כיצד הופכת אשדוד למרכז עולמי של תחבורה חכמה?

אשדוד מארחת בימים אלה שורה של מיזמים בתחום, בהם פרויקט כביש חכם ושיתופי פעולה עם חברות כמו מובילאיי, מיקרוסופט ו-Gett

הסטארט-אפים שיקדמות את הערים החכמות. אילוסטרציה: ג'יימס תאו, BigStock

העיר אשדוד נבחרה לא מכבר על ידי מובילאיי (Mobileye), ביחד עם המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) ומיקרוסופט (Microsoft), כמקום שבו תפעל מעבדת מחקר לתחבורה עתידנית. המעבדה תאסוף נתונים ממספר מקורות ותייצר בסיס נתונים שיהיה פתוח לרשות משרדי ממשלה, חברות טכנולוגיה ובעיקר שותפים פוטנציאלים בערים שונות ברחבי העולם. כמו כן, אשדוד נמצאת בעיצומו של פיתוח פרויקט Reway – הכביש החכם, שמשלב בתוכו שורה של פעולות תשתית וטכנולוגיה שיקדמו את התחבורה החכמה בעיר.

פרטים אלה ואחרים נאמרו בשולחן עגול בנושא תחבורה חכמה שיזמו עיריית אשדוד ומינהלת תחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה, ושהתקיים הבוקר (ג') בתיאטרון הבימה בתל אביב, במסגרת ועידת ראש הממשלה לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה. הוועידה מתקיימת זו השנה החמישית ברציפות, בשיתוף משרד המדע והטכנולוגיה וקרן היסוד, ומשתתפים בה יותר מ-2,500 איש מ-30 מדינות, ביניהם בכירים ביצרניות רכב ואנרגיה, מדענים וקובעי מדיניות. האירוע עוסק בעתיד עולם התחבורה והרכב, ובמהלך היומיים שבו הוא מתקיים נערכות פגישות עסקיות של חברות ישראליות עם משלחות בינלאומיות שהגיעו אליו, ביוזמת מכון הייצוא. לצד הוועידה נערכת תצוגה של סטארט-אפים ישראליים שמפתחים פתרונות בתחומי התחבורה החכמה והעיר החכמה

בשולחן העגול שיזמה עיריית אשדוד השתתפו בכירים ממספר רשויות מקומיות בארץ – חיפה, ירושלים, אילת, תל אביב ואשדוד עצמה – לצד מנהלים ונציגים של ערים גדולות בעולם, שהגיעו במיוחד לכנס, בהם נציגים מפולין, קנדה, בריטניה, הולנד וגרמניה. ד"ר סמדר איצקוביץ', מובילת פרויקט Ashdod Smart Mobility Living Lab, תיארה במפגש את החזון של העירייה להפיכת העיר למודל להעצמת התחבורה החכמה והשיתופית בישראל. "המטרה המרכזית היא ליצור אמון ואהדה גדולה יותר מצד הציבור בארץ כלפי תחבורה ציבורית וחכמה", אמרה.

היא הציגה נתונים שלפיהם ישראל מדורגת באחד המקומות הנמוכים בעולם מבחינת שימוש בתחבורה חליפית, עם רק 17% שמעדיפים אותה על פני כלי הרכב הפרטיים. לעומת זאת, היא ציינה כי הנתונים באירופה גבוהים – בפולין, למשל, מדובר ב-70%. איצקוביץ' אמרה שאשדוד תהיה מודל לעיר חכמה בתחום התחבורה בישראל והיא מעוניינת בשיתופי פעולה עם ערים אחרות. "אנחנו כל הזמן לומדים ומסתכלים מה נעשה בעולם, כדי לשפר אצלנו את המצב בתחום התחבורה ולשפר את השירות", הוסיפה.

עוד ציינה איצקוביץ' כי פרויקט הכביש החכם כולל הטמעת חיישנים בכבישי העיר, פריסת תשתית של סיבים אופטיים, מצלמות חכמות באוטובוסים חדשים בעיר ומרכזי שו"ב חכמים שיעבדו בצמוד למוקדי החירום והפיקוח בעיר.

מיזם נוסף שעליו דובר במפגש הוא הסעות שמבצעת Gett מתחנת הרכבת למרכזי תעסוקה באשדוד – ולהפך. איצקוביץ' אמרה כי "העיקרון המשותף לכל המיזמים הוא שיתופיות ושילוביות בין כל הגורמים, במודל של PPP (ר"ת Private, People, Public)".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים