נתניהו: "ישראל – בין חמש המדינות המובילות בסייבר בעולם"

ראש הממשלה השתתף באירוע פרידה מד''ר אביתר מתניה, ראש מטה הסייבר הלאומי היוצא ● ד"ר מתניה: "אני עוזב בלב שלם את תפקידי, מתוך אמונה והכרה במה שהקמנו - יש בי הבנה עמוקה כי אלה הם רק היסודות בדרך הארוכה והמאתגרת, של להיות מעצמת סייבר לאורך זמן

ראש הממשלה בנימין נתניהו וד''ר אביתר מתניה. צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

"אחרי כמה שנים, מדינת ישראל אכן נמצאת ברשימת חמש המדינות המובילות בעולם בתחום ההגנה בסייבר", כך אמר בנימין נתניהו, ראש הממשלה.

נתניהו השתתף באירוע פרידה מד"ר אביתר מתניה, ראש מטה הסייבר הלאומי היוצא. האירוע התקיים ביום ה' האחרון, בבית חיל האוויר בהרצליה. ראש הממשלה בירך את ד"ר מתניה על עשייתו בשש השנים האחרונות ואמר כי "התרשמתי עמוקות מהמחויבות של אביתר לפעול לקידום הגנת הסייבר בישראל, תוך בניית והקמת מערך הסייבר הלאומי".

לדבריו, "ישראל היא מהמדינות המובילות בעולם בתחום הגנת הסייבר, ואנחנו עדיין מסתגלים תוך כדי תנועה להוביל אותנו לעולם המחר – אשר משתנה במהירות עצומה".

היסודות לדרך הארוכה והמאתגרת

ד"ר מתניה אמר באירוע כי "אני עוזב בלב שלם את תפקידי, מתוך אמונה והכרה במה שהקמנו. יש בי הבנה עמוקה כי אלה הם רק היסודות בדרך הארוכה והמאתגרת, של להיות מעצמת סייבר לאורך זמן. אני מודה לך, ראש הממשלה, על שהענקת לי את הזכות והכבוד לכהן בתפקיד, ועל שאפשרת לי להיות חלק מבוני הכח והעליונות של מדינת ישראל במרחביה החדשים".

באירוע השתתפו בכירים מגופי הביטחון, צה"ל, ומשרדי הממשלה, בעבר ובהווה, ובכירים מהאקדמיה ומהתעשייה.

אתמול (א') הממשלה אישרה את מינוי של יגאל אונא לתפקיד ראש מערך הסייבר הלאומי במשרד ראש הממשלה. לפני שבוע הודיע ראש הממשלה נתניהו, על החלטתו למנות את אונא לתפקיד. אונא, בן 46, משמש כיום כראש היחידה לטכנולוגיות סייבר במטה הסייבר הלאומי. בעברו הוא שירת משך כשלושה עשורים במערכת הביטחון בתפקידי סיגינט וסייבר המשלבים מודיעין, פיתוח והטמעת טכנולוגיות ומבצעים אופרטיביים, וכן בתפקידי מטה ובניין כוח.

כפי שפורסם בראשונה באנשים ומחשבים, הממשלה אישרה לפני שלושה שבועות את הצעת ראש הממשלה, נתניהו, לאחד את מטה הסייבר והרשות להגנת הסייבר ליחידה אחת – מערך הסייבר הלאומי. המערך יהיה אחראי על כלל היבטי הגנת הסייבר במרחב האזרחי – החל מגיבוש מדיניות ובניין כוח טכנולוגי ועד להגנה מבצעית בסייבר.

על הקמת מטה הסייבר הלאומי במשרד ראש הממשלה החליט נתניהו במאי 2011 ומינויו של ד"ר מתניה לראשות המטה אושר שבעה חודשים לאחר מכן. ד"ר מתניה נכנס בפועל לתפקיד בתחילת ינואר 2012. הוא בוגר תוכנית העילית הצבאית-אקדמית תלפיות. יש לו תואר ראשון בפיזיקה ובמתמטיקה מהאוניברסיטה העברית, תואר שני במתמטיקה מאוניברסיטת תל אביב ותואר דוקטור מהאוניברסיטה העברית בתחום שיפוט וקבלת החלטות.

הקמת מטה קיברנטי לאומי

בטרם שימש כראש מטה הסייבר, ד"ר מתניה עמד 10 שנים בראש התחום במפא"ת (מנהל למחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות) שבמשרד הביטחון. במסגרת זו מנוהלות תוכניות המצוינות הצבאיות-אקדמיות תלפיות ופסגות. כמו כן, ד"ר מתניה מרצה באוניברסיטה העברית והוא עמית מטעם מפא"ת בסדנת יובל נאמן למדע טכנולוגיה וביטחון באוניברסיטת תל אביב. נתניהו בחר בו, נמסר אז, כי "ד"ר מתניה הוא בעל היכרות רחבה וקשרים נרחבים עם עולם המו"פ הטכנולוגי, הביטחוני והאזרחי, עם גופי המודיעין והמודיעין הקיברנטי, התעשייה הטכנולוגית והפעילות הקיברנטית".

ההחלטה על הקמת המטה התקבלה בעקבות עבודת ועדה לבחינת התחום, בראשות אלוף (מיל') פרופ' יצחק בן ישראל. ועדה זו מנתה 100 מומחים מתחומי הביטחון והאקדמיה, שעבדו קרוב לשנה והניחו את תשתית החשיבה לתחום. אחת מהמלצותיה הייתה הקמת מטה קיברנטי לאומי.

המטה, שכאמור הוקם במשרד ראש הממשלה, מצוי בכפיפות ישירה לנתניהו. בספטמבר 2014 החליט ראש הממשלה, נתניהו, על הקמת רשות לאומית להגנה אופרטיבית בסייבר והנחה את ד"ר מתניה להוביל את המהלך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים