נס: בית המשפט דחה את תביעת ההסתדרות – וקרא לשוב למו"מ

"הפסקת המו"מ הקיבוצי על ידי נס נעשתה בניגוד לעקרונות משפט העבודה", קבע בית הדין ● "הנהלת נס התייחסה ליו"ר הוועד, אלון בן הרוש, באופן משפיל" ● נס: "תביעת ההסתדרות לפיצוי 1.2 מיליון שקלים, בגין פגיעה בהתארגנות - נדחתה במלואה - התביעה הוגשה מלכתחילה כדי לנסות ולהסוות את העובדה שההסתדרות אינה גוף המייצג את עובדי נס"

שחר אפעל, נשיא ומנכ''ל נס. צילום: נדב כהן יהונתן

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב קיבל את בקשת ההסתדרות, וקבע כי על הנהלת נס לחדש כבר במהלך השבועות הקרובים את המו"מ עם נציגי ההסתדרות ו-ועד העובדים – לקראת הסכם קיבוצי ראשון. מנגד, בית הדין, בראשות השופט דורי ספיבק, דחה את תביעת ההסתדרות לפיצוי בסך מיליון שקלים, בגין הטענה כי נס פגעה בהתארגנות העובדים.

שני הצדדים ניהלו במשך שלוש שנים משא ומתן לקראת חתימה על הסכם קיבוצי, לאחר שעובדי נס התארגנו בהסתדרות הכללית אשר הכירה ביציגותה – ב-2014. בסוף אותה שנה הוכרז סכסוך עבודה, לאחר שהמו"מ הגיע למבוי סתום.

המשא ומתן, שהיה בשלב מתקדם, עלה על שרטון לפני כמה חודשים. ההסתדרות וועד עובדי נס טענו כי חובתה של נס לחדש עימם את המשא ומתן, וכי הם זכאים לסעדים נוספים בשל פגיעות בהתארגנות. כך, במאי השנה ההסתדרות תבעה במיליון שקלים את נס על פגיעה בהתארגנות עובדיה. ההחלטה של השופט מאתמול (א') היא סיום ההליך המשפטי שהחל במאי השנה.

נס, מנגד, הכחישה את הטענות נגדה, וטענה כי ועד העובדים מתנהל מולה בחוסר תום לב, וכי ההסתדרות איבדה את יציגותה בקרב העובדים. לכן, טענה הנהלת נס, לא חלה עליה החובה לחדש את המשא ומתן, בטרם תוכח היציגות מחדש.

"הפסקת המו"מ הקיבוצי על ידי נס נעשתה בניגוד לעקרונות משפט העבודה", קבע השופט ספיבק "ולכן עובדי נס וההסתדרות זכאים לצו, המורה לנס לחזור לשולחן המשא ומתן". השופט תחם את משך הזמן עד שתושג "יציבות ארגונית" לדבריו – בשלושה חודשים. הוא קבע כי לאחר זמן זה, נס תוכל לדרוש בדיקה מחודשת של היציבות.

בית הדין אסר על הנהלת נס להמשיך ולהתייחס אל יו"ר הוועד, אלון בן הרוש "באופן המשפיל – בכתב או בעל פה – בו נהגה כלפיו, כאשר העלתה טענות שונות בדבר היותו של בן הרוש 'יו"ר נחזה של ועד העובדים', התייחסות פוגענית ומיותרת, שלא היה לה מקום – והיא עולה כדי פגיעה בזכותם להתארגנות של עובדי נס".

"ההתארגנות לא נפגעה"

לעומת זאת, ציין השופט, "לא מצאנו ממש בטענות הנוספות של ועד עובדי נס וההסתדרות, בדבר פגיעה בזכות ההתארגנות, ובכלל זה בטענותיהם בעניין התבטאויות אסורות של מנהלות בחברה, וכן בטענות עובדי נס – כי זימון של בן הרוש לבירור בעניין דיווחי השעות שלו – היווה פגיעה בהתארגנות. היחס המבזה והמשפיל כלפי בן הרוש לא גרם לפגיעה בהתארגנות של עובדי נס ולא סיכל אותה". לכן, קבע בית הדין כי אין לפסוק פיצויים להסתדרות ולעובדי נס בקשר לפגיעה זו.

בית הדין קבע בצו כי על נס לחדש את המשא ומתן עם העובדים ולקבוע פגישות סדירות לשם כך, כבר במהלך השבועות הקרובים.

צו נוסף ניתן בנושא יו"ר ועד העובדים, לפיו "נאסר על נס להמשיך ולהתייחס לבן הרוש כאל 'יו"ר ועד נחזה', או באופן משפיל, או מבזה, אחר". צו שלישי מונע מנס מלטעון להיעדר יציגות של התארגנות העובדים והוועד – וזאת למשך שלושה חודשים, עד 7 לנובמבר, או עד למועד גיבושו של הסכם קיבוצי, מה שיקרה מוקדם יותר.

נס, קבע בית הדין, תהיה רשאית להתנות את חתימתה על הסכם קיבוצי בהוכחה מחודשת של יציגות ההסתדרות בקרב עובדיה, ואם המשא ומתן לא יסתיים עד המועד שנקבע – 7 לנובמבר – נס תהיה רשאית להתנות את המשך המשא ומתן הקיבוצי, בהוכחה מחודשת של היציגות.

להגיע להסכמות אשר מכבדות את העובדים

בית הדין המליץ – מבלי לחייב – כי במסגרת חידוש המשא ומתן עליו הוא הורה, יפגשו אבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות, ושחר אפעל, מנכ"ל נס – לפחות פעם אחת. זאת, כדי לקדם את המשא ומתן לקראת חתימה על הסכם קיבוצי ראשון בנס.

לצד השופט ספיבק, אב בית הדין, ישבו לאה חלה, נציגת ציבור העובדים, ורן ורדי, נציג ציבור המעסיקים. ההסתדרות יוצגה בהליך על ידי עו"ד סיון רדיאן מהלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות. ועד עובדי נס יוצג על ידי עו"ד כפיר זאב. נס יוצגה על ידי עורכות הדין אפרת דויטש, ענבל פלמור-דורי והדס לנקרי.

יקי חלוצי, יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההיי-טק בהסתדרות, אמר כי "ההסתדרות מברכת על החלטת בית הדין שחייב את הנהלת נס לשוב אל שולחן המו"מ ולחדול מניסיונות שבירת התאגדות העובדים. בית הדין הביע עמדה נחרצת לגבי ההתייחסות המבזה של החברה ליו"ר ועד העובדים. אני קורא להנהלת נס להתעשת, להבין שהסכם קיבוצי בחברה זו עובדה – ולפעול בשיתוף פעולה עם נציגות העובדים למען סיום המשבר ולטובת עובדי החברה".

אנשי ועד עובדי נס טכנולוגיות הוסיפו כי "אלפי העובדים המסורים של נס זכאים להסדרה הוגנת של זכויותיהם. חידוש המו"מ בין הצדדים חייב להתבצע מתוך נכונות הדדית לצעדים בוני אמון. אנו תקווה כי הנהלת החברה אכן תשוב למו"מ, הפעם מתוך כוונה כנה להגיע להסכמות אשר מכבדות את העובדים".

מנס נמסר כי "בניגוד להודעת ההסתדרות, תביעתה נגד חברת נס לפיצוי בסך 1.2 מיליון שקלים, בגין פגיעה בהתארגנות, נדחתה במלואה על ידי ביה"ד לעבודה. דחיית התביעה מוכיחה כי התביעה הוגשה מלכתחילה, על מנת לנסות ולהסוות את העובדה שההסתדרות אינה גוף המייצג את עובדי נס".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים