ה-OECD: ישראל צריכה להכליל את ההוצאה על המו"פ הביטחוני בסך ההוצאה הלאומית בתחום זה

משלחת מטעם ה-OECD, שביקרה לאחרונה בארץ בהמלצת המולמו"פ, ממליצה לישראל לחדד את ההגדרה של מו"פ בתחום התוכנה ● כמו כן, ממליצה המשלחת לערוך שינויים מסוימים בשאלון ובתהליך ביצוע הסקר על המו"פ העסקי, להגדיל את המימון הרב-שנתי לביצועו ולדווח לארגון על התקדמות הנושא בארץ

על ישראל לחדד את ההגדרה של מו"פ בתחום התוכנה ולהכליל את ההוצאה על המו"פ הביטחוני בסך ההוצאה הלאומית על תחום זה – כך ממליצה משלחת מומחים מטעם ה-OECD בנושא מחקר ופיתוח בענף שירותי התוכנה. המשלחת ביקרה בישראל בחודש שעבר, במטרה לבחון את הסטטיסטיקה המתייחסת למו"פ בענף ה-IT בארץ, וכן להבין את אופי ההשקעות ואת דרכי המדידה של פעילות המו"פ בענפים אלה. זאת, לאור המלצות ועדת הלפמן מ-2005 בנוגע לשיטת אמידת המו"פ.

על פי המשלחת, פעילות המחקר והפיתוח הוגדרה בשאלון של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לחברות בענף התוכנה בצורה כוללנית ושונה מההגדרות של ה-OECD. בנוסף, ענף ה-IT הישראלי הינו עתיר מו"פ, ומהווה 5.8% מהתוצר העסקי בארץ. בנוסף, יש בישראל ריכוז גבוה של מרכזי מו"פ בינלאומיים. קרוב למחצית הוצאות המו"פ של ענף שירותי המיחשוב בישראל התרכזו ב-2007 במרכזי מו"פ בינלאומיים.

המשלחת ממליצה לערוך שינויים מסוימים בשאלון ובתהליך ביצוע הסקר על המו"פ העסקי, אך אינה מוצאת סיבה לערער על אומדני ההוצאה הלאומית למו"פ אזרחי.

בנוסף, מבקשים ב-OECD לאפשר לחוקרים גישה לבסיסי הנתונים הפרטניים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תחת מגבלות המתחייבות על פי פקודת הסטטיסטיקה.

המלצה נוספת של המשלחת הינה להרחיב את האומדן של ההוצאה הלאומית על מו"פ בישראל, ולכלול בו את ההוצאה על מו"פ ביטחוני בכלל, ובענף שירותי המיחשוב בפרט.

כמו כן, ממליצה המשלחת להבטיח מימון רב-שנתי של סקר המו"פ העסקי, על מנת לאפשר ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה להכניס את השינויים הדרושים בתהליך ביצועו. בנוסף, ממליצה המשלחת ללשכה לדווח על התקדמות הנושא בקבוצת המומחים של ה-OECD לפיתוח אינדיקטורים של מדע וטכנולוגיה (NESTI).

כלל ההוצאה הלאומית על המו"פ בישראל מסתכמת בכ-4.9% מהתוצר המקומי הגולמי – שיעור גבוה מאשר בכל מדינה אחרת בעולם. משקל ההשקעות במו"פ בענף שירותי המיחשוב מכלל ההוצאה למו"פ בישראל אף הוא גבוה במיוחד, יותר מאשר במדינות מפותחות אחרות, ועמד ב-2007 על 27%.

המשלחת הוזמנה על ידי המולמו"פ (המועצה הלאומית למחקר ולפיתוח), בתיאום עם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משרד המדע והטכנולוגיה והמדען הראשי של משרד התמ"ת. המשלחת הורכבה ממומחים בכירים למדידת מו"פ מארצות הברית, קנדה ופינלנד, וכן מהמזכירות למדע, טכנולוגיה ותעשייה של ה-OECD. בימים אלה הגישה המשלחת דו"ח מפורט המכיל את ממצאי הבדיקה שערכו, את מסקנותיהם ואת המלצותיהם.

הדו"ח הועבר בימים אלה לעיון אנשי המולמו"פ, ובקרוב תקיים המועצה דיון על מסקנותיו והמלצותיו. פעולה זו נעשית במסגרת מאמץ ממוקד של המולמו"פ לשפר, להרחיב ולפתח את מערך הנתונים הלאומי על המו"פ. קיומו של מערך זה הינו אחד המרכיבים החשובים בפעילות ישראל מול ה-OECD. חשיבותו צפויה לגדול כשישראל תצטרף ל-OECD כחברה מלאה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים