"איום הסייבר על הערים החכמות גדול – ויש להיערך אליו כבר מהתכנון"

"נכון לרכז את משאבי הגנת הסייבר על הערים החכמות במקום אחד ולנטר את כלל התשתיות והמערכות, כדי לקבל תמונת מצב מערכתית ומקיפה בזמן אמת", אמר מרגי, מנהל הטכנולוגיות הראשי של יחידת המו"פ במטה הסייבר הלאומי

גד מרגי, מנהל הטכנולוגיות הראשי של יחידת המו"פ במטה הסייבר הלאומי. צילום: ניב קנטור

"הסייבר הוא איום גדול ומרכזי על הערים החכמות, ויש להיערך אליו היערכות נכונה וזהירה. ערים שמבצעות פרויקטי עיר חכמה שיתכוננו לאיום זה כבר משלב התכנון יכולות להגן על עצמן בצורה טובה יותר", כך אמר גד מרגי, מנהל הטכנולוגיות הראשי של יחידת המו"פ במטה הסייבר הלאומי.

מרגי דיבר בפנל שנערך בכנס IT מוניציפאלי של אנשים ומחשבים, שהתקיים שלשום (ג') ועסק בנושא הערים החכמות. מנחי הפנל היו יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים, ואורי בן ארי, יועץ בכיר לערים חכמות – שגם הנחה את הכנס כולו, יחד עם פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים. מאות אנשי מקצוע ומומחים בתחום הגיעו לאולם האירועים LAGO בראשון לציון על מנת להשתתף באירוע.

לדברי מרגי, "בראייה אסטרטגית, נכון לרכז את משאבי הגנת הסייבר על הערים החכמות במקום אחד ומרכזי ולנטר את כלל התשתיות והמערכות, כדי לקבל תמונת מצב מערכתית ומקיפה בזמן אמת על כלל המרחב המוניציפלי".

הוא ציין ש-"תחום ההגנה בסייבר מהווה אתגר רציני לערים החכמות. עם כניסתן של טכנולוגיות האינטרנט של הדברים והחיבוריות הגבוהה של התשתיות הפיזיות במרחב העירוני, הערים ייחשפו ליותר ויותר מתקפות אונליין, שכוללות סיכונים כגון פגיעה בפרטיות, פגיעה בתשתיות ואף בחיי אדם. לכן, הערים צריכות לבצע היערכות מקדימה לפני שהן הופכות לחכמות".

בתשובה לשאלה האם מטה הסייבר עובד מול ערים שמבצעות פרויקטי עיר חכמה הוא אמר כי "מדובר בסוגיה משפטית מורכבת", ודיבר על החלטת הממשלה מתחילת השבוע להפוך את חיפה לעיר חכמה ומוגנת סייבר. מרגי ציין כי "חיפה תשמש אותנו למימוש פרויקטים דומים בהמשך בערים נוספות".

"האתגרים בעיר החכמה – מעבר ל-IT הקלאסי"

עוד אמר מרגי כי "האתגרים הטכנולוגיים ביישום פרויקטים בתחום העיר החכמה כוללים עיסוק בעולמות תוכן חדשים ומאתגרים, מעבר ל-IT הקלאסי, כמו טכנולוגיות ה-OT והאינטרנט של הדברים, וסוגיות הפרטיות השונות".

בהמשך הוא דיבר על החשיבות שבהירתמות ראשי ומנהלי העיריות למעבר לערים חכמות. "נדרש לשכנע אותם להוביל לתשתית אחודה", אמר. הוא הדגים זאת באמצעות עולם האנטומיה: "אם המוח משדר לגוף להתחיל לרוץ, כל האיברים נרתמים ומתבצע סנכרון ביניהם, אבל אם רגל ימין לא מסונכרנת, הגוף לא יכול לרוץ. אותו הדבר בהגנת סייבר על עיר חכמה: המערכות צריכות להיות מתואמות ומסונכרנות, להגיע לדשבורד אחוד, כדי שמנהלי וראשי העיריות יוכלו לראות את כל התמונה בזמן אמת. כך ניתן לנטר איומים ומתקפות ממקום אחד מרכזי".

"ההחלטות בכל הנוגע לערים חכמות צריכות להיות מובלות על ידי מנהלי וראשי הערים", סיכם מרגי. "לשם כך נדרשת סטנדרטיזציה, שבסופו של דבר תייעל ותחסוך עלויות לעיר, במיוחד עלויות תפעול ותחזוקה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים