משרד התחבורה הסב מערכות ליבה – לקראת השינוי במספרי הרישוי

"אני רואה בפרויקט הזה הרבה מעבר לנושא של הסבת מספרי רישוי - לדעתי זה שקול להכנסת מטבע חדש לשוק", כך לדברי צור אהרון, ראש אגף התקשוב של משרד התחבורה

צור אהרון, מנהל אגף בכיר מערכות מידע במשרד התחבורה

משרד התחבורה סיים בהצלחה את הסבת כל מערכות הליבה שלו, לקראת המעבר לרישוי כלי הרכב בישראל משבע ספרות לשמונה ספרות, כך נודע לאנשים ומחשבים.

בשבוע שעבר הודממו כל מערכות המחשוב המרכזיות של המשרד למשך שלושה ימים, כדי לסיים את הטמעת המערכות שיגרמו לכך שלקראת הקיץ השנה, כל כלי הרכב החדשים שיעלו על הכבישים בישראל ישאו לוחיות רישוי בני שמונה ספרות.

את הפרויקט מוביל מתחילתו בצד הטכנולוגי אגף המחשוב במשרד התחבורה, בראשותו של צור אהרון, ראש אגף התקשוב של המשרד. הפרויקט בוצע בסיוע של מוסט, חברה בת של מלם שזכתה במכרז לפני כשנתיים. בנוסף השתתפה בפרויקט טסקום (Tescom), שניהלה את כל תהליך הבדיקות והתסריטים.

בימים אלו, החל השלב המעשי – הקריטי בפרויקט – שהוא בדיקות היתכנות והתאמת כל מערכות המחשוב והמידע של כל הגופים במשק שעובדים עם משרד הרישוי ומשרד התחבורה – גופים שמנהלים פעילות המבוססת על מספרי רישוי.

לא עושים שימוש חוזר במספרי רישוי

מדובר ביבואני רכב, חברות שמספקות שירותים לרכב, ארגונים שמנהלים ציי רכבים, משטרת ישראל ועוד. אהרון לא צופה תקלות או בעיות "כי הארגונים כבר נערכים לכך מזמן והם מבינים שהפרויקט נעשה בלית ברירה, מהסיבה הפשוטה של האפשרויות של יצירת רישוי בן שבע ספרות – הסתיימו, ומאחר שבישראל אנו לא עושים שימוש חוזר במספרי רישוי, לא היתה ברירה אלא לצאת לפרויקט מורכב זה".

לדברי אהרון, תהליך ההסבה של מערכות הליבה של המשרד "כלל 1,200 תוכניות שונות, שהופעלו על שורה של תשתיות מחשוב כולל מיינפריים והסבת שורות קוד".

"אני רואה בפרויקט הזה הרבה מעבר לנושא של הסבת מספרי רישוי", אומר אהרון. "לדעתי זה שקול להכנסת מטבע חדש לשוק, כי ההשלכה של מעבר לשמונה ספרות חוצה מגזרים ומחייבת כעת שורה ארוכה של גופים שלא עובדים ישירות עם משרד התחבורה, להסב את מערכות התוכנה שלהם לשמונה ספרות כדי שיוכלו להמשיך לתפקד".

לעבוד בהרמוניה ולהתגבר על חילוקי דעות

אהרון מבקש להדגיש את העובדה שהשלב הזה בפרויקט הסתיים בזמן, עובדה שאינה מובנת מאליה בפרויקטי מחשוב בממשלה ובכלל. להערכתי, אומר אהרון, "העמידה בלוח הזמנים הצליחה בגלל מספר סיבות שקשורות אחרת בשניה. ראשית, המתודולוגיה שבחרנו הוכיחה את עצמה והפעילות על פיה הביאה את התוצאות".

"יש חשיבות רבה לצוותים שעובדים ומנהלים את הפרויקט הן מהצד של הספק, במקרה שלנו מוסט מקבוצת מלם וגם טסקום, והצוותים המקצועיים שלנו. ידענו לעבוד בהרמוניה, להתגבר על חילוקי דעות – ותמיד יש כאלו – וגם משברים", אומר אהרון.

"בפרויקט כזה יש מרכיב גדול מאוד של סיכונים", הוא מסביר. "גם פה להערכתי ניהלנו את הסיכונים בצורה מושכלת. חלק מהתסריטים שהיו לנו בניהול הסיכונים התממשו, אבל מאחר ונערכנו מראש – ידענו להתמודד איתם", אומר אהרון.

"לנגד עיני כל מי שעבד בפרויקט, עמדה מטרה אחת – להביא לכך שההסבה תאפשר המשך פעילות תקינה במשק", מוסיף אהרון. "אסור לשכוח שענף הרכב מכניס לקופת המדינה בכל שנה 45 מיליארד שקלים, והקריטיות שלו היתה ברורה לכולנו".

כאמור הפרויקט אמור להסתיים בקיץ הקרוב, אז יחל משרד הרישוי לנפק מספרי רישוי בני שמונה ספרות. ההיקף הכולל של עלות הפרויקט הוערך בעשרות מיליוני שקלים.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. סער

    לגבי השיטה האמריקאית. בחנו אותה ולא התאפשר בגלל אופיה של מדינת היהודים... כנראה הדתיים לא אהבו את הרעיון. וטכנולוגית בעיתי מאוד אותיות עבריות

  2. אסף

    אין חברה בשוק היום שיודעת להתחרות באופן רציני בטסטקום מבחינת קבוצת בדיקות אהוטסורס . לגביי מלם עם נבחרו מתוך מסםר גופים שנגשו למרכז. אני מבין שזכי מתוסכל משהו?!

  3. זכי

    לא יותר פשוט לעבור לשיטה אמרקאית שכל אחד בוחר מספר משולב של אותיות ומספרים כאוות נפשו ואז בנק המספרים אינסופי..? אבל למה..צריך לפרנס ארגוני מחשבים שהם חברים של צור בקומבינה

אירועים קרובים