הרוסים "הרגו" את מלכת אנגליה

המלכה הבריטית אליזבת' השנייה הוכרזה כמתה במה שמסתמן כחדשות מזויפות ● מוסקבה טוענת שארמון בקינגהאם הוא שהודיע על מותה, אך נסוג בו ● במקביל הופיעו ידיעות אחרות שטענו בכלל שהמלכה נמצאת במעצר בית אחרי התבטאות חסרת מעצורים

המלכה אליזבת. צילום: BigStock

רוסיה ובריטניה החלו מנהלות ביניהן לאחרונה מעין מלחמת סייבר קרה ומרושעת למדי, שעל סממן אחד שלה דיווחנו השבוע, כשהשגרירות הרוסית בלונדון בחרה לפרסם בדף הטוויטר (Twitter) הרשמי שלה סמל של תנועת Alt-Right בכדי לפגוע בראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי.

אבל היחסים המעורערים הווירטואליים בין בריטניה לרוסיה אולי מגיעים עכשיו לשיאם בסיפור הלא-ייאמן הזה שהפיצו אתרי חדשות רוסים רבים שטענו כי מלכת בריטניה אליזבת' השנייה נפטרה, אך שהידיעה על כך נשמרת בסוד על ידי הבריטים.

מה קרה למלכה?

המדיה החברתית ואתרי אינטרנט רבים עסקו בתקופה האחרונה בשאלה מה קרה למלכת אנגליה והאם המלכה בת ה-90 מתה. את חרושת השמועות עצרה הוד מעלתה בכבודה ובעצמה כשהגיעה לטקס בכנסייה  בצהרי יום א' האחרון, מה שהיה הופעתה הראשונה בציבור לאחר היעדרות של כחודש ימים.

העניין הוויראלי בסיפור החל כנראה בתעלול רוסי חדש, לאחר שהתקשורת במוסקבה פרסמה מספר דיווחים בטענה כי אתר ארמון בקינגהאם (Buckingham Palace) הרשמי הודיע על פטירתה של המלכה. הסיפורים שהיו ככל הנראה מזויפים טענו שהאתר פרסם את הידיעה המרעישה אבל אז נסוג בו מהסיפור ומחק אותו, מה שעורר מחול שמועות ותגובות שונות וחלקן גם משונות.

לטענת האתרים הרוסים הדיווח שסיפק לכאורה אתר royal.uk הכיל את הכותרת "מותה של המלכה אליזבת השנייה". צילומי מסך שהוצגו תיעדו את מה שנראה כתחילתה של הצהרה ממזכיר העיתונות של המלכה, ושבה נכתב: "בעצב עצום ביקש הנסיך צ'רלס לפרסם את ההודעה הבאה…". שאר הטקסט לא הוצג.

צולמה בדרך לכנסייה

בתגובה לפנייה של כלי תקשורת רוסי מוביל, הכחיש ארמון בקינגהאם את הדברים. אך למרות זאת, בדיווח בעיתון Izvestia, המוכר כפרו-קרמלין בגישתו, נאמר כי "חלק מהגולשים טענו כי היעדר ההכחשה מאשר את הטרגדיה במשפחה המלכותית, אשר עליה הם החליטו שלא להכריז עדיין, בהתחשב בצורך לבצע את כל הנהלים הרלוונטיים – לרבות את אלו הסודיים".

המאמר הזכיר את בעיות הבריאות של המלכה שבחג המולד ובראש השנה דווח כי היא סובלת מצינון קשה, ואת זה ש"החמיצה" את ההגעה המסורתית לכנסייה, אלא שלא הזכיר כלל את העובדה שהמלכה בריטית נכחה בכנסייה השבוע ושתמונות שלה ושל בעלה פיליפ בדרכם למקום הוצגו בתקשורת.

עוד אתר חדשות מחסידי הקרמלין – Life.ru – כתב שדיבר עם ארמון בקינגהאם ונענה: "זה לגמרי לא נכון. זה לא יכול היה להופיע באתר. תוכל בבקשה לשלוח לנו צילום מסך או כל קישור למידע?"

"משתמשי האינטרנט נכנסו לחרדה בגלל הדיווח שהופיע באתר הרשמי של משפחת המלוכה כי אליזבת השנייה מת בגיל 90", כך נכתב בידיעה. "ארמון בקינגהאם הכחיש את הדיווח על מותה של המלכה אליזבת השנייה, שפורסמה קודם לכן באתר (המלוכה) הרשמי והוסרה מאוחר יותר". במשך הסיפור נכתב: "בואו ניזכר כי השמועות על מותה של מלכת בריטניה יצאו כשהיא נעלמה מהחדשות, במיוחד כאשר אליזבת השנייה לא נכחה בתפילת חג המולד המסורתית".

אפילו ערוץ הטלוויזיה של משרד ההגנה הרוסי, Zvezda דיווח על הטענות בנוגה למותה של המלכה ופרסם שוב את צילום המסך, שנלקח לכאורה מ-royal.uk אך היה ככל הנראה מזויף.

יחסים וירטואלים רעועים ועוד מני סיפורי לוואי

הסיפור הזה, שמקורו ככל הנראה באתרים רוסים קטנים וקיקיוניים, חגג בתקשורת במוסקבה ככל הנראה על רקע המחלוקות הרבות שמתנהלות בין רוסיה למערב – חלקן בגין מה שנחשב כהתערבות של הקרמלין בבחירות בארצות הברית, ואחרות בגין שלל מקרי מתקפות סייבר שהרוסים נחשדים כמי שעומדים מאחוריהן. מטרת הסיפור הזה הייתה ככל הנראה בעקרון פשוט להשמיץ את המערב.

כדאי לציין גם שבנוסף, עקב הדרמה הוויראלית בנושא מות המלכה, צצו באופן טבעי גם מני שמועות אחרות – כמו למשל סרטון הווידאו הזה ביוטיוב (YouTube) – שבהן צוין כי המלכה הוכנסה על ידי בני משפחתה למעין מעצר בית מסיבות שונות שעיקרן התבטאויות לא רצויות. גם לשמועות אלו היו כנפיים והן נפוצו לכל עבר, אך ללא כל מקור שאפשר לבסס אותן עליו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים