האם כפר קאסם בדרך להפוך למרכז היי-טק משגשג?

כנס היי-טקיסטים ויזמים שנערך בעיר הראה את הפוטנציאל שגלום בחברה הערבית בישראל ● בעמותת צופן, שקיימה את האירוע, מבטיחים לספקנים שכמו שנצרת מתפתחת כמרכז טכנולוגי, כך גם כפר קאסם תעלה על מפת ההיי-טק של המדינה

עדאל בדיר, ראש עיריית כפר קאסם, צילום: יוני רייף

כשמדברים על היי-טק במרכז הארץ, חושבים על תל אביב, הרצליה, רעננה, פארק סיבל בראש העין… מקסימום על ראשון לציון. אבל מה עם כפר קאסם? בעיר, שנמצאת מרחק נסיעה קצר מכל אחד ממרכזי ההיי-טק שהוזכרו כאן, שואפים להפוך בשנים הקרובות למרכז טכנולוגיה משגשג ולמקום בולט על מפת תעשיית ההיי-טק הישראלית.

כחלק מכך, נערך שלשום (ב') בעיר כנס שהפגיש יזמים והיי-טקיסטים מכפר קאסם ומהמשולש בכלל עם מנכ"לי חברות היי-טק וסטארט-אפים מרחבי הארץ, וכן עם משקיעים ובכירים מהתעשייה. האירוע נערך על ידי היזם ינקי מרגלית ועמותת צופן, שפועלת לקידום ההיי-טק במגזר הערבי. יזמים הוזמנו במהלכו לספר על המיזמים והרעיונות שלהם, במתכונת הייד פארק, שבמסגרתה לכל אחד יש דקה בלבד לספר מה הוא עושה ולמה כדאי לשים לב דווקא אליו.

לאירוע היה מימד נוסף על כל כנס היי-טקיסטים וסטארט-אפיסטים אחר, משום שלא רבים האירועים הטכנולוגיים שהתקיימו עד כה ביישובים ערביים. נכחו בו עשרות בכירים בתעשייה, בהם היזם הוותיק דב מורן; אייל ולדמן, מנכ"ל מלאנוקס (Mellanox); עדי סופר-תאני, מנכ"לית פייסבוק (Facebook) ישראל; פרופ' יוסי מטיאס, מנכ"ל גוגל (Google) ישראל וסגן נשיא החברה העולמית; ואהרון אהרון, עד לאחרונה מנכ"ל אפל (Apple) ישראל וכיום מנכ"ל הרשות לחדשנות.

את הערב פתחו מרגלית, שלמד באחרונה ערבית ותיבל את דבריו בידיעותיו החדשות בשפה, והנס שקור, היי-טקיסט ותיק מהמגזר הערבי. לדברי שקור, "כשאני אומר שיש היי-טק בכפר קאסם, חלק משומעיי לא מאמינים". אבל המפגש רב המשתתפים הוכיח באופן חד וחלק שההיי-טק בכפר קאסם ובמשולש בכלל חי וקיים, ושההיי-טקיסטים המקומיים מלאי שאיפות ורציניים במיוחד.

עדאל בדיר, ראש עיריית כפר קאסם, חלק את החזון שלו, שלפיו העיר תהיה בתוך 5-10 שנים מרכז היי-טק משגשג. "אפשר להשקיע בהיי-טק בכפר קאסם וליצור דו קיום ממשי", ציין.

"מה שחשוב זה שיתוף הפעולה בינינו"

לאורך כל הערב הדהדה אצל כלל הדוברים קריאה לאיחוד כוחות בין ערבים ליהודים לצורך העצמה של תעשיית ההיי-טק הישראלית. הדברים באים לאחר עשייה שקטה, שהביאה לכך שכבר כעת מפעיל צופן בכפר קאסם, בשיתוף עם פורום MIT ליזמות, את TRI/O-TECH – מרכז יזמות היי-טק שנתמך על ידי משרד החוץ האמריקני. המרכז החל את פעילותו לפני כשנה, וכולל בית ספר ואקסלרטור המאפשרים ליזמים לפתח את היכולות הניהוליות והיזמיות שלהם.

הכנס בכפר קאסם השבוע. צילום: יח"צ

הכנס בכפר קאסם השבוע. צילום: יח"צ

אניה אלדן, מנהלת חטיבת הסטארט-אפים ברשות החדשנות, דיברה על החשיבות של שילובן בהיי-טק של אוכלוסיות ממגזרים שעד כה פחות שולבו בה, כולל זה הערבי. היא סיפרה שיש לרשות החדשנות תוכניות רבות לעידוד יזמים ערבים, "מבחינתנו, כפר קאסם הוא אזור בעדיפות לאומית, אבל מה שחשוב באמת זה שיתוף הפעולה בינינו", הבהירה.

ככלל, ציינה אלדן, הרשות לחדשנות היא "גוף ממשלתי שרואה את תפקידו בשלושה מישורים: אספקת תשתיות כמו מעבדות ומכוני מחקר; השגת מטרות חברתיות; ולקיחת סיכונים, שזה המישור הכי חשוב. זה מוזר לגוף ממשלתי, אבל אנחנו לוקח הסיכונים הכי גדול בתעשייה. תפקידנו לתמוך ולהשקיע".

"המטרה: שוויון הזדמנויות לכל אדם בישראל"

לאורך הערב נשאו דברים קצרים יזמים ערבים רבים, ביניהם ג'מיל מזאווי מנצרת, שהקים את אופטימה (Optima), שמפתחת תוכנה שעוזרת למפתחי צ'יפים בתחום האוטו מוטיב, במטרה להוסיף מרכיב אמינות לרכב ולעמוד בתקן המחמיר ISO-26262. מזאווי טען שהפתרון של אופטימה "מהיר פי 100 אלף" מזה של המתחרים, שעל שמה רשומים חמישה פטנטים ושהיא מעסיקה 10 עובדים.

אפשר לסכם את הערב בדבריו מלאי האופטימיות של סאמי סעדי מעמותת צופן, שאמר ש-"המטרה היא להביא לשוויון הזדמנויות לכל אדם במדינת ישראל. נצרת היא העיר הערבית הראשונה שכבר עלתה על מפת ערי ההיי-טק של ישראל. אנחנו רוצים ופועלים שבתוך שנתיים, גם כפר קאסם תהיה על המפה הזו. אנשים מסביבנו מספרים על טירוף ואנחנו מדברים על שותפות. השותפות הזו בהיי-טק תוביל אותנו לעתיד טוב יותר".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יעקב מרגלית

    שלום רב, 1. יש לקחת את החזון ולהפוך אותו למציאות, דרך ארוכה המתחיל בצעד ראשון 2. מה דעתכם להפוך לעיר חכמה מתועדת ראשונה ?! אשמח לתשובה יעקב מרגלית

אירועים קרובים