוון ומה רוצים. טיפ נוסף הוא למנות רפרנט ארגוני שיוביל את התחום. אי אפשר להוביל חדשנות וטכנולוגיה בלי מישהו שמוביל אג'נדה של אסטרטגית חדשנות וטכנולוגיה שצמודה לאסטרטגיה של הארגון", אמרה ביצור-פרנס.

היא הוסיפה כי "טיפ אחר הוא להתחיל בפיילוט נקודתי של יישום, ואם ניתן, כזה שלא יפגע בכוח האדם. תמיד שואלים אותי 'כמה זה יחסוך לי, כמה כסף בתהליך זה יביא לי מחר בבוקר ואת מי זה יחליף לי'. יש כיום מערכת בטיחות שמאפשרת לראות אונליין איפה העובדים נמצאים, מה הצפי שתתרחש תאונה באתר מסוים ועוד. כמה כסף ייחסך זה לא תמיד המהות, כי מניעת תקלות ותאונות זה גם זמן עבודה שנחסך. זהו כלי מדהים שהוא סופר בינה מלאכותית. הוא מוטמע בשופרסל ובכיל, לדוגמה".

מה לגבי העתיד? ביצור-פרנס מאמינה שהרובוטים לא יעלימו את הצורך בבני אנוש. "לא נראה רק רובוטים בעתיד. בעולם מוקד השירות, לדוגמה, המוקד הראשון תמיד יהיה אוטומטי לחלוטין, אבל כשיגיעו למצבים מסובכים, מחוץ לפרוטוקול, שם תמיד חייבים מעורבות של אדם. לכן, בינה מלאכותית לא תעלים את הצורך בגורם אנושי, אך היא בהחלט יכולה לשדרג את עולם העסקים ואת הרווחיות שלהם באופן מדהים", סיכמה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים