גרטנר מציגה: כך ייראו 5 השנים הקרובות של ענף ה-ICT העולמי

פייסבוק והודו תתחזקנה, הטרנד ה-"ירוק" יכבוש סופית את העולם והשיווק ברשת יהיה מעוגן בחקיקה ● עוד בחמש השנים הקרובות: הטלפונים הניידים יירשו את המחשבים האישיים כהתקן הנפוץ ביותר בעולם לגישה לרשת, ויותר משלושה מיליארד מכלל האוכלוסייה הבוגרת בעולם יבצעו עסקאות אלקטרוניות באמצעות טכנולוגיות ניידות או האינטרנט ● העולם מודל 2015

חברת המחקר גרטנר (Gartner) פרסמה דו"ח חדש ובו היא מפרטת את השינויים הטכנולוגיים המרכזיים הצפויים לקרות בחמש השנים הקרובות בענף ה-ICT העולמי. כך, למשל, צופים בגרטנר שפייסבוק (Facebook) תהפוך השנה למרכז האינטגרציה של הרשתות החברתיות ותהליכי החיברות באמצעות הרשת ושעד 2013 יעקפו הטלפונים הניידים את המחשבים האישיים כהתקן הנפוץ ביותר בעולם לגישה לרשת.

זאת ועוד, קובעת גרטנר, עד 2014 יכללו רוב עסקי ה-IT שיקולים של עלויות הפחתת הפחמן. עד 2014, יותר משלושה מיליארד מכלל האוכלוסייה הבוגרת בעולם יבצעו עסקאות אלקטרוניות באמצעות טכנולוגיות ניידות או האינטרנט. זאת ועוד, עד 2015 תחול חקיקה מיוחדת על השיווק באמצעות האינטרנט, שתאפשר יותר בקרה על הוצאות השיווק ברשת, המגיעות ליותר מ-250 מיליארד דולרים.

בעתיד הקרוב תהפוך הודו למעצמת ענן – קובעת חברת המחקר ומעריכה, כי עד 2012 חברות שירותי IT שמרכזן בהודו, יהוו 20% מכלל מרכזי שירותי ענן המובילים בשוק. גרטנר צופה עוד, כי חברות שירותי ה-IT שמרכזן בהודו ימנפו את מיצובן החזק בשוק ואת רמות האמון שכבר רכשו לעצמן בעולם, כדי לבחון מודלים של גידול הכנסות לא לינארי ועבודה עם יוזמות מו"פ מעניינות, במיוחד בתחום מיחשוב הענן.

"ארגונים כיום עורכים תוכניות כיצד לנווט את דרכם בהתאוששות הכלכלית ולהתכונן לקראת צמיחה מחודשת", אמר ברוך גינדין, מנכ"ל גרטנר המזה"ת. "התחזיות שלנו מתמקדות בהשפעות של שינויים קריטיים במאזן השליטה והכוח בתחום ה-IT. זו תקופה שבה צפוי יותר פיקוח כלכלי ורגולטורי ובחינה מעמיקה של כל החלטה בנוגע להשקעות בתחום ה-IT, ואין כמעט ארגון שלא יושפע מכך".

חפשו אותי בפייסבוק

פייסבוק, כאמור, תהפוך למרכז האינטגרציה של רשתות חברתיות ותהליכי חיברות באמצעות הרשת – עוד השנה. על פי הדו"ח, "פייסבוק תתמוך בפיתוח של רשת חברתית מבוזרת, עם תאימות ויכולת הפעלה הדדית ותמלא בה חלק מרכזי וחשוב". חברת המחקר מוסיפה, כי עם המשך צמיחת פייסבוק, תהפוך התאימות הזו לקריטית להצלחתן ולהישרדותן של רשתות חבריות אחרות, של ערוצי תקשורת ושל אתרי מדיה אחרים. רשתות חברתיות אחרות, לרבות טוויטר (Twitter), ימשיכו להתפתח ולחפש אחר אפשרויות התרחבות והתמחות במסגרת התקשורת או תחומי התוכן. עם זאת, קובעים האנליסטים, "פייסבוק עתידה לייצג מכנה משותף עבור כולם".

העולם הופך ל-"ירוק" יותר

עד 2014, צופה חברת המחקר, רוב עסקי ה-IT יכללו שיקולים של עלויות הפחתת הפחמן. "היום, ניהול ההספק של המערכות השולחניות והפעלת השרתים כבר מניבים חיסכון ניכר בעלויות האנרגיה", נכתב בדו"ח. "הלחצים הכלכליים והפוליטיים להפגין יותר אחריות בנושא של פליטות תחמוצת הפחמן, יאלצו יותר ויותר עסקים לכמת את עלויות הפחמן שלהם בעסקים. היצרניות יידרשו לספק נתונים סטטיסטיים על מחזור חיי הפחמן עבור מוצריהן, או לספוג ירידה בנתח השוק שממנו הן נהנות".

היבט "ירוק" נוסף, קובעת גרטנר, הוא שבתוך שנתיים, ב-2012, כ-60% מפליטות גזי החממה של כל מחזור חייו של מחשב חדש, יתרחשו עוד לפני הפעם הראשונה שבה ידליק המשתמש את המחשב. "ההתקדמות לעבר הפחתת ההספק הנדרש בתהליך בניית מחשב, לא הייתה מהירה במיוחד", נכתב בדו"ח, "מחשב אופייני צורך פי עשרה ממשקלו בדלקים מאובנים, אבל כ-80% מכלל השימוש של המחשב באנרגיה עדיין מתרחשים במהלך ייצור המחשוב ושינועו. מודעות סביבתית וחקיקה יותר ויותר קפדנית יעלו את ההכרה במשמעות פליטת תחמוצת הפחמן בתהליכי הייצור והשימוש".

שיווק מקוון

חברת המחקר צופה עוד, כי עד 2015 תחול חקיקה מיוחדת על השיווק באמצעות האינטרנט, מה שיאפשר יותר בקרה על ההוצאות הכלל העולמיות בתחום השיווק באינטרנט, המגיעות ליותר מ-250 מיליארד דולרים. "על אף מאמצים כלל עולמיים למנוע דואר זבל", נכתב בדו"ח, "הבלגן חוגג בכל ערוצי השיווק ברשת. לחץ ללקיחת אחריות רבה יותר, משמעו שתלונותיהם של צרכנים מרוגזים יובילו בסופו של דבר לחקיקה שתסדיר את השיווק באמצעות האינטרנט".

עוד מציינת גרטנר בנושא, כי חברות המתמקדות בעיקר באינטרנט למטרות שיווק, עלולות למצוא עצמן במצב שבו אין להן דרך אפקטיבית לשווק ללקוחות. "ארגונים העוסקים בפתרונות שיווק באינטרנט, עלולים למצוא עצמם עומדים מול שוק מדולדל, שבו יותר ויותר גופים יעבירו את משאבי הפרסום והשיווק שלהם לערוצים אחרים", נכתב.

חשיבותו של ההקשר

בהיבט קשרי הלקוחות, קובעת גרטנר, כי עד 2015 השפעתו של ההקשר על קשרי לקוחות ועל שירותי הצריכה הניידים, תהיה חשובה כמו השפעת מנועי החיפוש על הרשת. "החיפוש אמנם מספק את המפתח לארגון מידע ושירותים ברשת, אבל ההקשר עתיד לספק את המפתח להשגת חוויה אישית שמותאמת למשתמש בהתנסות עם כל הטלפונים החכמים וטכנולוגיית המידע", קובעים האנליסטים של גרטנר, "ההקשר יתמקד באיתור דפוסים, במיוחד של מיקום, נוכחות ואינטראקציות חברתיות".

עוד הם מוסיפים, כי "בעוד שהחיפוש התבסס על 'משיכת' מידע מהרשת, השירותים מועשרי התוכן יתמקדו דווקא בדחיפת המידע אל המשתמשים". הם מציינים, כי בעלי המיצוב החזק ביותר במודל העסקי ממוקד ההקשר – יהיו ספקיות ההקשרים. "הרשת, ההתקנים, הפלטפורמות החברתיות, ספקיות שירותי הטלקומוניקציה, יצרניות התוכנות הארגוניות ויצרניות תשתיות התקשורת – כל אלה יתחרו ביניהם להפוך לספקיות הקשר חשובות בשלוש השנים הקרובות", נכתב בדו"ח.

ניידות, ניידות, ניידות

בתחום הניידות, חברת המחקר צופה, כי עד 2014, יותר מ-3 מיליארד מהאוכלוסייה הבוגרת בעולם יוכלו לבצע עסקאות אלקטרוניות באמצעות טכנולוגיות ניידות או האינטרנט. גרטנר צופה, כי עד 2014 יגיע שיעור החדירה של הטכנולוגיות הניידות בעולם ל-90% ומבחינה מספרית ל-6.5 מיליארד חיבורים ניידים. אמנם, קובעת חברת המחקר, החדירה לא תהיה אחידה: ביבשות כמו אסיה (להוציא יפן) שיעור החדירה יעמוד על 68% ואילו באפריקה רק על 56%. "לא כל אדם המחזיק בטלפון נייד או בגישת אינטרנט באמת יבצע עסקאות אלקטרוניות, אך לכל אחד תהיה היכולת לעשות זאת", מציינים חוקרי גרטנר.

גרטנר חותמת את תחזיתה בקביעה לפיה עד 2013 יעקפו הטלפונים הניידים את המחשבים האישיים כהתקן הנפוץ ביותר בעולם לגישה לרשת. המספר הכולל של מחשבים אישיים הנמצאים בשימוש יגיע ב-2013 ל-1.78 מיליארד יחידות. עד 2013, מספר הטלפונים החכמים והטלפונים עם יכולות דפדפן, יעבור את ה-1.82 מיליארד יחידות ויהיה גדול יותר ממספר המחשבים האישיים. אתרי אינטנט שאינם מותאמים לפורמטים של מסך קטן יותר, מציינים בגרטנר, יהפכו למכשול עבור בעליהם, וחלק ניכר מהתכנים ומהאתרים ייאלצו לעבור שינוי או בנייה מחדש.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים