הממשלה תשיק פורטל לילדים עם מאות משחקים שנועדו להגברת המודעות לגלישה בטוחה ברשת

את הפרטים על הפורטל חשף בועז דולב - עד לאחרונה מנהל פרויקט ממשל זמין, בכנס החורף של עמותת אשנ"ב, שעסק בהגנה על פרטיותם של ילדים ברשת ● בכנס נחשפו גם נתוני מחקר שערכה העמותה, לפיהם מרבית אתרי הילדים בישראל מפרים בצורה גסה את פרטיותם של ילדים ומאלצים אותם למלא את פרטיהם האישיים, ללא אישור הוריהם

פרויקט ממשל זמין החל בימים אלה בהעלאת פורטל משחקים וסביבה וירטואלית המיועדים לגילאי 9-12, במטרה לחנך את ילדי ישראל אודות הסכנות שטמונות בשימוש ברשת האינטרנט – כך חשף שלשום (א') בערב בועז דולב, עד לאחרונה ראש פרויקט ממשל זמין באגף החשב הכללי במשרד האוצר. דולב אמר את הדברים בכנס החורף של עמותת אשנ"ב, שנערך בבית יבמ (IBM) בפתח תקווה, ואשר עסק בפרטיותם של ילדים ברשת האינטרנט.

הפורטל, kids.gov.il, יציע בין היתר קישורים מכ-650 אתרי ילדים ויהווה המשך ליוזמת האתר לחינוך פיננסי, "איפה הכסף?" – משחק חווייתי שבשנה האחרונה משך כ-70 אלף ילדים בממוצע בחודש, ששיחקו בו בסך הכל כ-4.5 מיליון פעמים.

הפורטל החדש והמורחב יטפל, לדברי דולב, גם בנושאי הפרטיות ברשת והבטיחות בגלישה בה. כך, אמר, תוקם בעולם הווירטואלי גם תחנת משטרה – שתתופעל על ידי משטרת ישראל, תת-אתר לאיכות הסביבה – שיפותח על ידי המשרד להגנת הסביבה ועוד. בממשל זמין מקווים, כי המשחקים הללו יגבירו את המודעות לנושא.

"זירת המשחק תעוצב כזירה טכנולוגית עתירת הפתעות ודמיון, שתכלול טלוויזיה, מחשב וטלפון נייד", הסביר דולב. "ניתן יהיה להפעיל כל אחד מהמכשירים הללו, ולגלות באמצעותו שלל פעילויות משחק ולמידה. לדוגמה: דפדוף בין הערוצים בשלט הטלוויזיה יזפזפ בין 'תכניות' הכוללות משחקים ופעילויות הקשורים בצפייה בטלוויזיה. הפעלת המחשב תאפשר גישה לצ'אט מדומה, סימולציה של תהליך עדכון בלוג, כניסה לתיבת דוא"ל מדומה ולעוד משחקים ומשימות הקשורים בשימוש בסלולר באינטרנט. בטלפון הסלולרי ניתן יהיה לקבל הודעות ב-SMS".

לדבריו, "מדינת ישראל שואפת לחנך את דור אזרחי העתיד לעשות שימוש מושכל וביקורתי באמצעי המדיה והתקשורת, מתוך תפיסה שצריכה ביקורתית של מסרים תקשורתיים ושל מידע היא בסיס חיוני לקיומה של חברה דמוקרטית ולפיתוח דור של אזרחים בעלי יכולת קבלת החלטות ואחריות אזרחית".

"לחינוך הילדים תהיה גם השלכה על אבטחת המידע של כולנו", הוסיף דולב. "מחשבים של ילדים הם היום היעד מספר אחד של האקרים לצורך בניית רשתות בוט. ההשתלטות על המחשבים הללו נעשית דרך קוד עוין והדרך לעשות זאת עוברת בקבצי מוזיקה, למשל, שפופולאריים מאוד בקרב ילדים".

בכנס הוצג גם מחקר שנערך על ידי עו"ד יהונתן קלינגר – חבר הנהלת עמותת אשנ"ב, ממנו עולה, כי מרבית האתרים שמוגדרים היום כאתרי ילדים, מפרים את הפרטיות של הילדים על ידי כך שהם מאלצים אותם למסור את הפרטים האישיים שלהם ושל הוריהם – וזאת ללא רשות מההורים. לדברי עו"ד קלינגר, יש ארבע דרכים אפשריות לטיפול בנושא: חקיקה, אכיפה, הסדרה עצמית וחינוך. על הרשויות, אמר, לבחור באיזו דרך לפעול.

בעקבות הצגת המחקר, נערך פאנל בהשתתפות צביה אלגלי מאיגוד האינטרנט הישראלי, רוני דיין ממשרד החינוך, ארד אקיקוס – מומחה לשיווק ברשת, דוד פרידמן – סמנכ"ל השיווק בדומיין דה נט, איציק תבל – איש מחשבים והורה שפנה לעמותת אשנ"ב והתלונן על התופעה, ושולי גולובינסקי – מנכ"ל חברת 24HGuard. משתתפי הפאנל קבעו שהבעיה העיקרית היא חוסר המודעות של המבוגרים, שאינם עושים מספיק כדי להגן על ילדיהם. מרבית הדוברים התנגדו לחקיקה וטענו, כי יש להטמיע את החשיבות של שמירה על פרטיות ילדים באמצעות חינוך והסברה, ויש לרתום לשם כך את המפרסמים.

בתחילת הכנס בירכו מזל גלאור – מנהלת השיווק של יבמ ישראל, ברוך הינוך – יו"ר עמותת אשנ"ב ורימון לוי – יו"ר איגוד האינטרנט הישראלי, שפרס גם חסות על הכנס. את האירוע הנחה יהודה קונפורטס, העורך ראשי של קבוצת אנשים ומחשבים, המאמצת את עמותת אשנ"ב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים