"יש בצה"ל יותר רחפנים ממזל"טים"

"תחום הרחפנים מספק את הסחורה: רחפנים פתחו ציר וחשפו מטען", כך אמר סא"ל עמיחי מגל, ראש תחום כטב''ם, החטיבה הטכנולוגית בזרוע היבשה, צה''ל

סא"ל עמיחי מגל, ראש תחום כטב''ם, החטיבה הטכנולוגית בזרוע היבשה, צה''ל. צילום: ניב קנטור

"לפני שנה וחצי השתתפי בכנס, בו הערכתי כי בקרוב יהיו בצה"ל יותר רחפנים מאשר מזל"טים. זה כבר קורה", כך אמר סגן אלוף עמיחי מגל, ראש תחום כטב"ם (ר"ת כלי טיס בלתי מאויישים), החטיבה הטכנולוגית בזרוע היבשה, צה"ל.

סא"ל מגל דיבר בכנס "אנשים ורחפנים", שהתקיים ביום ה' האחרון באולם אירועים LAGO בראשון לציון, בהשתתפות מאות איש. את הכנס, הנערך זו הפעם השניה,  הנחה רן קליינר, מנכ"ל עם הרוח. סא"ל מגל דיבר בפאנל שנושאו "רחפנים מצילי חיים", אותו הנחתה סיגל גפני, עיתונאית הערוץ הראשון.

החטיבה הטכנולוגית היא הגוף הצבאי האחראי על פיתוח אמצעי לחימה המשמשים את כוחות היבשה של צה"ל. לדברי סא"ל מגל, "תחום הרחפנים מספק את הסחורה: רחפנים פתחו ציר וחשפו מטען".

לדבריו, "במסגרת המשחק 'מה היה קורה אילו', ניתן לדמיין מצב בו היה רחפן באירוע שהביא לפרוץ מלחמת לבנון השניה, בו נחטפו החיילים אהוד גולדווסר ואלדד רגב ז"ל. חזבאללה בחר בנקודה בלתי ניראית ולקח 45 דקות עד שהאירוע הובן. רחפן, אולי, היה מגלה את המארב ומסייע להגיב. האירוע היה נראה אחרת עם רחפנים".

"אירוע נוסף היה בשנת 2012, אז סרן זיו שילון איבד את ידו בפיצוץ מטען בגבול רצועת עזה. רחפן, לו היה שם, היה מזהה את המטען לפני ששילון התקרב אליו. הרחפנים מאפשרים לבדוק שטח בלא להיות נוכח בו – במקומות מסוכנים".

"פיתחנו רחפן צבאי", סיכם סא"ל מגל, "השקענו בו לא מעט כסף. כשהחלה התאוצה של הרחפנים בשוק האזרחי, הם עקפו אותנו במהירות. יש מקומות שאנו צריכים לעשות התאמות, אבל לא כדאי לנו להשקיע – אלא לרכוש מן המוכן".

בועז צרפתי, יחידת חילוץ מגילות. צילום: ניב קנטור

בועז צרפתי, יחידת חילוץ מגילות. צילום: ניב קנטור

בועז צרפתי, מיחידת חילוץ מגילות, אמר כי "הרחפן הוא כלי מציל חיים. זמן ההגעה לפצוע הנמצא במדבר יהודה הוא דבר קריטי להצלת חייו. רחפן יכול לתת יתרון הקיצור זמן ההגעה לפצוע ולחסוך 'התברברות' בשטח".

פן נוסף, ציין, "הוא שליטה בכוחות שלנו – ניתן להטיס רחפן לפני כוח חילוץ, וכך לקבל שליטה, הכוונה ושמירה על חיי המחולצים במגוון מתארים קשים – תוואי שטח, לילה או מזג אוויר סוער".

בשנתיים האחרונות, אמר צרפתי, "אנו עוסקים בלימוד ובאימונים עם רחפנים. עשינו תרגיל המתבסס על מתווה של בולענים. הרחפנים גם מפחיתים את הסיכון של המחלצים, למשל בעת העברת חבלים בקרבת בולענים".

בעתיד, סיכם צרפתי, "המשימה תהיה איתור בטוח של אבודים או פצועים. יש מגבלות של כוח ויש מגבלות לטיסת מסוקים, ואנו רואים ברחפנים חלופה מועילה ככוח חלוץ. הרחפנים עוזרים לבחור ציר נכון, להעביר חבלים, ליצירת קשר עם המחולצים, לניהול הכוחות ועוד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים