"יש צורך אדיר בטרנספורמציה דיגיטלית בכל הערים"

"מדובר בהכרח ולא ברשות, ורשויות שלא יעשו את המעבר הזה יישארו מאחור", אמר איתמר קורנפלד, מנמ"ר עיריית ירושלים ● מנמ"רים של ערים שונות פירטו בפנל ייעודי את הנעשה אצלן בתחום

איתמר קורנפלד, מנמ"ר עיריית ירושלים. צילום: ניב קנטור

"הטרנספורמציה הדיגיטלית היא כיום הכרח ולא רשות, ורשויות שלא יעשו את המעבר הזה יישארו מאחור. יש צורך אדיר בטרנספורמציה דיגיטלית בכל הערים", כך אמר איתמר קורנפלד, מנמ"ר עיריית ירושלים.

קורנפלד דיבר בפנל שנערך באחרונה במרכז האירועים LAGO בראשון לציון, כחלק מכנס IT מוניציפלי של אנשים ומחשבים, שעסק בנושא הערים החכמות. בכנס השתתפו מאות מומחים ואנשי מקצוע, והנחו אותו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה. מנחה הפנל היה אורי בן ארי, יועץ בכיר לערים חכמות.

בדבריו העיד קורנפלד כי "עיריית ירושלים מבצעת תהליך משמעותי של טרנספורמציה דיגיטלית, בהובלתו של ראש העירייה, ניר ברקת, בעברו איש היי-טק".

הוא פירט אודות המהלכים שמבוצעים בבירה: "בשנה האחרונה, אנחנו משנים את הלך החשיבה ואת הפעילות שלנו. הקמנו מינהל פיתוח, שצמוד למנכ"ל ולראש העיר. הטמענו תשתיות מחשוב ותקשורת, הוספנו פתרונות אינטרנט של הדברים ופעלנו כדי לזהות את הממשקים עם התושבים. מה שמוליך אותנו הוא שאנחנו רואים את התושב כשותף".

"בנינו מרכז חדשנות עירונית, כדי לשתף פעולה עם התושבים ועם החברות שפועלות בירושלים, קטנות כענקיות", הוסיף קורנפלד. "אנחנו מעוניינים שהם יספרו לנו מה הם חושבים שצריך לקדם לטובת העיר, וכך לקצר תהליכים ביורוקרטיים. זה למעשה מרכז מו"פ משותף לעירייה, לחברות ולתושבים".

ירון יהב, מנמ"ר עיריית רמת גן. צילום: ניב קנטור

ירון יהב, מנמ"ר עיריית רמת גן. צילום: ניב קנטור צילום: ניב קנטור

ירון יהב, מנמ"ר עיריית רמת גן, ציין בדבריו כי "אחד האתגרים המהותיים בערים חכמות הוא לקדם את הטכנולוגיה – מזו המיושנת שיש בחלק מהרשויות לטכנולוגיה החדשה. ברשויות רבות מתקיים תהליך כזה, אבל הוא ארוך".

כך, אמר, "בעיריית רמת גן, הגדרנו תוכנית תלת שנתית שבה אנחנו מתאימים את המצוי לרצוי, כלומר: את המצב הקיים למצב שאנחנו שואפים אליו. כחלק מזה, אנחנו עוברים לניהול חכם של כל המערכות. את כל זה אנחנו עושים עם הפנים לכיוון התושב ולצרכיו".

איציק כרמלי, מנמ"ר עיריית ראשון לציון. צילום: ניב קנטור

איציק כרמלי, מנמ"ר עיריית ראשון לציון. צילום: ניב קנטור

איציק כרמלי, מנמ"ר עיריית ראשון לציון, הסביר שבניגוד לחלק מהרשויות המקומיות האחרות, גוף מערכות המידע בעירו מנהל את כלל התקציבים העירוניים שמופנים לטכנולוגיה.

הוא דיבר על מעמדו של המנמ"ר ואמר כי "לאט לאט מתחילים לראות בעיריות את חשיבותו ולהבין שהוא צריך להיות כפוף ישירות למנכ"ל העירייה".

כרמלי ציין ש-"ראשון לציון עומדת לפני פיתוח מואץ. היא צפויה לגדול בשנים הקרובות ב-100 אלף תושבים". הוא כינה את ראשון לציון "עיר חכמה מאוד, שתהיה הרבה יותר חכמה".

ענת שלומוביץ', מנהלת אגף מערכות מידע ומחשוב בעיריית פתח תקווה. צילום: ניב קנטור

ענת שלומוביץ', מנהלת אגף מערכות מידע ומחשוב בעיריית פתח תקווה. צילום: ניב קנטור

ענת שלומוביץ', מנהלת אגף מערכות מידע ומחשוב בעיריית פתח תקווה, דיברה על המעבר שלה מהמגזר הפרטי לזה הציבורי. "העיר החכמה והמגזר הציבורי מרתקים ומאפשרים הרבה יותר מרחב פעולה. זה נוגע בכל אחד מאתנו".

גם בעיריית פתח תקווה, לדבריה, "מסתכלים על הטכנולוגיה בראי התושב. התושב צריך פרסונליזציה, הוא רוצה ביטחון, חינוך, ניקיון, ואנחנו עושים את כל מה שאנחנו יכולים כדי שהטכנולוגיה תסייע לנו לספק לו אותם".

"המנמ"ר צריך להיות בתפקיד בכיר. אני יושבת בהנהלת העיר והמנהל שלי הוא המנכ"ל. זה נותן לי יכולת רבה להשפיע", אמרה שלומוביץ'.

לסיכום היא ציינה ש-"המנמ"ר לא חייב להוביל את העיר החכמה אבל אי אפשר להוביל אותה בלעדיו".

ירון ריבו, מנמ"ר עיריית נתניה. צילום: ניב קנטור

ירון ריבו, מנמ"ר עיריית נתניה. צילום: ניב קנטור צילום: ניב קנטור

ירון ריבו, מנמ"ר עיריית נתניה, סיפר על הנעשה בעירו בכל הנוגע לעיר החכמה. "עשינו מיפוי של המצב הקיים לעומת עיר חכמה ויצאנו עם תוכנית אב", אמר. "אנחנו שמים דגש על שירותיות, יעילות ופרו-אקטיביות. אצלנו, לא רק התושב במרכז, אלא גם עסקים, תיירות והאנשים שמגיעים בשערי העיר".

"בימים אלה אנחנו שוקדים על יציאה למכרז להטמעת מערכת שו"ב מרכזית והיערכות דיגיטלית לחירום. כמו כן, נצא למכרז PPP – יעילות אנרגטית, להחלפת התאורה", אמר.

באשר למקום של המנמ"ר בעירייה אמר ריבו כי "נכון שמדובר במקום מרכזי, אבל על הנמ"ר לעבוד בשיתוף פעולה עם הגורמים האחרים בעירייה. ללא השיתופיות וההובלה של הפרויקטים ביחד, לא נוכל להביא שירותיות, יעילות ופרו-אקטיביות".

נתי אברהמי, מנכ"ל טלדור. צילום: ניב קנטור

נתי אברהמי, מנכ"ל טלדור. צילום: ניב קנטור

בפנל השתתף גם נציג מהמגזר הפרטי – נתי אברהמי, מנכ"ל טלדור. הוא אמר כי "העיר החכמה מחויבת לאפשר רציפות תפקודית של העירייה וטיפול בתקלות. זה יהיה תחום מהותי בשנים הקרובות ואנחנו מספקים עבורו סל נרחב של פתרונות".

"השינוי שבעיר החכמה הוא כמו כל שינוי טכנולוגי אחר. צריך לבנות תשתיות נכונות ולאסוף את המידע בצורה נכונה, וצריך להביא לניצחונות מהירים – להטמיע ולבצע שימוש יעיל בהרבה מאוד הטכנולוגיות והאפליקציות שקיימות בערים החכמות. עם הכניסה לפרויקטים של ערים חכמות נוצרות ציפיות – וצריך לפרוע אותן", אמר אברהמי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים