האם חסימת אתרים ניאו-נאצים עלולה לאיים על חופש הדיבור?

לניאו-נאצים ולאנשי ימין קיצון - כמו למשל תנועות Alt-Right או הקו קלוס קלאן האמריקניות - יש זכות לבטא את דעותיהן? האם לגיטימי לחסום את אתריהן? ארגון זכויות דיגיטליות אמריקני טוען כי החלטתה של גוגל להחרים אתר ניאו-נאצי "מסוכנת"

בשבוע האחרון סוערות הרוחות בארה"ב לאחר אירועי שרלוטסוויל שבווירג'יניה, ולנוכח עלייה ניכרת בפעילות ימין קיצוני במדינה, שיש התולים אותה בבחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות.

כעת מותח ארגון הזכויות האלקטרוניות האמריקני, ה-EFF (ר"ת The Electronic Frontier Foundation), ביקורת על ספקיות אינטרנט, ובראשן גוגל (Google), לאחר חסימת כל הדומיינים של האתר הניאו-נאצי הדיילי סטורמר (The Stormer Daily), באומרו כי המהלך מפר את עקרונות חופש הדיבור ויכול להביא לריקושטים. "אנו מאמינים כי מה ש-GoDaddy, Cloudflare ו-גוגל עשו כאן היה מסוכן", נכתב בהודעה בבלוג של הארגון.

הכל החל כשמספר קבוצות ימין קיצוניות התקבצה במחאה על החלטה לפרק פסל של מפקד קונפדרציית הדרום מימי מלחמת האזרחים, שניצב בשרלוטסוויל. במהלך האירועים פגע כלי רכב נהוג בידי איש ימין זועם במפגיני הנגד והביא למותה של הת'ר הייר, בת ה-32, ולפציעתם של לפחות 19 אחרים. הנהג מואשם כעת ברצח.

בהמשך עברה המלחמה, כדרכן של מלחמות בימינו, לחזית הדיגיטלית. בשבוע שעבר סיפר בעליו של האתר הניאו-נאצי כי האתר שלו "הוחרם לחלוטין מהאינטרנט", וזאת לאחר שפרסומים בו לעגו להרוגה ולמפגינים שהגיעו למחאה כנגד עצרת הימין הקיצוני בשרלוטסוויל.

השפעות מרחיקות לכת על הביטוי ברחבי העולם

"בגלל שלמתווכי האינטרנט, במיוחד אלה שלהם מתחרים מעטים (למשל למנועי חיפוש כמו זה של גוגל – ג"פ) יש שליטה כל כך רבה בהתבטאות המקוונת, להשלכות של ההחלטות שלהם יש השפעות מרחיקות לכת על הביטוי ברחבי העולם", נכתב בבלוג של ארגון EFF, שהוסיף ואמר כי הוא מאמין כי "אף אחד" – כולל הממשלה והחברות הפרטיות – לא צריך להחליט מי יכול לדבר או לא.

ה-EFF הודה בדבריו גם כי "המצב טעון מאוד" מבחינה משפטית ומסיבות נוספות. "כל האנשים ההגונים צריכים לעמוד מול האלימות והתוקפנות עמוסות השנאה, שנדמה כי הולכים וגדלים ברחבי ארצנו", כתב הארגון. "אבל עלינו להכיר גם שבאינטרנט, כל טקטיקה המשמשת כיום להשתקת ניאו-נאצים תשתמש בקרוב נגד אחרים, כולל אנשים שעם דעותיהם אנו מזדהים".

"אנו מסכימים בלב שלם עם החששות שהועלו על ידי EFF", אמר מנכ"ל Cloudflare, מתיו פרינס, בתגובה לדברים. הוא הסביר כי קיבל את החלטתו לאחר שמנהלי האתר הניאו נאצי רמזו ש-Cloudflare תומך ברעיונותיהם.

גוגל לא הגיבה לדברי ה-EFF.

הכחשת שואה – מחוץ לחוק במקומות רבים

ה-דיילי סטורמר אינו נגיש כעת יותר באינטרנט הפתוח, לאחר שספקיות דומיינים רבות ושונות וחברות אירוח – כולל אחת ברוסיה – החרימו אותו מהשירותים שלהם. כפתרון מצא הסטורמר את מקומו ב-Tor, דפדפן שמפעיל את ה-דארקנט (darknet), שם מתקבצים מפיצי תכני שנאה, אלימות, פשיעה וסקס. רשת Tor אמרה שהיא לא יכולה לעצור את ה-סטורמר באמצעות הטכנולוגיה שלה.

יצוין כי למרות הביקורת של ה-EFF, רשימת העסקים שהחליטו להחרים את הדיילי סטורמר ואתרים אחרים שהם פשיסטים, או ניאו-נאצים לבנים, הולכת וגדלה. נדמה כי החזית הטכנולוגית מתאחדת בכדי להילחם בתופעות המכוערות שכולן נגזרות מגזענות ושנאה.

מאסטרקארד (Mastercard), ויזה (Visa), אמריקן אקספרס (American Express) ו-PayPal הצטרפו אף הן לחרם וניתקו גם את האפשרות של אתרים אלו לבצע תשלומים באמצעותם, ואילו שירותי מוזיקה, כולל אלו של Spotify, Deezer ו-גוגל, נשבעו להסיר מוזיקה של להקות המזוהות עם תכני שטנה.

כל העסקים הללו פועלים בעולם, ואילו הטיעון של EFF מסתמך על התיקון הראשון לחוקת ארצות הברית, שמאפשר כמעט כל סוג התבטאות כל עוד היא אינה מציגה "סכנה ברורה בהווה".

עם זאת, מדינות רבות הציבו קו ברור כנגד פשעי ותכני שנאה כיום כשקבעו חקיקה נוקשה מאוד בעטיים, והדברים ניכרים במדינות כמו צרפת, אוסטריה, גרמניה וקנדה. הכחשת השואה, למשל, אינה חוקית ב-17 מדינות ברחבי העולם, ומי שיציג עמדות החופפות לה לא רק שסביר שייחסם מהאינטרנט, אלא שיש לו סיכוי סביר למצוא עצמו בכלא עקב דבריו ופועלו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים