פייק ניוז על הטבח בלאס וגאס הופצו ברשתות החברתיות

ידיעות שנפוצו בטוויטר, בפייסבוק ובגוגל נקבו בשם שגוי של חשוד בביצוע הרצח הקטלני ושימשו להפצת תעמולה נגד השמאל והדמוקרטים ● לענקיות לקח זמן רב להסיר את הפרסומים, שהמשיכו להדהד ברחבי האינטרנט במשך שעות רבות

החדשות היו מזויפות - הטבח, למרבה הצער, לא. אילוסטרציה: קארן רואץ', BigStock

פייק ניוז, שהפיצו מסרים פוליטיים ושנקבו בשם לא נכון של חשוד בטבח שהתרחש בלאס וגאס בליל יום א', התפשטו בגוגל (Google), בטוויטר (Twitter) ובפייסבוק (Facebook), לפני שהחברות הורידו את ההודעות הבעייתיות – כך הסתבר בדיעבד. הידיעות השגויות פורסמו והופצו הן ברשתות החברתיות הדומיננטית והן בתוצאות החיפוש של גוגל, ה-Top Stories, שהדגישו את הזיהוי השגוי.

לפי ממצאי משטרת לאס וגאס והרשויות האמריקניות, היורה הוא סטיבן קרייג פאדוק ממסקיט שבנבדה. פאדוק ירה על עשרות אלפי המשתתפים בפסטיבל הקאנטרי בעיר מהקומה ה-32 של מלון הקזינו מנדליי ביי (Mandalay Bay), הרג עשרות רבות של אנשים ופצע יותר מ-500, במה שנחשב כרצח ההמונים הקטלני בהיסטוריה המודרנית של ארצות הברית. לאחר הרצח מצאו הרשויות את גופתו של פאדוק, שהתאבד בחדרו שבמלון.

"שמאלן קיצוני שמאוהב במנחת טלוויזיה שמתנגדת לטראמפ"

אלא שאל האינטרנט הגיע שטף של חדשות מזויפות וידיעות שגויות, שחלקן נובעות מטעמים פוליטיים ושנפוצו לכל עבר.

כך, למשל, התפרסמה ברשת ידיעה של האתר הפוליטי The Gateway Pundit, שידוע בהיותו אתר פרו-טראמפ. האתר נקב בשם של אדם אחר בתור היורה, בצטטו דף פייסבוק שטען כי האדם היה "שמאלן קיצוני" ו-"דמוקרט שאהב את רייצ'ל מדאו". מדאו היא לסבית גלויה, פרשנית פוליטית ליברלית וסופרת אמריקנית, שמנחה תכנית יומית ברשת MSNBC.

בדף בדיקת הבטיחות (Safety Check) של פייסבוק הוצג קישור מאתר הימין Alt-Right News, שגם הוא זיהה באופן שגוי את היורה כליברל אנטי-טראמפ. "מרכז האבטחה העולמי שלנו זיהה את הפוסט הזה בבוקר והסיר אותו", מסרה פייסבוק בהצהרה בתגובה.

בנוסף, פוסטים שהתפרסמו בפורום האנונימי והאנרכיסטי 4chan.org הדהדו את הממצאים לכאורה שאותו אדם היה גם היורה וגם "דמוקרט חברתי". BuzzFeed פרסם צילומי מסך ששמר, שבהם נראים פרסומי הסיפורים – שכבר לא מופיעים ב-Gateway Pundit או ב-4chan.

בטוויטר התפרסמו מספר ציוצים קורעי לב שלכאורה ביקשו עזרה באיתור נעדרים מהאירוע, ואלה צברו ריטוויטים שכללו תמונות של דמויות שאין בינן לבין האירועים כל קשר – החל מכוכב פורנו ועד לילד שהוא כוכב ב-Vine. החשבונות שהיוו מקור לידיעה הכוזבת הושעו, בסופו של דבר.

החברות מכות על חטא ומתפתלות בהסברים

דוברת טוויטר, ליז קלי, אמרה כי רשת החברתית "בודקת ומסירה תוכן שמפר את הכללים שלנו – הן באופן יזום והן באמצעות דיווחים". קלי הצביעה על פוסט בבלוג של החברה שהתפרסם ביוני ושמפרט את היתרונות של הפורמט של טוויטר לצד האתגרים הגלומים בו, בכל הקשור בהפצת פייק ניוז. "הטבע הפתוח בזמן אמת של טוויטר הוא נוגדן חזק להתפשטות של כל סוגי המידע השקרי, וזה חשוב כי אנחנו לא יכולים להבחין אם כל ציוץ בודד של כל אדם הוא אמיתי או לא", כתב בפוסט זה קולין קראול, סגן נשיא טוויטר למדיניות ציבורית, ממשל ופילנתרופיה.

בתגובה לדברים פרסמה גוגל הצהרה שהדגישה שהפרסומים מ-4chan היו "לא תקינים מבחינה פוליטית" בכל מקום שבו הופיעו ההודעות השגויות במשך מספר שעות, עד שאלגוריתם החיפוש שלה החליף את התוצאות במידע הרלוונטי יותר. התוצאה מ-4chan הופיעה רק אם משתמשים נכנסו לשם היורה השגוי כשאילתה, מסרה גוגל, שטענה שהממצאים הללו לא הופיעו ב-Google News. בכל אופן, דובר החברה ציין כי "זה לא צריך להופיע בתוצאות של אף שאילתות", והוסיף שהחברה שואפת למנוע הישנות של מקרה שכזה.

פייסבוק מסרה שצוות האבטחה שלה הסיר את התוצאות מ-Gandeway Pundit ופוסטים דומים שהתפרסמו ברשת החברתית בתוך מספר דקות. אלא שבשל "עיכוב טכני" בהסרה, החברה מסרה שתמונות של הסיפור הלא נכון נשמרו על ידי משתמשים והופצו באינטרנט. "אנחנו פועלים בכדי לתקן את הבעיה שאפשרה לזה לקרות מלכתחילה ומצטערים מאוד על הבלבול שנגרם", אמר דובר פייסבוק.

גוגל ופייסבוק נמצאות שתיהן תחת ביקורת קשה של מחוקקים, בטענה שהיו פלטפורמות לקידום פייק ניוז במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנה שעברה, ואף זומנו להעיד בחקירת הקונגרס בגין החשדות להתערבות רוסית במרוץ.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים