"האג'ייל מממש חדשנות – אולם יש לדעת לעשות זאת נכון"

"חדשנות היא לא מטרה - אלא אמצעי", אמר עומר דרור, מנהל חטיבת הבדיקות בנס ● בכנס שערכה החברה, הופיע בראשונה בישראל היזם והמשקיע הקנדי ליאונרד ברודי, שהציג את תפיסת השכתוב, הכתיבה מחדש שלו - כדרך למימוש חדשנות

עומר דרור, סמנכ"ל ומנהל חטיבת הבדיקות והבטחת האיכות בנס. צילום: רפי דלויה

"בתהליך המעבר מפיתוח ב-'מפל מים' לאג'ייל, במקרים פחות טובים של יישום, חל דרדור ברמת האיכות של המוצרים והשירותים שהארגון מקבל. פיתוח באג'ייל מלהיב וארגונים רבים קופצים עליו, כי הוא משדר חדשנות, אבל הם לא תמיד מבינים את ההשלכות שלו. ארגונים רוצים ליישם חדשנות לשם חדשנות – זה מאוד טרנדי – אבל חדשנות היא לא מטרה, אלא אמצעי. נדרש ליישם אג'ייל כיאות, ואת זה אנו בנס יודעים לעשות", כך אמר עומר דרור, סמנכ"ל ומנהל חטיבת הבדיקות והבטחת האיכות (V-Ness) בנס.

דרור פתח את כנס הלקוחות שערכה החברה השבוע בהרצליה, בהשתתפות יותר מ-100 מנהלי פיתוח ומנהלי בדיקות בחברות גדולות בתעשייה. המפגש דן בשאלת מיקומו של מרכז הבדיקות (TCoE) בתהליכי הפיתוח החדשניים – עם כניסת מתודלוגיות אג'ייל, אוטומציה ו-DevOps. לדברי דרור, "בשנים האחרונות עולה השאלה האם יש מקום לבדיקות כפי שאנו מכירים? כיום, יש אסכולות חדשות הגורסות שתפקיד מרכזי הבדיקות נעלם – תוך חלופות של 'מפתחים שהם גם בודקים'".

לדברי דרור, "אנו בנס פעילים בקרב עשרות רבות של לקוחות ממגזרים שונים, ביניהם אתרים רבים בהם אנו מנהלים את מרכז הבדיקות מקצה לקצה, ומממשים רמות שונות של קדמה טכנולוגית וחדשנות. לעתים קיים חוסר בהירות למשמעות ולתפקיד מרכזי הבדיקות במעבר לאג'ייל. בנינו בנס בסיס ידע, המסתמך על הניסיון המצטבר שלנו, על מנת למנוע מהלקוחות שגיאות שנעשו בארגונים אחרים".

"הצוותים שלנו יודעים ללוות לקוחות לבצע ניתוח פערים ומימוש תכנית אסטרטגית למעבר לאג'ייל, עם ניהול תהליכי QA, שמירה על תהליכי עבודה, איכות ואפקטיביות של מערך ה-QA שלהם והתייחסות לכלים אוטומטיים".

דרור סיכם באומרו כי "כך  מתקבל צמצום משמעותי של באגים תוך קיצור טווחי זמן. אל לארגונים לחשוב, בטעות, שהכנסת תהליכים חדשניים מסיימת את תפקיד את הבדיקות".

לשבור מיתוסים בפיתוח ובבדיקות

תמיר ז'נו , CTO של V-Ness – חטיבת הבדיקות של נס, אמר כי "נכון שצוות הטרוגני יודע לעשות הכל, אבל בסופו של דבר – בודק הוא בודק, מפתח הוא מפתח ומאפיין הוא מאפיין. לכל אחד מהגורמים יש Mind Set אחר ויכולות אחרות. הרעיון בצוות הטרוגני הוא האחריות המשותפת, לייצר תוצרים מהירים, איכותיים ובעלי ערך ללקוח".

לדבריו, "לא נכון המיתוס לפיו באג'ייל אין אפיונים והפיתוחים מהירים – האפיונים הופכים לאג'ילים בעצמם. פעם היינו כותבים אפיון של אלפי עמודים, היום, דרישות הלקוח משתנות במהירות ועד לסיום הפיתוח – לרוב הדרישות לא יהיו רלוונטיות. בנוסף, נדרש לכתוב אפיון גם לתכולה קטנה, שחושבים שהיא מובנת, אבל לא תמיד לכולם. יש לגשר על ציפיות ותובנות הגורמים השונים – המפתח, הבודק ומנהל המוצר".

תמיר ז'נו , CTO של V-Ness. צילום: רפי דלויה

תמיר ז'נו , CTO של V-Ness. צילום: רפי דלויה

עוד אמר ז'נו כי "חשוב להמשיך לכתוב מסמכי בדיקות ולא להסתמך רק על תקשורת מילולית. שימור הידע מאד חשוב, כי יש תחלופת עובדים. אם התהליכים לא יתועדו, הסיכון עלול לגדול".

הוא סיכם באומרו כי "יש להתחשב בסיכונים במעבר לאג'ייל: האינטגרציה, או הסטנדרטים – עלולים ללכת לאיבוד; המהירות של שחרור גרסאות תאפיל על איכות; ותוחמץ המטרה של מהות האג'ייל. נושא איכות התוכנה הינו קריטי במיוחד כשארגונים ממוקדים היום ביצירת חוויית לקוח".

"עולם הבדיקות ואיכות התוכנה בסביבות אג'ייל צריך להיות מנוהל נכון בצורה מטריציונית, לספק כלים לבודקים, כדי שיוכלו להוביל את נושא האיכות – ולא להיות מובלים. יש להוביל לאינטגרציה בין הבודקים בצוותים, לספק תמיכה טכנית לנושאים רוחביים, כגון בדיקות עומסים ובדיקות תשתית, לפקח על הסטנדרטיים ומתודולוגיית בדיקות – שמספקת את צרכי כלל הארגון".

ליאונרד ברודי. יזם ומשקיע קנדי. צילום: רפי דלויה

ליאונרד ברודי. יזם ומשקיע קנדי. צילום: רפי דלויה

היזם והמשקיע הקנדי, ליאונרד ברודי, בהופעה ראשונה בישראל, הציג את תפיסת השכתוב, הכתיבה מחדש (Re-Write) שלו, המבוססת על התבוננות וניסיון להבין מדוע חברות נכשלו בחדשנות.

"כשארגונים התאמצו להמציא עצמם מחדש, לאחר המשבר הפיננסי העולמי, התברר שהגישה הבסיסית שלהם הייתה שגויה", אמר. "הם חשבו שחדשנות פירושה לדבר על מודלים עסקיים, או על טכנולוגיה, אלא שהבעיה היתה, שלא היה לכך כל קשר עם חדשנות. מסתבר כי המרכיב הגדול ביותר בחדשנות – הוא אנשים. ההתנהגות האנושית וההסתגלות האנושית היא שהניעה את השינויים שבחיינו". לכן, סיכם, "נדרש להבין כי חדשנות אמיתית, משמעה 'רק' לעשות דברים טוב יותר".

עוד במפגש הרצו אבישי בן זקן, מנהל לקוחות אזורי, CA על גישת ה-Shift Left של החברה לעולם הפיתוח והבדיקות, ואודי ויינברג, דירקטור QA במיקרופוקוס (MicroFocus), על הובלת תהליכי הבדיקות בחברה והמגמות המשתנות בעולמות הפיתוח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים